useless useless skrev:
Det gäller bara vid transport mellan gården och åkern, så du får inte ta din 9-meters skördeströska och åka på semester.
Att man skall åka på semester med sin tröska faller på sin egen rimlighet.
Det står dessutom inte någonstans.
Se Trf 4:15§

Skärmdump av en lagtext från Notisum om begräsningar för fordon och lasters bredd på vägar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

K knipo skrev:
Att man skall åka på semester med sin tröska faller på sin egen rimlighet.
Det står dessutom inte någonstans.
Se Trf 4:15§

[bild]
Och på punkt nummer 5 har vi vinnaren för vilket undantag som gällde här.

• Gilla
GammelMan99
  • Laddar…
P
K knipo skrev:
Inget att orda om egentligen, men nog tycker jag det är tydligt att jag syftade på bredden.

[bild]

Men strunt i det.
Det står i alla fall att läsa i Trafikförordningen, som det mesta annat som rör trafik.
Men du har fel. Det är en hjullastare på bilden, inte bonderedskap.
Transportstyrelsen är snål med info men någon traktorsida hade

HUR BRED FÅR EN TRAKTOR VARA?
Det finns inga lagar eller regler som säger hur bred en traktor får vara. Det som gäller är att man med sin traktor, oberoende av last, ska kunna framföra fordonet på ett säkert sätt. En traktor får exempelvis köras även om den är över 4 meter bred – så länge vägen tillåter och det inte skapar några problem.
Traktorer - All info | Traktorcenter.se

Och denna hjullastaren hamnar inte under traktor eller jordbruksredskap utan den hamnar under motorredskap.
Och då gäller
Max fordonsbredd: 2,6 m (lasten inräknad) Max fordonshöjd: Praxis 4,0 (fri höjd 4,5 m
vad_sager_lagen_hjullastare_2017_ver02_low.pdf (volvoce.com)
Så ja, denna kombination var olaglig om han inte har dispans på den.

Men det är inte ens säkert att han har c2 kort som väl är lägsta för att arbeta med gafflar i yrket.

Möjligen något OT men undrar lite hur man tänkte här egentligen. Måste varit en sann optimist

• Kombination av station wagon-bil och stor båt på trailer som ser överdimensionerad ut.
    Skapa konto
  • En bil parkerad med en stor båt på släp överdimensionerat jämfört med bilens storlek.
    Skapa konto
  • Haha
  • Wow
  • Gilla
Dortmunder DAB och 16 till
  • Laddar…
Maner Maner skrev:
Möjligen något OT men undrar lite hur man tänkte här egentligen. Måste varit en sann optimist
Nej, en optimistjolle är mindre.

• Haha
  • Gilla
Alfredo och 13 till
  • Laddar…
T Troberg skrev:
Nej, en optimistjolle är mindre.
Missförstånd kanske?

- Hördu Kalle, jag har köpt en båt, tror du jag kan dra hem den med Volvon?
- Optimist eller?
- Jajamen.
- Då går det nog bra.

• Haha
  • Gilla
Anna_H och 6 till
  • Laddar…
Nissens
Maner Maner skrev:
Snubben som konstruerade det släpet hade nog inte räknat färdigt…

Nissens Nissens skrev:
Snubben som konstruerade det släpet hade nog inte räknat färdigt…
Eller så är släpet gjort för båt med utombordare och så är det en en inombordare som dessutom är typ i mitten av båten.

Alla volvo är inte traktorer...

Inte ovanligt med max "kultryck" på 500-1000kg på hitchkroken även på måttligt stora traktorer. Och då är det släpet helt rätt byggt.

P
PNO PNO skrev:
Jooodå...alla! :)

• Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
Nissens
PNO PNO skrev:

Inte ovanligt med max "kultryck" på 500-1000kg på hitchkroken även på måttligt stora traktorer. Och då är det släpet helt rätt byggt.
Nu har ju detta släpet uppenbarligen draganordning för kula, och är då anpassad för bil.

Det var ett tag sedan jag körde traktor, men jag tror inte att kula är så vanligt på traktorer.

Nissens Nissens skrev:
Nu har ju detta släpet uppenbarligen draganordning för kula
Jag tycker inte det ser ut som en kulhandske. Snarare ett plattjärn med hål i som råkade passa på kulan.

Dragkrok med plattjärn som kopplar ihop en båttrailer med bil, intill en spoiler.
Skapa konto

Som tur är har båten stöd av spoilern.

Redigerat:
  • Gilla
  • Haha
  • Wow
Dortmunder DAB och 7 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Jag tycker inte det ser ut som en kulhandske. Snarare ett plattjärn med hål i som råkade passa på kulan.

[bild]
Utan båt kanske kultrycket kunnat funka för volvon men jag gissar att jag inte ens orkat lyfta på tomt släp med den balkgrovleken

Släpet lär inte ramla av i alla fall.

Spoilern höll uppenbarligen, det gjorde dock inte bakrutan :rofl:

Den som har vägarna förbi Löberöd kan ta en närmare titt. Står vid infarten till Jensen Byggland (vill jag minnas det heter...)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.