Den här kom upp i flödet Container på lastbil, vägskyltar med destinationer, klar himmel, möjlig trafiksituation, dagtid.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Wow
  • Gilla
Patrik440 och 2 till
  • Laddar…
H Hallerudsbo skrev:
En i Tyskland som fick spänna lasten innan de fick åka vidare.

[länk]
Har hört från flera kollegor som ofta kör genom Tyskland att tyskarna är otroligt noga med lastsäkringen. De stoppar sådant som svenska polisen inte alls ser som något problem.

RoTe
E Eld skrev:
Har hört från flera kollegor som ofta kör genom Tyskland att tyskarna är otroligt noga med lastsäkringen. De stoppar sådant som svenska polisen inte alls ser som något problem.
Dom har ju liksom en egen "myndighet" för att övervaka yrkestrafiken. Inte som i Sverige att alla poliser jagar bus och yrkestrafiken mer eller mindre har fri lejd för fusk, åtminstone så länge du inte har svenskt personnr.

T Testarn skrev:
Tittar man närmare på bilden ser spännbanden ut att vara "aningen" underdimensionerade.... och klenare än jag använder till min båt som väger 650 kg.
(Mina är å andra sidan lite överdimensionerade, men bättre det än tappad last..)
Det är antagligen vanliga spännband som lastbilar använder med 2000daN eller 2500daN, fyra dubbla räcker för att spänna ner båten mot stöttorna och hålla den kvar om man måste bromsa eller väja för något. Det satt tre band på varje sida.
I HDs artikel så nämnde dom att det låg trasiga delar bakom bilen så något i systemet med stöttorna har mest trolig gått sönder
E Eld skrev:
Friktion finns inte i Tyskland så då måste man fixa egen med hjälp av jättemånga band är väl den enkla förklaringen.

• Gilla
Patrik440
  • Laddar…
B blue.b skrev:
Friktion finns inte i Tyskland så då måste man fixa egen med hjälp av jättemånga band är väl den enkla förklaringen.
Finns den inte på flaket får man uppenbarligen ha den nånannanstans...🤪

• Gilla
Prodigys
  • Laddar…
Hann tyvärr inte ta kort men såg idag en vespa som transporterade trallvirke/reglar. På tvären… 😳

• Gilla
  • Haha
erik_qwerty och 1 till
  • Laddar…
G
Hittat på Facebook.

Bil överlastad med möbler, cykel bakpå, kör på väg, vindsnurror i bakgrunden, text "Släpkärra sökes" humoristisk.
Skapa konto

Allt ska med 👍 😆😆

• Gilla
  • Haha
  • Wow
yonna och 4 till
  • Laddar…
Fantastiskt att grejerna på taket överhuvudtaget ligger kvar. Fartvinden brukar ju annars "rensa" bra...

• Gilla
FreQa och 1 till
  • Laddar…
En stor bildäck säkrad med blå band genom en öppen baklucka på en SUV på en parkering.
Skapa konto

Här sitter man in säkert, körde bakom detta ekipage med ORDENTLIGT avstånd på E6 idag.

• Wow
  • Gilla
  • Haha
kashieda och 6 till
  • Laddar…
Stolen stod säkert på bakflärpen när resan började.......

Patrik440
E Eld skrev:
Har hört från flera kollegor som ofta kör genom Tyskland att tyskarna är otroligt noga med lastsäkringen.
Tur att jag spände fast kärran på kärran ordentligt då. :)
Grön släpvagn märkt "IRUS" lastad på grå trailer, på parkeringsplats, hastighetsskylt "20" fäst vid släpvagn.
Skapa konto

Kunde du inte plockat med dig Opeln uppe till vänster också? Här har saltet knaprat i sig de flesta.

• Gilla
GammelMan99
  • Laddar…
Fotografen Fotografen skrev:
Kunde du inte plockat med dig Opeln uppe till vänster också? Här har saltet knaprat i sig de flesta.
Lär knappast vara bättre i Tyskland. De saltar på bra på sina vägar där också...

M MasMats skrev:
Visst har vi sett ett och annat olämpligt virkeslass på väg från brädgården. Men jag såg idag vad jag tror tar priset hittills för mig iallafall:
Det ni ser på bilderna är alltså en blandad kompott med långa läktribbor och nån regel. Vilandes PÅ bilens tak med någon form av kartong mellan lack och brädhög.
Fastsurrningen är ett nytt lågvattenmärke. Endast gjord med hjälp av den ena av bilens två rails. Jag hade i praktiken kunnat lyfta av hela virkespaketet och hängt det längs med passagerarsidans dörrar.
För att avsluta det hela så är den främsta fästpunkten höger vindrutetorkararm.:surprised::surprised::seenoevil:

Hoppas föraren hade nåt slutdestination för lasten.
Samma tänk som första inlägget i denna tråd förutom den fantastiska surrningen :D

"Watched this unfold for nearly 40 minutes"
Lastbilsområde, person lastar långa träplankor i bil, pallar med paket i bakgrunden.
Skapa konto

• Haha
  • Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
Storsockret
Körde förbi det här i en rondell igår, undrar om det låg några stora stenar där i 🤔

u9YUx7d.png

(har en dashcam, brukar inte slänga fram telefonen och ta bilder på folks olycka)

• Wow
  • Haha
ricebridge och 6 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.