16 907 läst ·
42 svar
17k läst
42 svar
Skojare som vill byta skadat tak inifrån?
Cruzze eftersom masoniten hänger ner flera cm mellan takstolarna behövs/finns inga ströläkt!
En variant som de kanske tänker sig är att med läkt sätta vid sidan av takstolarna för att sedan skjuta masoniten vilande på läkten ner mot takfot. Och därmed så tar denna hängande masonit emot den läckan. Definitivt ingen bra lösning i sig, men för stunden så kommer inte läckan att synas förutom att detta vatten rinner fram under rännan beroende vilken konstruktion det är i takfoten. OM det skulle vara likt denna lösning så acceptera inte den utan låt en oberoende auktoriserad takkonsult gå igenom detta, alternativt som tidigare föredömligt nämnts via försäkringsbolaget. Hur som helst så låter det som ett kostsamt åtagande för solcellsinstallatören alternativt deras försäkringsbolag oberoende vari felet ligger.
Lycka till👍
Med vänlig hälsning, Masen
Lycka till👍
Jag tänkte också att det är en av deras nödlösningar. Men det finns en hel del problem med den, bla att den nedersta delen ska komma över kanten nere vid takfoten så att ev vatten rinner där det ska, det finns inget utrymme för något extralager. Det finns heller inget arbetsutrymme uppe på loftet om man inte är otroligt småväxt, inget bärande att stå på osv osv.Noramasen skrev:
En variant som de kanske tänker sig är att med läkt sätta vid sidan av takstolarna för att sedan skjuta masoniten vilande på läkten ner mot takfot. Och därmed så tar denna hängande masonit emot den läckan. Definitivt ingen bra lösning i sig, men för stunden så kommer inte läckan att synas förutom att detta vatten rinner fram under rännan beroende vilken konstruktion det är i takfoten. OM det skulle vara likt denna lösning så acceptera inte den utan låt en oberoende auktoriserad takkonsult gå igenom detta, alternativt som tidigare föredömligt nämnts via försäkringsbolaget. Hur som helst så låter det som ett kostsamt åtagande för solcellsinstallatören alternativt deras försäkringsbolag oberoende vari felet ligger.
Lycka till👍
Varningssignalerna ljuder högt när ett företag lämnar en offert för ett takarbete utan att ha synat förutsättningarna på plats.
Det är väldigt vanligt att om man har ströläkt så ligger en på takstolen och en mitt emellan takstolarna. Takstolar sitter vanligtvis på cc 1200, så ströläkten hamnar då på cc 600.Cruzze skrev:
Som jag skrev ligger då varannan ströläkt på takstolar - varannan mitt emellan.
Så jag vet inte var du får dina siffror ifrån…
Omfattningen kan vara värre än vad som syns inifrån, det är vattenskador på masonit och läkt i alla fall. Överallt där de har monterat paneler samt på andra sidan nocken pga montörer utan byggvana.Noramasen skrev:
Du kanske ska läsa vad TS skriver han har masoniten påspikad på takstolarna och sedan ligger bärläkten direkt på alltså ingen ströläkt alls!Nissens skrev:
Redigerat av moderator:
Medlem
· Stockholm
· 4 636 inlägg
Du tänker nog på ett tak med råspont/luckor, här spikas masoniten direkt på takstolarna och hänger således ner som en båge, då finns inget att spika ströläkt i för att få cc 600.Nissens skrev:
/W
😢Carb120 skrev:
Hur ser ni att det är skador på läkt när solpanelerna ligger på? Och är det hål i masoniten?
Samt är det på grund av oaktsamhet och eller felaktigt installationsmaterial som skadorna skett?