2 688 läst ·
6 svar
3k läst
6 svar
Skorsten
Skall bygga om min skorsten, eller halva i vart fall. Den dåliga halvan är redan riven och har en stabil "grund" kvar. Då jag inte eldat själv tidigare i den utan detta skedde på 70-talet så vet jag inte hur den uppförde sig. Den var väldigt kort, bara 2,5 m över oljepannans rökrörsutlopp. Vilken höjd och rökrörs dimension passar till vedpannorna? T.ex en Baxi Bonus. Baxi säger 125-160 mm i rökröret men de anger ingen längd, inte vad jag hittar i alla fall. Blir det mycket sämre eller ger det fördelar att öka på rökrörsdimensionen till 200 mm? Kan man ha kortare längd på skorstenen om man ökar dimensionen.
Precis som du antydde så har en högre skorsten bättre drag. I viss mån kan detta kompenseras med att öka dimensionen på rökkanalen.
Enligt specarna på vissa självdragspannor skall dimensionen vara på rökröret vara ca 300cm2 vid en höjd om 7 meter.
Om pannan är utrustad med fläkt är saken en helt annan. Då är det ju fläktens effekt som styr draget. Skorstenen måste då vara av den dimensionen att fläkten orkar hålla önskvärt drag.
Kolla med tillverkaren av den panna du tänkt dig!
/Jörgen
Enligt specarna på vissa självdragspannor skall dimensionen vara på rökröret vara ca 300cm2 vid en höjd om 7 meter.
Om pannan är utrustad med fläkt är saken en helt annan. Då är det ju fläktens effekt som styr draget. Skorstenen måste då vara av den dimensionen att fläkten orkar hålla önskvärt drag.
Kolla med tillverkaren av den panna du tänkt dig!
/Jörgen
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Fläkten drar inte så fasligt mycket ström. Inte så mycket att man behöver oroa sig för kostnaden i alla fall. Knappt 100W, tror jag att min är på.
Generellt kan man säga att en rak, slät, grov, rund och lång pipa ger bästa draget. Om draget blir för högt så kan man alltid kompensera det med motdragsluckor. Det är svårt att ge några exakta mått eftersom det beror på många andra faktorer som temperaturi pannrum, utetemp, osv.
Min pipa till pannan är ungefär 11 meter hög, fyrkantig, ganska skrovlig, har ett par krökar och är 15-17 cm i kvadrat. Tack vare höjden så är draget nästan för bra. Om jag knölar ihop en tidningssida, tänder på och pillar in i askluckan så sticker den iväg upp genom skorstenen. Sotarn vart lite förvånad när det hände när han skulle provtrycka pipan.
Generellt kan man säga att en rak, slät, grov, rund och lång pipa ger bästa draget. Om draget blir för högt så kan man alltid kompensera det med motdragsluckor. Det är svårt att ge några exakta mått eftersom det beror på många andra faktorer som temperaturi pannrum, utetemp, osv.
Min pipa till pannan är ungefär 11 meter hög, fyrkantig, ganska skrovlig, har ett par krökar och är 15-17 cm i kvadrat. Tack vare höjden så är draget nästan för bra. Om jag knölar ihop en tidningssida, tänder på och pillar in i askluckan så sticker den iväg upp genom skorstenen. Sotarn vart lite förvånad när det hände när han skulle provtrycka pipan.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden