hsd
Fulkemisten Fulkemisten skrev:
Bra ändå med dubbelboggie. Det ser tungt ut.
Det är nog inte boggie, bara dubbelhjul
 
harry73
Det är inte dubbelboggi, men såklart kan man kalla det för boggi.
Axelavståndet är så lite att de fungerar som en axel vid körning. Det märker man framförallt när man backar.
 
Lagstiftarnas uppfattning om vad en boggi(e) är avviker en aning från fordonsteknikernas.
En boggi kan ha en eller flera hjulaxlar …
 
  • Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
I Sverige är det Svensk lag som gäller.
 
  • Haha
  • Gilla
Keld och 1 till
  • Laddar…
harry73
Vad är då en boggi enligt dig?
 
Två hjulaxlar på ett fordon med ett inbördes avstånd som är mindre än 2 meter.
 
  • Gilla
harry73
  • Laddar…
Så en liten bil, t ex en Smart, har alltså boggie?
 
  • Gilla
Noseone och 2 till
  • Laddar…
hsd
En boggi är ett underrede som är vridbart mot ett fordons kaross. Boggin har vanligen fyra hjul, som sprider fordonets last på fler axlar och minskar axeltrycket, ökar lastförmågan och förbättrar kurvtagningen.
 
  • Gilla
tompaah7503 och 2 till
  • Laddar…
Så lastbilstillverkare som kallar anordningen för att lyfta en av bakaxlarna för boggilyft har fel? Eller husvagnstillverkarna som säljer boggivagnar?
 
  • Gilla
pppp123
  • Laddar…
jarlh jarlh skrev:
Från gatan där jag bor:
[bild]
De är ju helt ute och cyklar :)
 
  • Haha
  • Gilla
ricebridge och 2 till
  • Laddar…
hsd
Jag har haft en boggie-husvagn och där tillåts fram och bakhjul att röra sig sinsemellan , balansera, vilket gör att vid en ojämnhet balanserar framhjulet först medans bakhjulet
är kvar i ursprungliga position tills ojämnheten når bakhjulet
De flesta släpen har enbart två axlar vilket gör att fram och bak följs åt, så om framhjulet går upp på en ojämnhet lyfter även bakhjulet

Skillnaden är enstabilare gång då boggiehjulen har bättre markkontakt och att boggie ger en mjukare gång vid olika ojämnheter
 
harry73
hsd hsd skrev:
En boggi är ett underrede som är vridbart mot ett fordons kaross. Boggin har vanligen fyra hjul, som sprider fordonets last på fler axlar och minskar axeltrycket, ökar lastförmågan och förbättrar kurvtagningen.
Det är definitionen för boggi på spårbundna fordon. Det är inte samma definition för boggi på vägfordon
 
hsd hsd skrev:
Jag har haft en boggie-husvagn och där tillåts fram och bakhjul att röra sig sinsemellan , balansera, vilket gör att vid en ojämnhet balanserar framhjulet först medans bakhjulet
är kvar i ursprungliga position tills ojämnheten når bakhjulet
De flesta släpen har enbart två axlar vilket gör att fram och bak följs åt, så om framhjulet går upp på en ojämnhet lyfter även bakhjulet

Skillnaden är enstabilare gång då boggiehjulen har bättre markkontakt och att boggie ger en mjukare gång vid olika ojämnheter
På en vagn med lagom mycket last, som en husvagn funkar det bra med två axlar också. Ett tomt bilsläp uppför sig kanske som du beskriver.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.