Funderar väldigt mycket på skorstenar just nu då jag är i färd med att installera kamin, och skorstenar tenderar att vara väldigt förfulande.
Skorstenshöjd anges ofta behöva vara absolut MINST 3,5m för att få tillräckligt drag, men gärna över 4m. Detta upprepas med emfas av olika kaminnasare och forumfolk. Jag förstår att det säkert är baserat på både matematiska uträkningar och verkliga erfarenheter.
Jag frekventerar ofta olika fjällområden i norden och händer då att jag övernattar eller söker nödhamn i små raststugor, jaktstugor och liknande. Jag tar ett exempel jag har bild på. Nockhöjden på denna stugan är runt 2,3-2,5 meter. Skorstenshöjden (från ovankant av kaminen där den börjar) är alltså strax över 2 meter. Jag tänkte inte jättemycket på skorstenar under den här fjällturen, men kaminen var lätt att elda i. Temperaturen var sommartemp i norskt högfjällsområde, dvs -1 till +8 grader.
Hur kan man förklara att superkorta skorstenar fungerar så bra i fjällen?
Skorstenshöjd anges ofta behöva vara absolut MINST 3,5m för att få tillräckligt drag, men gärna över 4m. Detta upprepas med emfas av olika kaminnasare och forumfolk. Jag förstår att det säkert är baserat på både matematiska uträkningar och verkliga erfarenheter.
Jag frekventerar ofta olika fjällområden i norden och händer då att jag övernattar eller söker nödhamn i små raststugor, jaktstugor och liknande. Jag tar ett exempel jag har bild på. Nockhöjden på denna stugan är runt 2,3-2,5 meter. Skorstenshöjden (från ovankant av kaminen där den börjar) är alltså strax över 2 meter. Jag tänkte inte jättemycket på skorstenar under den här fjällturen, men kaminen var lätt att elda i. Temperaturen var sommartemp i norskt högfjällsområde, dvs -1 till +8 grader.
Hur kan man förklara att superkorta skorstenar fungerar så bra i fjällen?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Självbyggare
· Stockholm
· 8 590 inlägg
Det beror väl mycket på kamintyp ?V varpan1 skrev:Funderar väldigt mycket på skorstenar just nu då jag är i färd med att installera kamin, och skorstenar tenderar att vara väldigt förfulande.
Skorstenshöjd anges ofta behöva vara absolut MINST 3,5m för att få tillräckligt drag, men gärna över 4m. Detta upprepas med emfas av olika kaminnasare och forumfolk. Jag förstår att det säkert är baserat på både matematiska uträkningar och verkliga erfarenheter.
Jag frekventerar ofta olika fjällområden i norden och händer då att jag övernattar eller söker nödhamn i små raststugor, jaktstugor och liknande. Jag tar ett exempel jag har bild på. Nockhöjden på denna stugan är runt 2,3-2,5 meter. Skorstenshöjden (från ovankant av kaminen där den börjar) är alltså strax över 2 meter. Jag tänkte inte jättemycket på skorstenar under den här fjällturen, men kaminen var lätt att elda i. Temperaturen var sommartemp i norskt högfjällsområde, dvs -1 till +8 grader.
Hur kan man förklara att superkorta skorstenar fungerar så bra i fjällen?
[bild]
Om du har mer avancerade kaminer, som håller värme bättre och inte bara blåser ut allt genom skrostenen direkt, så kräver ju dom lite mer drag.
Men reglerna säger väl egentligen bara att skorstenen skall sticka ut över nock, och minst 1 m över tak (brännbart material). Andra "regler" är väl för att förbättra drag osv.
Det finns ju dock rökgasfläktar och andra anordningar för att förbättra draget.
Kaminer i fjällen brukar uteslutande vara jötuls klassiska små gjutjärnskaminer.klaskarlsson skrev:
Det beror väl mycket på kamintyp ?
Om du har mer avancerade kaminer, som håller värme bättre och inte bara blåser ut allt genom skrostenen direkt, så kräver ju dom lite mer drag.
Men reglerna säger väl egentligen bara att skorstenen skall sticka ut över nock, och minst 1 m över tak (brännbart material). Andra "regler" är väl för att förbättra drag osv.
Det finns ju dock rökgasfläktar och andra anordningar för att förbättra draget.
Kaminer i fjällen har inte rökgasfläktar eller elektriska fläktar, ingen elektricitet finns där.
Produkter som diskuteras: "fläktar"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Självbyggare
· Stockholm
· 8 590 inlägg
Nej precis, men dessa kaminer kanske inte har den bästa effektiviteten heller (eller är klassade för det) ?V varpan1 skrev:
Vi har två fastigheter med var sin kamin i. Hemma har vi ett hus i två plan med kamin på bottenplan. Skorstenen blir därmed lång och i den är det kraftigt drag och det ryker aldrig in. I fritidshuset är skorstenen däremot väldigt kort bla pga att kamin och skorsten är placerade mot bakväggen av huset och mynnar alltså vid takfot där taket är som lägst. Tveksamt om den når 3,5 m.
Där satt ursprungligen en öppenspis men den är nu konverterad till en kamin med nytt rör i murstocken. Vi var själva medvetna om att det kunde bli problem med dåligt drag pga det korta rökröret och även om soteren ok:ade draget vid besiktningen så var uppmätt värde lågt. Detta går ju att åtgärda med en rökgasfläkt men vi tänkte att vi börjar att testa för att se hur det funkar.
I början kunde vi ha lite problem med att det ryker in vid upptändning men efter ett tag har vi hittat tekniken och nu funkar det hur bra som heltst. Man får däremot vara lite försiktig när man fyller på med mer ved, öppna luckan väldigt sakta och låta trycket utjämnas samt att vänta till det bara är glöd kvar innan påfyllning för brinner det med aldrig så lite låga så vill det ryka in när luckan är öppen.
Där satt ursprungligen en öppenspis men den är nu konverterad till en kamin med nytt rör i murstocken. Vi var själva medvetna om att det kunde bli problem med dåligt drag pga det korta rökröret och även om soteren ok:ade draget vid besiktningen så var uppmätt värde lågt. Detta går ju att åtgärda med en rökgasfläkt men vi tänkte att vi börjar att testa för att se hur det funkar.
I början kunde vi ha lite problem med att det ryker in vid upptändning men efter ett tag har vi hittat tekniken och nu funkar det hur bra som heltst. Man får däremot vara lite försiktig när man fyller på med mer ved, öppna luckan väldigt sakta och låta trycket utjämnas samt att vänta till det bara är glöd kvar innan påfyllning för brinner det med aldrig så lite låga så vill det ryka in när luckan är öppen.
Intressant! Undra varför det fungerar bra att elda i en kamin med knappt 2m skorsten när du upplever vissa svårigheter vmed din som har nästan 3,5m!M Myckling skrev:Vi har två fastigheter med var sin kamin i. Hemma har vi ett hus i två plan med kamin på bottenplan. Skorstenen blir därmed lång och i den är det kraftigt drag och det ryker aldrig in. I fritidshuset är skorstenen däremot väldigt kort bla pga att kamin och skorsten är placerade mot bakväggen av huset och mynnar alltså vid takfot där taket är som lägst. Tveksamt om den når 3,5 m.
Där satt ursprungligen en öppenspis men den är nu konverterad till en kamin med nytt rör i murstocken. Vi var själva medvetna om att det kunde bli problem med dåligt drag pga det korta rökröret och även om soteren ok:ade draget vid besiktningen så var uppmätt värde lågt. Detta går ju att åtgärda med en rökgasfläkt men vi tänkte att vi börjar att testa för att se hur det funkar.
I början kunde vi ha lite problem med att det ryker in vid upptändning men efter ett tag har vi hittat tekniken och nu funkar det hur bra som heltst. Man får däremot vara lite försiktig när man fyller på med mer ved, öppna luckan väldigt sakta och låta trycket utjämnas samt att vänta till det bara är glöd kvar innan påfyllning för brinner det med aldrig så lite låga så vill det ryka in när luckan är öppen.
Jag kan tänka mig att par saker. Övernattningsstugor i fjällen är sällan så täta som ett bostadshus utan har god tillgång på tilluft genom div springor i kombination med det som @klaskarlsson skriver om enklare typ av kamin. Det tillsammans ger mer flöde av syre genom kamin/skorsten.V varpan1 skrev:
Det är skillnaden i temperatur i och utanför skorstenen som ger drag. Den lilla fjällstugan har ofta en enkel kamin där lågan går rätt upp i skorstenen. Då får man hög rökgastemperatur och bra drag även med en kort skorsten.
Om man tittar på bilden på fjällstuga fårstår man att det är bra drag. Högt läge helt öppen terräng sällan vindstilla. Skulle man placera stugan i en sänka med höga träd runt om vore det helt andra dragförhållanden. Omgivningen påverkar mer än man tror.
Så för att kunna ha så kort skorsten som möjligt bör jag välja en enkel kamin där lågan nästan slickar skorstensöppningen, tänker du?B Bjober skrev:
Det är i alla fall en parameter med stor påverkan. Vissa eldstäder kan man justera rökgastemperaturen på för att få lämpligt drag. Men även sådant som skorstenens diameter påverkar. Och vinddrag. Det finns skorstenshuvar som ökar draget.V varpan1 skrev:
Personligen hade jag valt en bra kamin med en tekniskt bra skorsten framför en dålig kamin med en för kort skorsten.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden