Jo, varför tror du inte det?

H Henri skrev:
Ingen här som gillar skator?
Har inga problem alls med skator. Vi har ett kul gäng med unga skator som hänger på tomten, tycker de är rätt underhållande.

mexitegel mexitegel skrev:
Jo, varför tror du inte det?
Diskussioner om olika sätt att döda skator.

Mikael_L
H Henri skrev:
Tja, jag gillar dom nog lite, men inte helt.
De är vackra och intelligenta.
Men de kan låta rätt fördjävligt illa ibland.

I somras vart jag dock riktigt sne då en skata kom och tog en av blåmesungarna som just flugit ur en av holkarna på vår tomt.

Men nej, jag har åtminstone just nu inga alls planer på att vare sig jaga bort eller döda skator som finns här. De är inte så många och är innebär ingen speciellt stor störning.
Man får ju inse att naturen är som den är, helt enkelt.

H Henri skrev:
Jovisst. Men inte på bekostnad av alla andra småfåglar. Om kråkfåglarna blir för många, vilket de gärna blir i dagens rovfågelbefriade samhälle, så är det inte fel att stiga in och ta bort ett gäng.

Kråkfåglar är lite för smarta för sitt eget bästa, och blir därför gärna för framgångsrika.

• Gilla
henric78
  • Laddar…
lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
Kråkfåglar är lite för smarta för sitt eget bästa, och blir därför gärna för framgångsrika.
Det resonemanget stämmer in på oss människor också. Vi borde skjuta av någon miljard för att få ordning på den här planeten.:rolleyes:

• Haha
  • Gilla
Fällebyggarn och 1 till
  • Laddar…
Till det duger inte luftgevär i alla fall ;).

mexitegel mexitegel skrev:
Till det duger inte luftgevär i alla fall ;).
Inte?
Kaliber 50 räcker till det mesta.:rofl:

K knipo skrev:
Inte?
Kaliber 50 räcker till det mesta.:rofl:
[media]
Jagar han i en djurpark?:thinking: Ser lite väl städat ut för att vara vildmark (obs ej sett hela klippet)

Med vänlig hälsning, fremax

fremax fremax skrev:
Jagar han i en djurpark?:thinking: Ser lite väl städat ut för att vara vildmark (obs ej sett hela klippet)
Nej, antagligen en helt vanlig ranch i Texas. Texas svämmar fullständigt över av vildsvin. Och när jag kollar klippet visar det sig, antagligen, stämma. Dvs det står norr om Huston, TX.

Så precis som vi sällan jagar på vildmark i Sverige, utan i kulturlandskap/kulturskog, så gör man pss utomlands.

P.S. Och djurparker för jakt, kallas "hägn" och inget annat. :)

G
Många killgissningar här.. jägarförbund och dess rekommendationer. Skator är ett skadedjur likt råttor så självklart är det bara att skjuta av! Har man skator hos sig så har man alltid problem. Dom för oljud, bajsar ner hela tomten, förstör och skräpar ner. Men tack för alla tips om hur man dödar asen!
Vad jag förstår ska det räcka döda en och lägga någonstans så är dom så smarta så att dom sticker? För Ugglor är dom smarta nog att fatta att dom inte är riktiga efter typ ett dygn, släng inte bort pengar på det; köp ammunition för den pengen istället ;)

Det hjälper inte att lägga ut en skjuten skata, Jag har provat ett par gånger utan resultat

• Gilla
Gjutjärn
  • Laddar…
J
TorpAnders TorpAnders skrev:
Det hjälper inte att lägga ut en skjuten skata, Jag har provat ett par gånger utan resultat
Här har det då fungerat, men man får ju göra om det varje år... :)

• Gilla
Gjutjärn
  • Laddar…
G
J jnse skrev:
Här har det då fungerat, men man får ju göra om det varje år... :)
Tack! Ska prova det, fast man vill ju inte ha hängande kråkor överallt funderar på att lägga dom ovanpå töjahäcken.. eller drar ett kadaver till sig annat? Lukt också kanske?

Kajor och råkor skräms effektivt bort av döda artfränder. Skator och kråkor är svårare. Skjuter man en skata så får man ofta chans på fler då de är så nyfikna att de hoppar fram till den döde.

Vill man ha många småfåglar ska man hålla efter katter och kråkfåglar. Eftersom jag inte är rabiat miljöpartist eller hysterisk ornitolog, utan bara genuint miljöintresserad, har jag inte ynnesten att leva i det moderna samhället som förstör levnadsmiljön för så många arter och gynnar andra och sen bara titta åt andra hållet och inte ta mitt ansvar som människa. Vi missgynnar, bland många andra, småfåglar genom att plöja ner naturen och ersätta den med åkrar där vi sprayar ihjäl allt levande och skövla skogarna för att ersätta dom med artmässigt döda gigantiska barrträdodlingar. Kråkfåglarna däremot gynnas i odlingslandskapet. Därför är det vår plikt att försöka återställa balansen så gott vi kan. Sätt upp holkar, fågelmatare och vattenbad. Ha ingen katt. Skjut av kråkfåglar.

• Gilla
henric78
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.