På konsumentens sida
· 3 630 inlägg
Den unga familjen köpte ett sönderrenoverat hus som ursprungligen var byggt i schweizerstil. På Byggnadsvård Nääs träffade de arkitekterna som nu hjälper dem återställa villan på utsidan och att bygga om den efter deras behov på insidan.
Du kan läsa artikeln här: Skomakarvillan i Mölndal renoverades varsamt
Du kan läsa artikeln här: Skomakarvillan i Mölndal renoverades varsamt
Produkter som diskuteras: "Byggnadsvård"
Byggnadsvård för lägenheter
Renovera din lägenhet tidstypiskt
478 kr inkl moms
Läs mer
vcx
Byggnovis
· Göteborg och Bohus län
· 347 inlägg
vcx
Byggnovis
- Göteborg och Bohus län
- 347 inlägg
Har gått förbi det huset många gånger och det är svårt att inte bli imponerad. Det såg verkligen inget vidare ut förr, nu tävlar det nästan med ett annat som ligger ett par hus högre upp på gatan. Vill minnas att det bodde en pensionerad poliskommissarie där som hade en egen ingång i form av en rullstolsramp direkt från gatan in till andra våningen.
Denna artikel får mig förresten osökt att tänka på ett annat hus som ligger ett par kvarter bort och också har varit med på BH, kontrasten (no pun intended) är dock påtaglig...
Denna artikel får mig förresten osökt att tänka på ett annat hus som ligger ett par kvarter bort och också har varit med på BH, kontrasten (no pun intended) är dock påtaglig...
Vart i Mölndal ligger de här villorna? Jag har ändå strosat runt rätt mycket och kan inte minnas mig ha sett dem.vcx skrev:
Har gått förbi det huset många gånger och det är svårt att inte bli imponerad. Det såg verkligen inget vidare ut förr, nu tävlar det nästan med ett annat som ligger ett par hus högre upp på gatan. Vill minnas att det bodde en pensionerad poliskommissarie där som hade en egen ingång i form av en rullstolsramp direkt från gatan in till andra våningen.
Fantastiskt lyft! Dock håller jag med föregående – det Y-formade stupröret är ingen eftersträvansvärd eller avgörande detalj för det här projektet. Tvärtom stör den lösningen den fina helheten. Ett tips: måla det åtminstone i fasadkulören så det inte bryter av så påträngande. Rent designmässigt förvånar det mig faktiskt att den detaljen gått igenom. Jag hade mycket hellre föredragit två stuprör – ett i vardera hörnen. Sorry...
Det var så det såg ut när huset byggdes.M Målare-Jonte skrev:Fantastiskt lyft! Dock håller jag med föregående – det Y-formade stupröret är ingen eftersträvansvärd eller avgörande detalj för det här projektet. Tvärtom stör den lösningen den fina helheten. Ett tips: måla det åtminstone i fasadkulören så det inte bryter av så påträngande. Rent designmässigt förvånar det mig faktiskt att den detaljen gått igenom. Jag hade mycket hellre föredragit två stuprör – ett i vardera hörnen. Sorry...
Jo, jag såg det på det äldre bildmaterialet. Så för en korrekt återställning enligt dåtid är det ju rätt gjort. Problemet för mig är att det blir så framträdande så jag personligen hade gjort avsteg från just den lösningen. Men trots den enskilda detaljen – herregud, en sådan härlig fullträff i övrigt! Dessutom – den som bor i huset ska ju vara nöjd – vi runtomkring kan ju tycka och ha åsikter men de är förstås sekundära.K Katthatt skrev:
Varför har man vita stuprör när hängrännorna är gröna? Förstör alltihop, särskilt med Y-röret som nämns ovan. Annars ett fint hus.
Klicka här för att svara