13 984 läst · 42 svar
14k läst
42 svar
Skojare som vill byta skadat tak inifrån?
Sida 1 av 3
Vi har ett försäkringsärende där en firma har orsakat hål i vårt tak efter en solcellsinstallation och nu ska byta skadad masonit och läkt.
Masoniten ligger över takstolarna och är spikad i den. Direkt på ligger bärläkt och i bärläkten sitter infästningarna till skenorna som håller solpanelerna.
Nu har en firma, som inte ens har varit här och tittat, sagt att de vill byta masonit och läkt inifrån. I min värld är det omöjligt med den konstruktionen vi har. Arbetet måste göras utifrån. Men firman som orsakat skadan är ju intresserad av en snabb, enkel och billig lösning.
Vad säger expertisen här?
Masoniten ligger över takstolarna och är spikad i den. Direkt på ligger bärläkt och i bärläkten sitter infästningarna till skenorna som håller solpanelerna.
Nu har en firma, som inte ens har varit här och tittat, sagt att de vill byta masonit och läkt inifrån. I min värld är det omöjligt med den konstruktionen vi har. Arbetet måste göras utifrån. Men firman som orsakat skadan är ju intresserad av en snabb, enkel och billig lösning.
H
HEM2121
Medlem
· Västra Götaland
· 5 158 inlägg
HEM2121
Medlem
- Västra Götaland
- 5 158 inlägg
Ring försäkringsbolaget och fråga dem om de går i god för deras lösning. Är du medlem i Villaagarna.se så får du gratis råd på byggtekniska avd. och juridisk rådgivning. 2 olika avdelningar. Du kan ju även ta kontakt med ett annat företag och rådgöra med dem.Carb120 skrev:
Vi har ett försäkringsärende där en firma har orsakat hål i vårt tak efter en solcellsinstallation och nu ska byta skadad masonit och läkt.
Besserwisser
· östergötland
· 2 248 inlägg
Jag kan inte förstå hur det ska kunna göras..?
Vad är det för takbelägning?
Vad är det för takbelägning?
Det är omöjligt att göra inifrån på ett godkänt/fackmannamässigt sätt..Carb120 skrev:
Bara tacka det företaget för deras besök och kontakta försäkringsbolaget om att du behöver ha ett företag som kan byta underlagstak på ett fackmannamässigt sätt..
Tack för tips! Det är inte vårt försäkringsbolag som är inkopplat. Vi hade ett företag här som tittade och fattade vad som behövde göras. Men de var väl för dyra…H HEM2121 skrev:
H
HEM2121
Medlem
· Västra Götaland
· 5 158 inlägg
HEM2121
Medlem
- Västra Götaland
- 5 158 inlägg
Tänkte att ditt försäkringsbolag kan ge dig råd, för händer det något sen så kan det möjligtvis vara ditt försäkringsbolag som bli inkopplat. Försäkringsbolag har en byggtekniska avd. vet inte om alla har det men det kostar ju inget att fråga. Kräv av det andra försäkringsbolaget att de anlitar ett företag som utför arbetet på ett fackmannamässigt sätt.Carb120 skrev:
Tänk på om det blir fel så är det du som får strida med det företaget som försäkringsbolaget anlitar, försäkringsbolaget tar inget ansvar för det och strider med hantverkaren. Det är jag helt säker på av egen erfarenhet.
Tack, jättebra inspel! Jag ska ringa dem i morgon.H HEM2121 skrev:Tänkte att ditt försäkringsbolag kan ge dig råd, för händer det något sen så kan det möjligtvis vara ditt försäkringsbolag som bli inkopplat. Försäkringsbolag har en byggtekniska avd. vet inte om alla har det men det kostar ju inget att fråga. Kräv av det andra försäkringsbolaget att de anlitar ett företag som utför arbetet på ett fackmannamässigt sätt.
Tänk på om det blir fel så är det du som får strida med det företaget som försäkringsbolaget anlitar, försäkringsbolaget tar inget ansvar för det och strider med hantverkaren. Det är jag helt säker på av egen erfarenhet.
Jag är inte helt övertygad om att det inte skulle vara möjligt att laga inifrån på ett bra sätt.
Hur är det nu.. är det ovanifrån, läkt, takpapp, masonit på takstolarna?
Hur är det nu.. är det ovanifrån, läkt, takpapp, masonit på takstolarna?
Hur gör du det utan att demontera solapnelerna för att lossa infästningarna till skenorna?Huddingebo skrev:
Ovanifrån: paneler, takpannor, bärläkt som skenorna är fästa i, masonit som är fäst i takstolarna. Dvs ingen luft emellan något lager..
Ströläkten brukar dessutom vara spikad rakt ovanpå takstolarna. Sen bärläkt på det...Carb120 skrev:
Dvs ingen takpapp.Carb120 skrev:
Du får fråga de hur de har tänkt göra.
Kan ju finnas de som klurar ut bra sätt man inte själv skulle kommit på.