Hej,

Jag har byggt in en liten braskamin i köket (Scanspis). Med en rökgång baktill som i vinkel ansluter till skorstenen. Allt är tätat och klart. Så kom sotaren och gjorde nedslag på följande:
- Otät rökkanal: Väntat då den inte använts på 15 år. Så där sätter jag in ett insatsrör, med toppfoder, bottenkona, murar med C-bruk, fyller med vermikulit och testar med en liten rökpatron: Fine an dandy :)
- Saknat Eldstadsplan: Inga problem, beställer en glasskiva hos glasmästern med rätt mått.
- Takstege & glidskydd saknas: Inga problem monterar jag.
- Kökskåp/takanslutning diktan skorsten: Vänta nu.... 150 cm upp från eldstaden sitter en konsoll i trä som sluter an till skorstenen. (snyggt gjort om jag får säga det). Men kan det vara ngt problem? HEla bjälklaget sitter ju dikt an till skorstenen och även innertaket som är träspånt....

Så vad skall jag göra?
Måste jag åtgärda det eller chansa på att nästa (en annan) skorstensmästare inte bryr sig / missar det?
Om jag måste fixa det:
- Hur långt är säkerhetsavståndet?
- Vad räknas som eldfast material mellan stocken och sockeln?

LIte rådvill....

PS en liten extra fråga: måste jag ha en sotningslucka? det finns en lucka i vinkeln i röröret där man kan föra in en damsugarslang men man kan inte göra en okulär besiktning in i röret då det sitter trångt till... DS

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.