17 278 läst ·
37 svar
17k läst
37 svar
Skorsten, ångspärr och hantverkare...
Vill du vara vänlig och länka till en sida där det framgår tydligt att det är ok?Thomas Lundquist skrev:
Tack.
http://blogg.byggkonsult.name/#post19
Redigerat:
Thomas Lundquist
Bannad
· Stockholm
· 745 inlägg
Thomas Lundquist
Bannad
- Stockholm
- 745 inlägg
Då jag utbildade mig till att bli lösullinstallatör (ekofiber) så var jag i Borås en dag. Debatten där handlade bara om att silvertejp var den ända produkten att återställa en skada på ångspärr. Men redan då ha Ekofiber tagit fram en klisterlapp som var godkänt av SP. I dag måste det finnas mängder med produkter.BigGitt skrev:
Jag kan säkert ta fram fakta som talar till min fördel, men i det här fallet så tycker jag att du ska ta fram fakta först.
Är det du som är Ingenia?
Nej. Ingen Ingenia.
Och bara hempulare. Som läst ett antal trådar och även pratat med bl.a. 3M.
Kan bara skriva att det råder delade åsikter om silvertape. Medan alla är överrns om , att särskillda tape produkter, anpassade till just PE folien/ ändamålet, är alltid rätt.
Varför chansa?
Ok. Den tapen kostar upp till 300/rulle, men då vet man att den håller i 50 år och att limmet inte löser upp folien.
Dessa produkter är inte ens 10 år gamla. Det vet du själv.
Tillverkarna kallar dock dessa för "ålderbeständiga". Således kan man gå vidare med frågan om typ 20 år, om det visar sig vara lögn. Med silvertapen är man låst ifråga.
Tillverkarna kallar dock dessa för "ålderbeständiga". Således kan man gå vidare med frågan om typ 20 år, om det visar sig vara lögn. Med silvertapen är man låst ifråga.
Uppdaterar nu efter helgen...ägnade gårdagen åt att riva bort den ej täta och ej godkända silvertejpen och ersatte med ungefär en rulle åldersbeständig tejp. Tejp som jag för övrigt la fram till hantverkarna men som de uppenbarligen inte ville använda... sen fick jag använda fogskum, byggsilikon, brandmatta och brandstopp..och nogsamt se till att inte vara närmare med ej värmebeständiga material än 50mm från skorstenen... fick det tätt nog så att det inte drar luft rätt igenom...diffusionstätt blev det knappast. Tackar gudarna för att jag har undertrycksventilation i huset...
Med tanke på hur klumpigt plåtarbete och total okunskap om ångspärrar som installatörerna hade så ska det bli intressant att se om sotarn godkänner det hela...
Med tanke på hur klumpigt plåtarbete och total okunskap om ångspärrar som installatörerna hade så ska det bli intressant att se om sotarn godkänner det hela...
Du har inte en bild på hur det ser ut hos dig? Jag tror inte det ska rinna in vatten någonstans faktiskt, det överlappar överallt...men det ser för **** ut. Men förtydliga gärna vilka detaljer som du ser som fel, förutom det jag själv noterat.meckis skrev:
Tack!
kolla monteringsinstruktionerna här:
http://www.schiedel.se/fileadmin/data/sweden/pdf/Monteringsinstruktion_-_Fyrkantig_huv.pdf
är det denna huven?
överbeslaget ska ju sitta innanför mantelpaketet.
förvisso så finns där ett underbeslag som ska täta med, men det ser ut som en 3åring monterat det.
http://www.schiedel.se/fileadmin/data/sweden/pdf/Monteringsinstruktion_-_Fyrkantig_huv.pdf
är det denna huven?
överbeslaget ska ju sitta innanför mantelpaketet.
förvisso så finns där ett underbeslag som ska täta med, men det ser ut som en 3åring monterat det.
Ah...du såg fel...överbeslaget sitter ju innanför mantelpaketet, det du ser är planplåten som ska ansluta ner från nocken till överbeslaget (Korrugerat plåttak).. ser att det ser ut som överbeslaget nu ja.. det är klippt i samma form, eftersom tanken ju är att det ska ansluta snyggt mot mantelpaketet. Vilket det inte gör...
