Hej, ska renovera ett kök i ett sommarhus med en imkanal som går från köksfläkt till skorsten. Skulle helst slippa rören och koppla på en kolfilterfläkt. Är det dumt eller? Och hur gör man isåfall? Bara mura igen hålet? Påverkar det luftcirkulationen i resten av huset? Tacksam för svar.

Mvh
Fredrik

• Skåp med varierande köksvaror och förpackningar, inklusive tepåsar, röd burk, och en blå påse.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Kryddhylla i kök med olika kryddor och flaskor, samt en glasbehållare i förgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det ska alltid finnas en imkanal ifrån köket, däremot behöver det inte vara någon spiskåps/spisfläkt ansluten till imkanalen.

Imkanalen ska ta ut ånga/luffuktighet ut från köket.

En kolfilterfläkt är belagd med årlig kostnad, kolfiltret behöver bytas ibland, hur ofta beror på hur ofta & vad man steker.

Dagens kolfilterfläktar är bättre än de som fanns i början av 00-talet, men då blev det en (hel) del os i bostaden.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Jag har bott med kolfilterfläkt i lägenhet några månader.

Den skickade ju bara runt samma fuktiga unkna luft. Helt värdelöst. Behåll imkanalen! Dels är det krav att sån ska finnas, dels behövs den för att få in frisk luft via springor och otätheter i huset.

Har också varit spekulant på hus där man tagit bort imkanalen. Det var så sjukt att min fru vägrade att ens gå in. Jag fick ta till reträtt efter ett par minuter.

• Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.