Hej
Nu är tanten på G igen :) Ska beställa skjutdörrar till hallen för att ha ett garderobssystem bakom. Trodde först att jag skulle behöva bygga ett regelverk för att få upp det, men det verkar ju inte behövas. Men en och annan fundering har jag allt... dessa dörrar tänkte jag köpa https://www.skanskabyggvaror.se/förvaring/skjutdörrar%20till%20förvaring/mirror-27990

Funkar det med vilket tak som helst? Jag har ett 80 talshus med såna smala plattor med en fasad skåra mellan, har faktiskt ingen aning om vad det är för material. Takskenan kommer dessutom att sitta i plattornas längdriktning och helst inte vid en skåra, vilket gör att jag knappast kommer att kunna följa reglarna, även om jag starkt funderar på att omvärdera och följa en regel ändå.

Man kan ju köpa gavlar till, kan man fästa den på den sida där jag inte har vägg? Behövs det alltså inte reglas upp där heller?

Längden på garderoben är ca 240 cm, vad blir bäst, 3 eller 4 dörrar?

Av olika anledningar kommer jag att lägga klickgolv efter att dörrarna är monterade. Bör jag lägga en list under golvskenan för att få upp den i nivå med kommande golv, eller är dörrarna en bit från golvet så att det blir snyggt ändå?

Tackar på förhand för alla svar ;)

Kollade lite på monteringsanvisningen, sålänge din takhöjd är 2400mm eller lägre så ska det fungera höjdmässigt.

Skenan måste ju fästas ordentligt i taket och då bör kolla var reglar/glespanel går så du kan fästa i dessa.

En gavel bör fästas både uppe och nere samt mot väggen för det skall bli stabilt.

Väljer du 3 dörrar så går de enligt monteringsanvisning att skjuta bredvid varandra i 3 spår, i 4 dörrarsversion är det två spår och då får du inte samma öppningsbredd.

Golvskenan bygger 17mm och det går ju att både sänka ner skenan något eller ställa den på en list, beror lite på hur man själv upplever om den är i vägen.

• Gilla
Nancy Biäng
  • Laddar…
BirgitS
När det gäller 3- resp. 4-dörrar så är ju 3 dörrar mer praktiskt eftersom man kan öppna upp så mycket att bara en tredjedel av garderoben som inte går att komma åt medan med 4 dörrar är alltid hälften av garderoberna dolda även om det är rätt flexibelt med vad som är dolt. Men å andra sidan tar ju 3 spår mer plats på djupet än 2 spår så är det ont om plats kan ju 3 spår vara olämpligt.

I viket fall som helst planera noga utformningen av inredningen så att det stämmer med hur dörrarna öppnas.

Vi kommer nog att välja 2 spår med 4 dörrar till det 280 cm långa garderobssystem vi planerar just för att vi inte vill förlora mer golvyta än nödvändigt.

Tillägg:
Det står att golvskenan är 17 mm hög och enligt bilden så går dörrarna ner kanske halva höjden av golvskenan.

Tackar:) Letar reglarna i taket, beställer 3 dörrar, sätter golvskenan på en tunn list och fäster gaveln med vinklar runtom, skippar alltså regelverket helt :)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.