1 684 läst ·
9 svar
2k läst
9 svar
Skor i fjällen
Hej,
jag orkar inte bli medlem i något nytt mera anpassat forum så jag hoppas kunna få hjälp med min icke-hus fråga här. Vi testar.
Det gäller skor.
Planerar att ta oss till fjällen i sommar för första gången (jämtland -åretrakten-vålådalen). Det blir dagstripper, gärna vandring på upp till 5-10km och vi kan väl styra aktivitet efter väder men vi åker tåg så vill inte ta med för mycket grejer. Det är framförallt barnens skor jag funderar över. Deras fötter växer så kommer bara kunna använda denna sommar.
Duger "vandringssandaler" med ordentliga strumpor? eller bättre med goretex med grövre sulor som man även kan använda på hösten?
Tacksam för råd!
jag orkar inte bli medlem i något nytt mera anpassat forum så jag hoppas kunna få hjälp med min icke-hus fråga här. Vi testar.
Det gäller skor.
Planerar att ta oss till fjällen i sommar för första gången (jämtland -åretrakten-vålådalen). Det blir dagstripper, gärna vandring på upp till 5-10km och vi kan väl styra aktivitet efter väder men vi åker tåg så vill inte ta med för mycket grejer. Det är framförallt barnens skor jag funderar över. Deras fötter växer så kommer bara kunna använda denna sommar.
Duger "vandringssandaler" med ordentliga strumpor? eller bättre med goretex med grövre sulor som man även kan använda på hösten?
Tacksam för råd!
Jag som scoutledare ser hellre att barnen har terrängvänliga promenadskor eller löparskor än onödigt stabila kängor. (exempelvis adidas terrex eller salomon speedcross eller Eccos "täta" sandaler) Och typ foppatofflor eller sandaler för lägerbruk. Det ska vara lätt att gå utan att trötta ut. Stövlar väger en massa och jag har bara med sådana till läger själv.
Medhåll - fjälltrakterna i normalterräng nuförtiden är oftast ganska torra stigar så då är går det oftast bra med vettiga skor. Sandaler är ingen höjdare eftersom tårna är oskyddade med risk för onödiga skador iform av isparkade tånaglar.
Gummistövlar som är bra att gå i är dyra - ofta nästan lika dyra som kängor.
Låt barnen gå i vettiga skor som beskrivits ovan.
Kan också vara pedagogiskt vettigt om föräldrarna har motsvarande på fötterna, då riskerar man inte välja vägar som blir tråkiga för barnen.
Att ta barnen upp till fjällmiljö är fantastiskt. Ett tips är att se till så de har färgglada tröjor/jackor så är det lätt att hitta dom när de göra sina egna utflykter.
Och be om råd på plats om lämpliga områden att gå i. Lokal kunskap vet var det är blött…
Gummistövlar som är bra att gå i är dyra - ofta nästan lika dyra som kängor.
Låt barnen gå i vettiga skor som beskrivits ovan.
Kan också vara pedagogiskt vettigt om föräldrarna har motsvarande på fötterna, då riskerar man inte välja vägar som blir tråkiga för barnen.
Att ta barnen upp till fjällmiljö är fantastiskt. Ett tips är att se till så de har färgglada tröjor/jackor så är det lätt att hitta dom när de göra sina egna utflykter.
Och be om råd på plats om lämpliga områden att gå i. Lokal kunskap vet var det är blött…
Tack snälla ni tre som gett mig råd hittills!.
Det var toppen med faktiska namn på skomodeller så jag kunde kolla upp och bilda mig en uppfattning.
Nu funderar jag på att typ skor som barn har på hösten (grövre sportskor i goretex, typ från viking o ecco) formodligen funkar.
Barnen har sportsandaler med täckt tå och som sitter tight (viking o keen) så tror att det kan funka om det är skapligt väder. Stövlar, det tipset läste jag i någon annan chatställe också. Antar att det är ett måste om vädret inte är skapligt.
Att föräldrar ska ha samma typ av sko, det var klokt sagt!
Det var toppen med faktiska namn på skomodeller så jag kunde kolla upp och bilda mig en uppfattning.
Nu funderar jag på att typ skor som barn har på hösten (grövre sportskor i goretex, typ från viking o ecco) formodligen funkar.
Barnen har sportsandaler med täckt tå och som sitter tight (viking o keen) så tror att det kan funka om det är skapligt väder. Stövlar, det tipset läste jag i någon annan chatställe också. Antar att det är ett måste om vädret inte är skapligt.
Att föräldrar ska ha samma typ av sko, det var klokt sagt!
Jag själv har använt mig av Viking Boa gtx de senaste tio åren som jämförelse.
Det äldsta paret är sedan ett par år nedgraderat till slaskskor för trädgården, garaget eller snickerboa. Förutom att de är söndernötta i tyget så har även sulan härdat och blivit halare men det är inget som märks på de lite nyare paren.
Husfrun har Salomon som sitt märke. Jag hittade ett par terränglöparskor (speedcross) som jag köpte och de var riktigt trevliga får jag säga med grepp i naturen oavsett underlag. Dock har de en tendens att slita ner mönstret om man har dem till vardags.
Slutligen så har det kära barnet Ecco's täckta sandaler som favorit. Jag får seriöst gömma undan dem vintertid när det slask! Jag köpte ett andra par nu häromåret och jag har inget problem med livslängden på dem.
Ett märke som jag har sett ofta på läger och ledare framförallt är Keen. Så jag misstänker att de är rätt bra på lätta kängor och skor. Själv har jag bara deras sandaler med tåkappa som är stabila och trevliga.
Men ta ett par vändor till second hand butiker och se om ni har tur? Hälften av skorna jag har är second hand faktiskt...
Sedan tycker jag att du har glömt att berätta ålder och vilka ryggsäckar som finns? Det är ju den som är svårast att få rätt i en viss ålder/storlek...
Det äldsta paret är sedan ett par år nedgraderat till slaskskor för trädgården, garaget eller snickerboa. Förutom att de är söndernötta i tyget så har även sulan härdat och blivit halare men det är inget som märks på de lite nyare paren.
Husfrun har Salomon som sitt märke. Jag hittade ett par terränglöparskor (speedcross) som jag köpte och de var riktigt trevliga får jag säga med grepp i naturen oavsett underlag. Dock har de en tendens att slita ner mönstret om man har dem till vardags.
Slutligen så har det kära barnet Ecco's täckta sandaler som favorit. Jag får seriöst gömma undan dem vintertid när det slask! Jag köpte ett andra par nu häromåret och jag har inget problem med livslängden på dem.
Ett märke som jag har sett ofta på läger och ledare framförallt är Keen. Så jag misstänker att de är rätt bra på lätta kängor och skor. Själv har jag bara deras sandaler med tåkappa som är stabila och trevliga.
Men ta ett par vändor till second hand butiker och se om ni har tur? Hälften av skorna jag har är second hand faktiskt...
Sedan tycker jag att du har glömt att berätta ålder och vilka ryggsäckar som finns? Det är ju den som är svårast att få rätt i en viss ålder/storlek...
Renoverare
· Stockholm
· 20 214 inlägg
Var med jobbet på vandring i syllarna. Köpte ett par moderna vandringskängor från Haglöfs (Ser ut som grova löparskor typ).
Fungerade riktigt bra tycker jag
Fungerade riktigt bra tycker jag
En följdfråga från en (nybörjare) som tänkte bestiga Galdhöpiggen om ett par veckor.
Duger grövre löparskor här med? Jag hade tänkt en rejälare känga då jag tror det kommer vara rätt mycket snö bitvis, troligen är den ganska blöt också.
Duger grövre löparskor här med? Jag hade tänkt en rejälare känga då jag tror det kommer vara rätt mycket snö bitvis, troligen är den ganska blöt också.
Jag har väl vägledning i form av att skor ska vara i proportion till hur tungt du packar och hur besvärligt underlag det är och hur starka ben du har.V vectrex skrev:
Jag har allt: stabila sandaler, terränglöparskor, vandringsskor, lätta kängor, vanliga kängor och sedan tunga pjäxliknande kängor. Och faktum är att de två sista är väldigt sällan använda men när det är läge för dem så har de varit guld värda.
Och låt fötterna vänja sig med eventuella nya skor god tid innan och i alla former av terräng. Om man är modig så går man i vatten med dem också. Även om jag aldrig har gjort det själv, men jag har inte haft behovet att plöja mig fram i terrängen...
Å så informativ denna tråd blev, över förväntan! Så himla bra med självklara råd som man ändå inte hinner tänka på när allt annat måste ordnas (typ att föräldrar ska ha liknande skor, eller att skor ska vänjas in)
Nu lutar det åt att barnen får ta sina stabila sommarsandaler + det de ändå ska ha i höst.
Det blir ingen packning utom vattenflaska. lunch o mellis i väskan för barnens del då vi är nybörjare och vi tar bara dagsturer. Vi har nyligen o vandrade en dag på naturreservat i Stockholm för att testa (Gålö) och den första sträckan på 4km tog sån tid att vi fick ta lunch halvvägs. Det var nyttigt; nu vet jag undefär vad vi hinner. Ska nog testa skorna i nån närliggande kommande helg.
Håller med, man hittar ibland mycket fina skor för barn på second hand, näst intill oanvända dessutom.
Nu lutar det åt att barnen får ta sina stabila sommarsandaler + det de ändå ska ha i höst.
Det blir ingen packning utom vattenflaska. lunch o mellis i väskan för barnens del då vi är nybörjare och vi tar bara dagsturer. Vi har nyligen o vandrade en dag på naturreservat i Stockholm för att testa (Gålö) och den första sträckan på 4km tog sån tid att vi fick ta lunch halvvägs. Det var nyttigt; nu vet jag undefär vad vi hinner. Ska nog testa skorna i nån närliggande kommande helg.
Håller med, man hittar ibland mycket fina skor för barn på second hand, näst intill oanvända dessutom.
Klicka här för att svara
