Thomas Lundquist
Riktig silvertejp är godkänt för att reparera skador på "ångspärr".
 
Thomas Lundquist skrev:
Riktig silvertejp är godkänt för att reparera skador på "ångspärr".
Vill du vara vänlig och länka till en sida där det framgår tydligt att det är ok?

Tack.

http://blogg.byggkonsult.name/#post19
 
Redigerat:
Thomas Lundquist
BigGitt skrev:
Vill du vara vänlig och länka till en sida där det framgår tydligt att det är ok?

Tack.

[länk]
Då jag utbildade mig till att bli lösullinstallatör (ekofiber) så var jag i Borås en dag. Debatten där handlade bara om att silvertejp var den ända produkten att återställa en skada på ångspärr. Men redan då ha Ekofiber tagit fram en klisterlapp som var godkänt av SP. I dag måste det finnas mängder med produkter.

Jag kan säkert ta fram fakta som talar till min fördel, men i det här fallet så tycker jag att du ska ta fram fakta först.
Är det du som är Ingenia?
 
:)
Nej. Ingen Ingenia.
Och bara hempulare. Som läst ett antal trådar och även pratat med bl.a. 3M.
Kan bara skriva att det råder delade åsikter om silvertape. Medan alla är överrns om , att särskillda tape produkter, anpassade till just PE folien/ ändamålet, är alltid rätt.

Varför chansa?

Ok. Den tapen kostar upp till 300/rulle, men då vet man att den håller i 50 år och att limmet inte löser upp folien.
 
Thomas Lundquist
BigGitt skrev:
Ok. Den tapen kostar upp till 300/rulle, men då vet man att den håller i 50 år och att limmet inte löser upp folien.
När gjordes det testet med 50-års garanti?
 
Dessa produkter är inte ens 10 år gamla. Det vet du själv.
Tillverkarna kallar dock dessa för "ålderbeständiga". Således kan man gå vidare med frågan om typ 20 år, om det visar sig vara lögn. Med silvertapen är man låst ifråga.
 
Uppdaterar nu efter helgen...ägnade gårdagen åt att riva bort den ej täta och ej godkända silvertejpen och ersatte med ungefär en rulle åldersbeständig tejp. Tejp som jag för övrigt la fram till hantverkarna men som de uppenbarligen inte ville använda... sen fick jag använda fogskum, byggsilikon, brandmatta och brandstopp..och nogsamt se till att inte vara närmare med ej värmebeständiga material än 50mm från skorstenen... fick det tätt nog så att det inte drar luft rätt igenom...diffusionstätt blev det knappast. Tackar gudarna för att jag har undertrycksventilation i huset...

Med tanke på hur klumpigt plåtarbete och total okunskap om ångspärrar som installatörerna hade så ska det bli intressant att se om sotarn godkänner det hela...
 
Sotaren tittar/kollar bara tätheten.
 
BigGitt skrev:
Sotaren tittar/kollar bara tätheten.
Ja, det är ju inte så bara....
 
Har själv monterat samma plåthuv på mitt tak, o som dina bilder visar är det HELT felmonterat!!

det kan ju rinna in vatten in i taket som det ser ut nu!

:(
 
meckis skrev:
Har själv monterat samma plåthuv på mitt tak, o som dina bilder visar är det HELT felmonterat!!

det kan ju rinna in vatten in i taket som det ser ut nu!

:(
Du har inte en bild på hur det ser ut hos dig? Jag tror inte det ska rinna in vatten någonstans faktiskt, det överlappar överallt...men det ser för **** ut. Men förtydliga gärna vilka detaljer som du ser som fel, förutom det jag själv noterat.
Tack!
 
så här ser min ut. styvärr ingen närbild...
 
  • huv.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ah...du såg fel...överbeslaget sitter ju innanför mantelpaketet, det du ser är planplåten som ska ansluta ner från nocken till överbeslaget (Korrugerat plåttak).. ser att det ser ut som överbeslaget nu ja.. det är klippt i samma form, eftersom tanken ju är att det ska ansluta snyggt mot mantelpaketet. Vilket det inte gör...
 
ok. funktionen finns där, men det är skitfult utfört.

då kan du iaf sova gott o slippa vatten in i taket!

:)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.