lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
Snyggt trådlyft! ;)

Men skatproblemet är ju alltid aktuellt så jag läste om vad jag skrev tidigare och måste komma med uppdatering. Dansk skatfälla är "da shit". Kråkbåset kan fås att fungera men efter att ha jämfört några år så anser jag inte det egentligen inte vara värt besväret för att få bukt med skator.

Jag har nu två dubbelburar med rum för lockfågel i mitten köpta i England (när de var med i EU) och får en helt annan effektivitet i fångandet.*) För ganska många år sedan nu så tog jag en handfull i min och grannarnas trädgård när grannen tvärsöver beklagade sig. Så jag erbjöd mig att köra en kampanj i hans trädgård och jag förstod då vidden av deras problem.

Jag tog tjugo skator på fem dagar, alltså fulla fällor med fyra fångster per dag, fem dagar i sträck. Då hade vi stora flockar som ständigt krigade om revir, men efter det så har belastningen varit betydligt mindre. Jag har bara behövt ta några enstaka per år, eller vartannat år, för att hålla stammen på lagom nivå.

Så jag tar tillbaka allt jag sagt om tidigare fällor och hävdar nu istället motsatsen. ;)

[bild]

För att lyckas så finns det några knep som är bra att ha i bakhuvudet. För det första låt fällan stå ogillrad men betad några dagar innan första fångstförsök. Skator är som sagt både intelligenta och varska. Så locka med något som glittrar, någon tom plastpåse (ser ut som soppåse) och lägg upp hundmat (ICA Basic fungerar bra) runt och på buren. Gillra sedan fällan och beta på samma sätt, men nu även nere i fällan.

Tag sedan första fågeln och håll den i lockfågelburen (måste som sagt ha mat och vatten, skugga och vindskydd samt en pinne att sitta på, och kollas morgon och kväll) samt beta som vanligt så kommer följande fångster att gå betydligt fortare. (Se till att fågeln inte smiter mellan händerna när du flyttar den, fråga mig hur jag vet... ;) Den fågeln kommer aldrig att gå i någon fälla igen...) Bäst om man kan få fågel ur annan flock som lockfågel, skator är starkt revirhävdande.

Och till sist, låt inte skatorna se dig vid buren, så var snabb och kolla/ställ upp efter mörkrets inbrott. Om de ser aktivitet vid buren så blir de mycket mera skeptiska. Ställ också gärna buren där skatorna naturligt uppehåller sig på marken, dvs där de känner sig trygga nog att göra det. Man bör ha buskar osv. nära så de kan sitta säkert och titta ner på fällan, då blir de modigare och går lättare i den.

*) De är iaf snarlika de här fällorna. Ja, man kan bygga själv, men mina får stå ute och har klarat väder och vind utan synligt slitage, något som träramar inte gör. Så jag är nöjd med att jag köpte istf att bygga. Helt annan kvalitet. De är inte helt lagliga som de kommer från "fabrik" i Sverige, men det är lätt att lägga till vindskydd osv. så att de uppfyller NVV:s regelverk.
Om man kan komma åt deras bo så är det bra att slänga i en plastflaska med vatten så kan dom inte lägga ägg

• Gilla
Per Sandberg1
  • Laddar…
"Den som river skatans bo mister både häst och ko"

Förlåt, jag har med mig en hel del ordspråk och skulle inte kunna röra en fjäder på en skata. Vissa saker från ens uppväxt påverkar.

• Gilla
  • Älska
Dilato och 10 till
  • Laddar…
Keexet Keexet skrev:
Jag har läst den här tråden många gånger och varit nära att kommentera, men inte velat lägga mig i, men nu kan jag inte hålla mig.

Måste du ha ihjäl fågeln? Kan du inte lösa problemen på annat sätt?`

-Jag har både äpplen och skator, om de eller någon annan äter en del av skörden gör mig inte mycket, jag mäktar inte med att äta upp fallfrukten ens!

-Rådjur och harar gör större åverkan på gräsmattan och låter man den vara lite "långhårig" syns inte defekterna särskilt mycket. Dessutom blommar den finare och fallfrukten klarar fallet bättre.

-Går det inte att bygga en skatsäker kaninbur? För kaninerna går väl inte löst på tomten?

Vad som helst för att slippa sprida tungmetaller eller gift i naturen.

Nu har jag stuckit ut hakan rejält, men jag kan inte för all del förstå varför man ska jobba MOT naturen, när man kan jobba MED den. Dessutom lär skatorna hos dig inte vara de sista i livet, så nya kommer nog till platsen så småningom. Själv är jag en stor beundrare av dessa kråkfåglar och tycker att de är intressanta att observera från mitt köksfönster/veranda.:)
Jag håller med dig!

Jag hade aldrig trott att det skulle vara tillåtet att fånga och döda skator bara för att de stör en.

Och det äcklar mig verkligen att det tydligen finns många människor som godkänner det och till och med gör det.

Man kan inte äta så mycket som man vill kräkas!

Om jag skulle se någon fånga eller döda en vildfågel så skulle min första handling vara att polisanmäla det!

Och förresten: "Elak" är bara människor som kallar djur för det.

Redigerat:
  • Gilla
  • Haha
  • Älska
Hasse Sandin och 11 till
  • Laddar…
F Flomi skrev:
Jag håller med dig!

Jag hade aldrig trott att det skulle vara tillåtet att fånga och döda skator bara för att de stör en.

Och det äcklar mig verkligen att det tydligen finns många människor som godkänner det och till och med gör det.

Man kan inte äta så mycket att man vill kräkas!

Om jag skulle se någon fånga eller döda en vildfågel så skulle min första handling vara att polisanmäla det!

Och förresten: "Elak" är bara människor som kallar djur för det.
Håller verkligen med dig! Kråkfåglar är väldigt intelligenta och bör värnas om såsom alla levande varelser!

• Gilla
  • Älska
Hasse Sandin och 5 till
  • Laddar…
Jag kan helt enkelt inte förstå det här sättet att tänka! Vi har också många skator här hos oss och ibland är de irriterande. Och många rådjur som äter upp allt vi odlar, till och med jordgubbarna!

Men jag går ju inte ut och dödar och förstör allt som på något sätt stör mig!

• Gilla
Hasse Sandin och 5 till
  • Laddar…
Håller med att skator är ett otyg i villa trädgårdar, förr kunde jag skjuta dom då vi hade en äng på baksidan men nu har vi nya villor där så det med att fånga dom var ju en bra ide.
Värsta är när dom lär sina ungar alla sattygen dom ska göra på altanen.

• Gilla
Per Sandberg1 och 2 till
  • Laddar…
M MrDTS skrev:
Håller med att skator är ett otyg i villa trädgårdar, förr kunde jag skjuta dom då vi hade en äng på baksidan men nu har vi nya villor där så det med att fånga dom var ju en bra ide.
Värsta är när dom lär sina ungar alla sattygen dom ska göra på altanen.
Och jag har ett otyg med folk som skrålar o lever om utan för min lägenhet -vad ska jag göra med dem?? Det värsta är på sommaren när de överröstar varandra och gör sattyg....

• Haha
  • Gilla
Hasse Sandin och 1 till
  • Laddar…
Skulle jag kunna prata med skatorna att dom inte ska vara på min altan har försökt många gånger men dom liksom inte förstår vad jag säger kan någon lära mig skat språk.

• Gilla
NoiseMaker och 1 till
  • Laddar…
F Flomi skrev:
Jag håller med dig!

Nej, det får man inte. Man får skyddsjaga om de orsakar olägenhet, och man får jaga dem som vanligt eftersom de är jaktbart vilt.

Men bara "stör" lite i allmänhet räcker egentligen inte, även om vi inte har mycket domar till vägledning.
F Flomi skrev:
Ja! Det tycker jag du skall göra. Kråkfåglarna är ju t ex stora predatorer på småfåglarnas ungar, så nästa gång jag ser skatan sitta på fågelholkens tak och picka på den så den kan nypa blåmesungarna när de sticker ut huvudet, så kan jag PM:a dig så du kan ringa polisen!

Fast vänta, så var det väl inte va? Det är bara djuret människa som inte får döda...

Nej, allvarligt, om man håller kråkfåglarna på rimliga nivåer så skjuter dessutom stammarna av småfåglar upp betydligt. Skatorna är som sagt alldeles för gynnade av vår bebyggelse och då blir de för många och utövar ett alltför tryck på alla resurser, inte bara soppåsarna.

Nu är de söta gulliga mördarmaskinerna som folk envisa med att de skall springa vind för våg, ja dvs katterna, det stora problemet, men de är iaf markbundna. Med skator också så är det i stort sett bara blåmesen som kan klara sig, trädgårdens verkliga hårding, (ja, och de lite större fåglarna då). Och som sagt långtifrån alla av dem.

Så, det är inte konstigare än att vi människor har rubbat balansen, och då kan vi mycket väl vrida den rätt igen. Det är inte konstigare än så.

• Gilla
  • Arg
Per Sandberg1 och 6 till
  • Laddar…
  • Gilla
Per Sandberg1 och 3 till
  • Laddar…
Snyggt trådlyft! ;)

Men skatproblemet är ju alltid aktuellt så jag läste om vad jag skrev tidigare och måste komma med uppdatering. Dansk skatfälla är "da shit". Kråkbåset kan fås att fungera men efter att ha jämfört några år så anser jag inte det egentligen inte vara värt besväret för att få bukt med skator.

Jag har nu två dubbelburar med rum för lockfågel i mitten köpta i England (när de var med i EU) och får en helt annan effektivitet i fångandet.*) För ganska många år sedan nu så tog jag en handfull i min och grannarnas trädgård när grannen tvärsöver beklagade sig. Så jag erbjöd mig att köra en kampanj i hans trädgård och jag förstod då vidden av deras problem.

Jag tog tjugo skator på fem dagar, alltså fulla fällor med fyra fångster per dag, fem dagar i sträck. Då hade vi stora flockar som ständigt krigade om revir, men efter det så har belastningen varit betydligt mindre. Jag har bara behövt ta några enstaka per år, eller vartannat år, för att hålla stammen på lagom nivå.

Så jag tar tillbaka allt jag sagt om tidigare fällor och hävdar nu istället motsatsen. ;)

[bild]

För att lyckas så finns det några knep som är bra att ha i bakhuvudet. För det första låt fällan stå ogillrad men betad några dagar innan första fångstförsök. Skator är som sagt både intelligenta och varska. Så locka med något som glittrar, någon tom plastpåse (ser ut som soppåse) och lägg upp hundmat (ICA Basic fungerar bra) runt och på buren. Gillra sedan fällan och beta på samma sätt, men nu även nere i fällan.

Tag sedan första fågeln och håll den i lockfågelburen (måste som sagt ha mat och vatten, skugga och vindskydd samt en pinne att sitta på, och kollas morgon och kväll) samt beta som vanligt så kommer följande fångster att gå betydligt fortare. (Se till att fågeln inte smiter mellan händerna när du flyttar den, fråga mig hur jag vet... ;) Den fågeln kommer aldrig att gå i någon fälla igen...) Bäst om man kan få fågel ur annan flock som lockfågel, skator är starkt revirhävdande.

Och till sist, låt inte skatorna se dig vid buren, så var snabb och kolla/ställ upp efter mörkrets inbrott. Om de ser aktivitet vid buren så blir de mycket mera skeptiska. Ställ också gärna buren där skatorna naturligt uppehåller sig på marken, dvs där de känner sig trygga nog att göra det. Man bör ha buskar osv. nära så de kan sitta säkert och titta ner på fällan, då blir de modigare och går lättare i den.

*) De är iaf snarlika de här fällorna. Ja, man kan bygga själv, men mina får stå ute och har klarat väder och vind utan synligt slitage, något som träramar inte gör. Så jag är nöjd med att jag köpte istf att bygga. Helt annan kvalitet. De är inte helt lagliga som de kommer från "fabrik" i Sverige, men det är lätt att lägga till vindskydd osv. så att de uppfyller NVV:s regelverk.
Jag använde en liknande bur en gång. La en vit tallrik och ett värmeljus med silveromfattning och fick en skata med en gång.
Sköt den. La den på en sten, och sedan dess har kompisarna fattat att dom inte har där o göra… det var för typ fyra år sedan. Nu har det kommit enstaka tillbaka dock!

• Gilla
Per Sandberg1
  • Laddar…
Snyggt trådlyft! ;)

[bild]

Hur avlivar du skatorna efter fångst?

R reeeflex skrev:
Hur avlivar du skatorna efter fångst?
Ättestupa.

Flygande råttor. Det är alltså fritt fram att skjuta de med luftgeväret?

Huddingebo Huddingebo skrev:
Flygande råttor. Det är alltså fritt fram att skjuta de med luftgeväret?
Inte som jag förstått det. Att du får döda dem innebär inte att du får döda dem hur som helst. Om jag minns rätt anses ett luftgevär för svagt.

• Gilla
Hasse Sandin och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.