Rkarlsson skrev:
Och det är förbannat dumt att lasta en för tung båt på en vagn som inte är klassad för vikten.
Ja det ska man inte göra, det kan bli väldigt dyrt med både båt och bil i skrot. Min poäng var huvudsakligen att det finns enkla båtvagnar som får lasta väldigt mycket, så det måste ju inte ha varit fel bara för att det är ofjädrat och oreggat.

• Gilla
Anonymiserad 239657
  • Laddar…
Det finns en massa båtvagnar (ofjädrad , obromsad och oreggad)) och båttrailer (fjädrad, bromsad och med regnummer) för olika vikter. Har själv en båtvagn som får lasta 1300 kg som jag har en båt på ca 700 kg plus motor ca 200 kg.

Intressant nog så var det iaf för 10år sen ett oerhört andrahandsvärde på obromsade 80-trailers. Kollade runt när jag skulle flytta min båt från hemkommunen där den stod hos föräldrarna till min nya hemadress, ca 60 mil emellan men de få som var till salu kostade som nya. Köpte helt enkelt en sprillans ny Fogelsta med lastvikt på 540kg hos en lokal handlare där uppe för ca 8000kr. Sålde sen båten några år senare där den nya ägaren först la ett bud på båten som var rimligt, sedan ville han ha trailern också och bjöd mer än den kostade ny.

Bussar på en egen lastning av båt :oops: inkom vikten för taklast men inte helt lätt att få upp

Bil med en stor orange kajak lastad på taket framför skog och förrådsbyggnad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
  • Wow
Tokslut och 4 till
  • Laddar…
T toolman77 skrev:
Bussar på en egen lastning av båt :oops: inkom vikten för taklast men inte helt lätt att få upp

[bild]
Äh, det är väl bara att backa in under när båten i vattnet? ;)

• Haha
  • Gilla
Freddedan och 5 till
  • Laddar…
T toolman77 skrev:
Bussar på en egen lastning av båt :oops: inkom vikten för taklast

[bild]
Så länge den inte står ute under ett skyfall. :D

• Haha
Snailman
  • Laddar…
T toolman77 skrev:

[bild]
Tycker iaf det blir pluspoäng för armbågen som måste hänga ut på rätt sätt.

• Gilla
Narren666 och 8 till
  • Laddar…
Rätt armbåge men kanske fel bil. Har själv nån hybrid mellan riktig bil och låtsasbil, en Subaru Legacy som saknar rutramar så det känns iaf någolunda rätt när man kör kromad armbåge men har upptäckt til min fasa att senare generationer Legacy har rutram så då minskade ju intresset att köpa en nyare drastiskt.

• Gilla
toolman77
  • Laddar…
R
N Nybergzzz skrev:
Lägg ut bild på dina egna snurningar .många som bara vet bäst i denna tråd.
Har inte någon bild men använder 5 spännband för surrningen av min båt på dryga 6 meter. Två från fören snett bakåt ( lagen i Finland säger max 60 grader vinkel på spännbanden som hindrar båten att kana framåt vid häftig inbromsning), tredje över fören så båten inte kan glida upp på vinschtornet. De två sista över aktern, genom knaparna dragna lite framåt så båten inte kanar bakåt, två för om en går av så hålls båten ännu kvar på trailern. Använder dedikerade spännband till båten så det tar inte mer än ett par minuter att surra båten.

Ja det var seriöst , har aldrig använt mer än 2 spännband på min som var knappt 5m lång. På drygt 6m kanske jag tagit ett 3:e.

R
V Ville_Vessla skrev:
Ja det var seriöst , har aldrig använt mer än 2 spännband på min som var knappt 5m lång. På drygt 6m kanske jag tagit ett 3:e.
För att följa lagen så är 3 st minimi och vinschens spännband får inte räknas mef. Sedan är spännbandens brottgräns beroende på båtens vikt samt vinklar hur de är dragna. Medger att jag sällan ser surrningar som uppfyller lagens krav, tyvärr

Vilken lag reglerar det?

Nu är väl det finsk lag då antar jag. har aldrig hört talas om svensk lag som är så detaljerad.

När jag hade båt på trailer så körde jag med vinchvajer samt den säkerhetskedja som tillhörde kopplade i stävöglan. Detta kompletterat med två stycken 2 eller om det var 5 tons spännband. Där den ena satt strax framför båtens lilla kabin och det andra över akterdäck. Inget av banden kunde glida av pga räcken mm på båten. Aldrig sett några krav på att det måste vara ett visst antal spännband för att det skulle vara "lagligt". Däremot har jag sett ett antal ekipage som inte ens har två och ibland inga spännband alls ute på vägarna.

MathiasS MathiasS skrev:
Vilken lag reglerar det?

Vvfs 1998:95

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.