Hej,

Jag har byggt ihop en timrad bastustuga på 8 kvm (funkis-stil) och nu när jag ska installera kaminen inser jag att jag fått fel förlängningsdel till skorstenen. Istället för 500 mm förlängning har jag fått 1000 mm förlängning. Om ritningarna stämmer kommer detta innebära att skorstenen kommer bli ca 1650 mm hög från taket (funkisstuga) istället för 1150 mm som var tänkt från början. Jag vill ogärna skruva fast något steg eller liknande i papptaket, så min fråga är om någon har erfarenhet om sotaren kommer ha åsikt på höjden på skorstenen?

Rickard.
Helt omöjligt att veta vad någon annan individ kommer tycka. Reglerna säger att tak med lutning någonstans över 6° (minns inte exakt vars gränsen är men där omkring) ska minimum ha en takstege med glidskydd för vanlig stege och max 120cm till ovankant skorsten. Sotarna brukar inte vara särskilt petiga så länge det går att sota enkelt och säkert men dom är ibland hårdare på brandskyddsbesiktningen, det är då i alla fall min erfarenhet.

Sätta takstege på papptak under ≈14° är ju löjligt men reglerna tar inte hänsyn till takmaterialet på den här punkten.

Tack för svar. Papptaket har sotaren redan givit muntligt OK på att takstege inte behövs, och även skorstenshöjden. Misstänker dock ändå att det kan bli problem med den höjden på sikt. Så det blir nog att göra den 50 cm lägre.

• Gilla
Rickard.
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.