8 367 läst ·
20 svar
8k läst
20 svar
"Skrapa" av grässkikt på tomtmark
Minigrävare till grusgången, ren utfyllnad med jord bara där det skall vara gräsmatta. Skall det bli plant för gräset så krävs oftast större grävmaskiner med stora skopor (om inte grävmaskinisten kört i många år, jag har haft tur att få en sådan en gång, men de andra förarna jag haft har inte haft den kompetensen trots stor maskin). Minigrävaren fungerar så klart för att rycka stubbar och stenar, men inte så bra för att göra ett plant underlag för en gräsmatta.
Här hemma har jag kört alla grusytor för hand utom infarten som en kille hyvlade av med traktorgrävare. Nu sist var det en uteplats på typ 25 m2. Tänker alltid att skiten man gräver bort ska fraktas iväg och då känns det mer behändligt att gräva upp ett gäng tuvor och köra bort i skottkärran. Gräver bort tuvorna ner till 10 cm, lägger markduk och sedan 0-16, efter det vältar jag med en trädgårdsvält (har man tillgång till en padda är det att föredra.
Själva gräsmattan hade jag klippt och bättrat på efter hand, en gräsmatta är levande och det blir alltid nya gropar och sättningar med åren.
Själva gräsmattan hade jag klippt och bättrat på efter hand, en gräsmatta är levande och det blir alltid nya gropar och sättningar med åren.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tackar för svaren från expertispanelen här.
Lite blandade tips iof, men jag tänker mig att främst sikta på att skrapa ytan utan att gräva ner mig för mycket i underlaget, så kanske det fungerar med en minigrävare utrustad med schaktblad då.
Som sagt tidigare, så är det inget stort problem att frakta bort uppskrapet, eftersom jag har 2500 m2 trädgård bakom husknuten som i dagsläget ser ut som en djungel och dessutom är ojämn i marken. Perfekt att fylla igen med då.
Lite blandade tips iof, men jag tänker mig att främst sikta på att skrapa ytan utan att gräva ner mig för mycket i underlaget, så kanske det fungerar med en minigrävare utrustad med schaktblad då.
Som sagt tidigare, så är det inget stort problem att frakta bort uppskrapet, eftersom jag har 2500 m2 trädgård bakom husknuten som i dagsläget ser ut som en djungel och dessutom är ojämn i marken. Perfekt att fylla igen med då.
Jag har fylle av dikesrens på en del av tomten. Jag brukar kalla den delen för "puckelpisten". Det spelar ingen roll hur mycket jord jag lägger dit, det ser bra ut varje höst och på våren är det en puckelpist igen.
Dessutom så älskar åkersorken att vara där...
Dessutom så älskar åkersorken att vara där...
Klicka här för att svara
