R roli skrev:
Vad är det som de har tappat på söderleden? En förpackning med cellplast?
En låda teleobjektiv.

Hep Hep skrev:
En låda teleobjektiv.
Detta hade behövs ett sådan på kameran som tog bilden så man såg vad det var som låg på vägen.

G
R roli skrev:
Detta hade behövs ett sådan på kameran som tog bilden så man såg vad det var som låg på vägen.
Zooma in bilden så syns de lite bättre, är inte alla som kör runt med en stor kamera bara för att "ifall man ser nåt kul att fota med 600 mm telezoom".

G GammelMan99 skrev:
Zooma in bilden så syns de lite bättre, är inte alla som kör runt med en stor kamera bara för att "ifall man ser nåt kul att fota med 600 mm telezoom".
Man kan zooma i telefonen eller datorn efter man tagit bilden. Om jag lägger ut en bild så klipper jag bort sånt som inte tillför något, fast det kanske bara är jag.

G GammelMan99 skrev:
Denna bilden blir inte speciellt mycket bättre om man klickar på den. Eller hur menar du att man skall zooma den?

C crillux skrev:
Ibland undrar jag... Grannen ska sälja en fyrhjuling och imorse kom det en lirare och kollade på den. Han hade, helt seriöst, tänkt att lasta den på takräcket på Passaten han kom i. "Vi kan väl rulla upp den på några brädor"... Man enades snabbt om att det nog var bättre att hyra kärra. Lastspännare var uppenbarligen ett okänt begrepp så grannen fick sälja ett par begagnade sådana också. Folk är inte kloka.
Det påminner mig om när grannen la ut an annons om sina gamla betongplattor från trädgården. Det var säkert 50 plattor som han skänkte bort. Det tog inte länge förrän två killar nappade på annonsen och kom efter en stund i en liten bil inte mycket större än en Nissan Micra. Lastade in så många betong plattor de fick rum med i trunken och baksätet. Man får ju hoppas att de inte behövde panikbromsa eller göra en undanmanöver på vägen hem...

• Haha
crillux
  • Laddar…
D Dublin skrev:
Det påminner mig om när grannen la ut an annons om sina gamla betongplattor från trädgården. Det var säkert 50 plattor som han skänkte bort. Det tog inte länge förrän två killar nappade på annonsen och kom efter en stund i en liten bil inte mycket större än en Nissan Micra. Lastade in så många betong plattor de fick rum med i trunken och baksätet. Man får ju hoppas att de inte behövde panikbromsa eller göra en undanmanöver på vägen hem...
Eller körde över ett fartgupp, för fjädringen måste ha stått i botten.

G
R roli skrev:
Denna bilden blir inte speciellt mycket bättre om man klickar på den. Eller hur menar du att man skall zooma den?
Om du använder mobilen så kan du zooma med fingrarna (typ drar isär fingrarna, funkar på Android med Google Chrome läsare) efter att du klickat på bilden, på dator vet jag inte hur man gör eller om det ens går.

R roli skrev:
Högerklicka på bilden och välj "Öppna bild i ny flik", sedan på nya fliken så kan du zooma in med Ctrl + rullhjulet på musen

• Gilla
1
  • Laddar…
P
S Strontus skrev:
Högerklicka på bilden och välj "Öppna bild i ny flik", sedan på nya fliken så kan du zooma in med Ctrl + rullhjulet på musen
Tack! en helt ny värld öppnade sig...:D

• Gilla
john.h och 1 till
  • Laddar…
S Strontus skrev:
Ahh, tack så mycket där var en funktion som jag missat. Ja, nu fick zoomning ett begrepp och det blev lite bättre. Det är en packe med cellplast som ligger där men också en del annat. De borde vara rejält stressade när de "springer" omkring bland all trafik och försöker samla ihop sitt material. Ser inte riktigt vad det har varit lastat på? Är det en lastbil som man ser längre fram på vägrenen eller är det något annat?

Hep Hep skrev:
Man kan zooma i telefonen eller datorn efter man tagit bilden. Om jag lägger ut en bild så klipper jag bort sånt som inte tillför något, fast det kanske bara är jag.
Jag har inte fyllt min besserwisserkvot för dagen, så…

Det du gör är att beskära bilden, att zooma är något helt annat. Dessutom så verkar folk tro att kvaliteten blir bättre av att zooma, d.v.s. att en suddig bild blir klarare bara för att man zoomar in.

Det stämmer om du gör det på en kamera med optisk zoom (tänk ”riktig” kamera). Men om du zoomar på en mobil* eller i en bild som redan är tagen så handlar det om digital zoom och då blir bilden sämre. Finns mjukvara som kan försöka gissa sig fram till vad pixlarna ska föreställa och därmed artificiellt försöka få den digitalt inzoomade bilden så lik som icke-zoomade bilden som möjligt. Med varierande resultat.

*Ett fåtal premiummobiler har lite optisk zoom.

• Gilla
Pin och 1 till
  • Laddar…
Man önskar att man hade den "programvara" som de använder på t.ex CSI på TV. Där man stoppar in en förstorad bild med en nummerskylt som endast består av några få pixlar, sedan "viftar" man lite på sin 3D skärm och vips så blir nummerskylten läsbar och tydlig, där 2-3 stycken svarta pixlar helt plötsligt visar hela skylten med en massa nyskapade pixlar.... För i så fall hade det varit möjligt att zooma/förstora och t.o.m. göra redan tagna bilder tydligare än de var innan.

• Gilla
possum77 och 2 till
  • Laddar…
Jonas Persson
T Trunk skrev:
*Ett fåtal premiummobiler har lite optisk zoom.
...och bara för att förvirra så används ordet zoom fel för mobiltelefoner. Zoom bland klassiska kameror (digitala, film eller video) betyder att du kan ändra förstoringen optiskt genom att glaslinserna flyttas utan några större förluster av bildkvalitén. T ex ett 100-300 mm zoomobjektiv.

Men mobiltelefoner kallar ett fast objektiv på säg 100 mm för 2x zoom. Det rätta ordet är tele(objektiv), inte zoom. 2x zoom är t ex 100-200 mm.

Jonas Persson
R roli skrev:
Man önskar att man hade den "programvara" som de använder på t.ex CSI på TV. Där man stoppar in en förstorad bild med en nummerskylt som endast består av några få pixlar, sedan "viftar" man lite på sin 3D skärm och vips så blir nummerskylten läsbar och tydlig, där 2-3 stycken svarta pixlar helt plötsligt visar hela skylten med en massa nyskapade pixlar.... För i så fall hade det varit möjligt att zooma/förstora och t.o.m. göra redan tagna bilder tydligare än de var innan.
Det börjar komma tekniker som gör detta, men de kan självklart inte återskapa text och liknande.
https://deep-image.ai/

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.