swemax skrev:
Nackdelen med 10,8orna är egentligen bara att batterierna tar slut ganska snabbt, speciellt vid lite grövre skruv.
Laddas iofs snabbt men ändå lite irriterande tycker jag.
Har dock ingen knackis och de kanske är bättre
Men ofta får man med 2 batterier så man hela tiden har 1 laddat, då det normalt inte tar mer än 30min o ladda, och man lär ligga i för o köra slut på det andra under 30min :)

Redigerat:
FredrikR skrev:
Jo båda är ersatta av nya modeller, kolla länkarna i inlägget jag länkade jag till ovan så ser du. :)
Jag må vara dum... Men jag kan inte se någon skillnad...

FredrikR skrev:
Men ofta får man med 2 batterier så man hela tiden har 1 laddat, då det normalt inte tar mer än 30min o ladda, och man lär ligga i för o köra slut på det andra under 30min :)
Om man kör många större skruv (t.ex 6x100) så kan man bli ståendes att vänta ibland, men det gällde även min gamla hitachi 14.4V iofs.

Jag är med!

Dock så glömde du att den med bits även fått starkare motor. Från 18 till 30 Nm.

Verkar var lite hipp som happ vilken version som de säljer. Så det är nog på sin plats att ha lite koll på vilken man beställer!

Så nu när de är likvärdiga. Vilken skall man välja av de två Boscharna?
Känns som man får ta fram den bästa Boschen o jämföra medden bästa makitan o sen mot Milwaukeen, AEG osv.

Makita hade ju några modeller. En var ju på hela 90 nm. 3 ggr Boschen!

FredrikR skrev:
Kolla denna: [länk]
Chuckvaritanen, den är tunnare än den som först länkades till, och har batteriindikator.
Sedan denna: [länk]
Den med bitsfäste, kortare och smidigare än föregångarna, samt 2 växlad.

Ärumed? :)

ja men den med 90 nm är väl en slagskruvdragare, motsvarande bosch gdr?

skalman1 skrev:
ja men den med 90 nm är väl en slagskruvdragare, motsvarande bosch gdr?
Vad är skillnaden??

slagskruvdragarna är som en mutterknackare= högt vridmoment, hög ljudnivå.

skalman1 skrev:
slagskruvdragarna är som en mutterknackare= högt vridmoment, hög ljudnivå.
För de lite tyngre jobben då. Men kanske inte optimal för dagligarbetet!?

Ja det är min åsikt.
Jag tycker inte att man får så bra känsla med en slagskruvdragare vid mindre jobb, dessutom så är vissa modeller så högljudda att man helst vill använda hörselskydd vid längre användning.

Nu har jag aldrig använt en fjuttmaskin, så jag vet inget om dem, men därimot har jag två st 18 Volts DeWalt NiCad vika jag haft i 5-8 år

Inte så att jag propagerar för just DeWalt, troligen tvärtom, men den enda gång jag möjligen reflekterat över lämpligheten av en 18 V maskin är när dom vridit runt min handled..

Poängen är att man (jag gjorde det i alla fall) underskattar de jobb som man råkar ut för under renoveringen. Helt plötsligt skall man borra 100-tals hål i betong (därav maskin #2 med slag) sedan driva ett helt gäng 20 mm x 200 mm hål genom hårda takbjälkar.

Mina maskiner tuggar på, blir varma, osar lite, men stannar i praktiken ALDRIG. Vikten är inte heller någor problem, min hustru som är av format mindre har skruvat massor med skruv utan att klaga.

Fundera på om du inte kan sträcka ut budgeten lite. Det var dyrt för för mej att köpa maskin #2. Köp rätt från början.

Köpte för en dryg vecka sedan en Metabo 18 volts skruvdragare med 2st Li-Ion batterier på Hornbach för 2000 kr

denna modell finns tydligen på Axminister oxå:

http://www.axminster.co.uk/product-Metabo-BS18V-Li-Ion-Cordless-Drill-Driver-18V-797267.htm

Nu har jag inte använt den till annat än att ha dragit i ett 30 tal trallskruv än så länge & kan i ärlighetens namn inte relatera/jämföra med andra modeller/märken.... men, än så länge är jag nöjd.... batterierna är bara på 1.3 ampere men tar i gengäld endast 30 min att ladda.

Det fanns en proffs modell av Metabo´s 18 volts skruvdragare med dubbelt så starkt batteri osv ...men då sprang oxå priset iväg till ca 4400kr:O dvs inget alternativ för undertecknad som förhoppningsvis skall kunna klara sig med "amatör" modellen;).

Chepo skrev:
Jag är med!

Dock så glömde du att den med bits även fått starkare motor. Från 18 till 30 Nm.

Verkar var lite hipp som happ vilken version som de säljer. Så det är nog på sin plats att ha lite koll på vilken man beställer!

Så nu när de är likvärdiga. Vilken skall man välja av de två Boscharna?
Känns som man får ta fram den bästa Boschen o jämföra medden bästa makitan o sen mot Milwaukeen, AEG osv.

Makita hade ju några modeller. En var ju på hela 90 nm. 3 ggr Boschen!
Skal du bare ga en, så velger du den nye med chuck. Alternativt kjøper du også slagskruvdragere også som solo maskin til de største skruene.

Den nye GSR 10.8 Drillen leveres i L-Boxx. Du får solo maskiner som det følger med egen innmat så de passe i andre halvdelen i L-boxx. :)

Dette har bosch også kampanje på nå, der du kan velge en solomaskin for halvpris ved kjøp av 10.8V drillen. Se side 2 her:

http://www.bosch-pt.se/mam/bosch-pt...onal/newsandextras/news/promo_se_20100504.pdf

Jag har kört några skruvdragare o måste säga att jag är väldigt nöjd med min AEG 14.4V, 1995:- tror jag på Classe för nåt år sen. Ibland har jag upplevt batteritiden lite kort men det andra batteriet har hittills alltid hunnit laddas under tiden så ett väldigt litet i-landsproblem :)

Har Makitas samtliga 3 varianter av 10.8v dragare samt 18 voltare av samma fabrikat.

Använder mina 10.8:or en hel del, men om jag bara fick ha en maskin så skulle jag tagit 18 voltaren pga styrkan (50nm) och batteritiden med 3.0Ah batteri, har även inbyggd slagborrfunktion som funkar bra.

Tog hem samma 18v till en arbetskompis förra veckan, 2040:- inkl frakt, dock bara ett batteri men det laddar på 22 min.

http://www.axminster.co.uk/product...._id=Makita&name=&user_search=&sfile=1&jump=48

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.