1 207 301 läst ·
5 440 svar
1207k läst
5,4k svar
Skräckexempel på lastsurrning
Självbyggare
· SE4
· 3 255 inlägg
Ni har båda rätt och båda fel.harry73 skrev:
Boggie är inget svenskt ord så man får söka sig till ursprungsbetydelsen för att veta vad det egentligen betyder. Då har @hsd rätt. Det är en från fordonets chassi fristående anordning som är vridbar och innehåller minst två axlar. En axel som följer kurvradien kallas istället länkaxel.
https://en.wikipedia.org/wiki/Bogie
Detta begrepp skriver jag som järnvägsintresserad under, det är den ursprungliga och då en boggie i denna betydelse är helt väsensskild från ett par axlar fast i fordonets ram så tycker jag (mot folkligt vetande) att detta är den enda och sanna tolkningen.
Däremot är det så att sedan mycket lång tid har begreppet boggie i Sverige använts om det mesta med två eller fler axlar, ex.vis. just på hus- och släpvagn eller lastbilar och deras släp. Man kan alltså säga att det är ett vedertaget begrepp rörande släpvagnar eller chassin med ett axelpar. Så i Sverige kan man väl säga att boggie betyder vad fan som helst som har två eller fler axlar på släp, för viktavlastningen skull.
Självbyggare
· SE4
· 3 255 inlägg
Ja, det finns i lastbilssammanhang riktiga boggies. En fristående modul av två eller fler axlar som sitter under chassiet och har egen rörelsemån. Till skillnad från två närtillliggande axlar som är separta monterade i chassit, det utgör fortfarande ingen boggie utan är helt enkelt bara dubbla axlar. Det som svenskar så ofta felaktigt kallar för boggie.harry73 skrev:
Här nedan en dragbilsboggie.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nej, båda axlarna är var för sig fixerade i chassiet. Det är bara det att fjädringen är sammanlänkad mellan axlarna.
Tillbaka till ämnet lastsurrning.
Har en bild jag inte lyckas hitta, ett ekipage som dock verkade väl surrat, men endå inte såg riktigt stadigt ut.
Det var en medelstor segelbåt, lastad på en vanlig släpvagn. Båtens vagga stod på släpets lämmar.
Har en bild jag inte lyckas hitta, ett ekipage som dock verkade väl surrat, men endå inte såg riktigt stadigt ut.
Det var en medelstor segelbåt, lastad på en vanlig släpvagn. Båtens vagga stod på släpets lämmar.