16 907 läst ·
42 svar
17k läst
42 svar
Skojare som vill byta skadat tak inifrån?
Jag har under dagen pratat med en hantverkare som vet hur vårt tak ser ut som säger samma sak: Det går inte att byta inifrån. Har också fått råd från vårt försäkringsbolag som är med oss i det här och som påtalar att vi har rättsskydd om det skulle gå så långt.
”Ströläkten brukar vara spikad ovanpå takstolen skriver någon” och fick svaret ” snarare hälften”, då menades hälften av ströläkten, inte takstolarna. Så tokigt det kan bli när fantasin tar tag och man försöker förstå fel istället för rätt.Cruzze skrev:
Otroligt många självsäkra svar här kring vad som går och inte går att göra, men ingen har frågat vad det faktiskt är för skador på masoniten det handlar om?
Upp med lite bilder på skadorna så får vi se….
Upp med lite bilder på skadorna så får vi se….
Klart det måste göras utifrånCarb120 skrev:
Vi har ett försäkringsärende där en firma har orsakat hål i vårt tak efter en solcellsinstallation och nu ska byta skadad masonit och läkt.
Masoniten ligger över takstolarna och är spikad i den. Direkt på ligger bärläkt och i bärläkten sitter infästningarna till skenorna som håller solpanelerna.
Nu har en firma, som inte ens har varit här och tittat, sagt att de vill byta masonit och läkt inifrån. I min värld är det omöjligt med den konstruktionen vi har. Arbetet måste göras utifrån. Men firman som orsakat skadan är ju intresserad av en snabb, enkel och billig lösning.
Vad säger expertisen här?
Det får inte läcka in det är vad som är finessen med tak. Om det läcker bara några droppar så blir hela konstruktionen förstörd över tid.
Har du någon bild på skadan?Carb120 skrev:
Vi har ett försäkringsärende där en firma har orsakat hål i vårt tak efter en solcellsinstallation och nu ska byta skadad masonit och läkt.
Masoniten ligger över takstolarna och är spikad i den. Direkt på ligger bärläkt och i bärläkten sitter infästningarna till skenorna som håller solpanelerna.
Nu har en firma, som inte ens har varit här och tittat, sagt att de vill byta masonit och läkt inifrån. I min värld är det omöjligt med den konstruktionen vi har. Arbetet måste göras utifrån. Men firman som orsakat skadan är ju intresserad av en snabb, enkel och billig lösning.
Vad säger expertisen här?
Skador, det är överallt. Jag är nojig eftersom det är ett försäkringsärende och att det ev blir en rättslig tvist nu. Men det ser ut som på bilder som har delats här i forumet tidigare. Det har droppat och regnat rakt in och masoniten har stora fuktskador, rosor och rännilar, och på sina håll medföljande påväxt.B Bullen29 skrev:
Hej
För att du skall ha torrt under fötterna skall du anlita Ditt försäkringsbolag som gör är upptagen just nu. Ringer senare med motpartens försäkringsbolag.
Då har du inte sagt ja till ngn dålig lösning som du sedan får ta på Ditt ansvar kanske.
För att du skall ha torrt under fötterna skall du anlita Ditt försäkringsbolag som gör är upptagen just nu. Ringer senare med motpartens försäkringsbolag.
Då har du inte sagt ja till ngn dålig lösning som du sedan får ta på Ditt ansvar kanske.
Behöver knappast vara medvetet missförstånd då "dem" i "hälften av dem" rent korrekt grammatiskt ska referera till huvudsubjektet i den mening som det citeras till. Trodde också att det var hälften av takstolarna som avsågs.E En glad amatör skrev:
Men nu ska vi väl hjälpa TS, eller?
Oljehärdad masonit är vanlig i takkonstruktioner. Men de ska läggas med överlapp nedifrån och upp och skarvas över takstolarna och sålunda också under bärläkten. Personligen kan jag inte se nån annan lösning än att göra det utifrån. Meningen är ju att vatten ska kunna rinna i de rännilar som det blir när masoniten saggar lite mellan takstolarna och inte möta på skarvar och lappade områden.
SorryR Rogisa skrev:
Har en automattext som tar över.
Skall vara att ditt och motpartens bolag gör upp.
Klicka här för att svara