Staffans2000
Mikael_L Mikael_L skrev:
smarta och elaka fåglarna.
Smarta? Defenitivt!
Men inte är det elakt att skydda sitt revir från hot! När vi människor gör detsamma, kallas det för skyddsjakt.

Staffan

• Gilla
Flomi och 1 till
  • Laddar…
Keexet Keexet skrev:
Det resonemanget stämmer in på oss människor också. Vi borde skjuta av någon miljard för att få ordning på den här planeten.:rolleyes:
V Vindens skrev:
Vi har haft ett skatpar på tomten som hängt här i flera år då föregående ägare förmodligen matade allt med vingar.

I våras tröttnade jag på deras terror och märkte att de byggde bo på toppen av en stor gran.
Efter alla försök att skrämma dom med diverse skrämmor som cd-skivor, ugglor som rör sig i vinden, plastormar (prövade även förgifta dem en gång men de måste ha mage av stål för inget hände) så läste jag att man ska köra något igenom deras bo.

Sagt och gjort körde jag en lång tvättborste med förläningsskaft på 5 m rakt igenom deras bo. Under denna process petade jag även ner en hel del grenar mm från deras bo. Skatparet satt på ett träd vid en granntomt och skrek och svor på mig under denna process.
De fattade vinken och lämnade boet och vår tomt ifred, i alla fall i ett par veckor.

Sedan började de komma tillbaka och bygga bo i nästa lämpliga gran 15m bort. Då gjorde jag om samma process och körde igenom det långa skaftet igenom boet och granens krona. Skatparet fattade även denna vink och därefter hänga mer hos grannarna och förmodligen bygga bo där.

Mellan alla dessa skrämselförsök har jag även upprepade gånger skrämt iväg skatorna genom att bara visa mig vid fönstren och imitera en rovfågel. Detta funkar inte under normala omständigheter då man är på ett kontor större delen av dagarna men vid hemarbete funkar det att titta ut genom fönstret då och då och vifta och veva så fort de är på tomten.

Skatorna är otroligt smarta. De vet exakt var tomtgränsen går och hur jag ser ut. Så fort får syn på mig flyger de iväg. Detta hindrar ej dom från att försöka ge sig in på tomten och terrorisera gräsmattan, men redan jag stört dom med jämna mellanrum har de förstått att de inte är välkomna. Och återkommer alltmer sällan.

Så komiskt att se dom försiktigt vandra in på tomten längst grinden och ställa sig där och titta runt om jag är i närheten.

Det enda jag ej prövat är att skjuta dom, dessvärre har jag varken vapen eller skulle kunna träffa dom på lagom avstånd.

Så mitt tips är att inte investera i massa fågelskrämmor som kostar pengar och skatorna vänjer sig vid. Investera istället på att göra er själv till en fågelskrämma (eller om ni lyckas avliva dom snabbt är det nog effektivast).
Är ni fler i en familj funkar det bäst om alla lär sig att vara direkt på skatorna. De vill ej bli störda. (Skatorna bryr sig ej om vår stora tjocka katt, misstänker att de slutit en deal om att ej interagera med varandra då bägge parter låtsas som den andra ej existerar)
min du har barn kanske luftgevär kan vara kul. Men kolla först upp om djuren äter getingar. Svalor äter tydligen hundratals om dagen.

personligen stör jag mig mer på fiskmåsar, även om jag inte skulle skjuta på dom heller.

och jag förstår inte riktigt varför du skrämmer bort katter om du har problem med fåglar..

E Erik Salhammar skrev:
personligen stör jag mig mer på fiskmåsar, även om jag inte skulle skjuta på dom heller.
Du är säker på att det inte är gråtrutar du stör dig på då? Dels är trutar elakare och dels så finns det inte så mycket fiskmås kvar. Trutarna har en livsstil som drar bättre nytta av oss människor.

Har för sett en havstrut ta en skata en gång mitt på gräsbacken utanför köksfönstret. Det var två andra skator på den allt vad de orkade för att få loss sin artfrände, men havstruten struntade i det och bankade ihjäl skatan allt vad den orkade. (Det kan ha varit en äggtjuv som inte kommit undan i tid. Det var rätt tid på året för det iaf.)

• Gilla
Vindens
  • Laddar…
F FRS05 skrev:
Fågelskrämma, Uggla

Sök på det så har du din lösning.
Det funkar inte, vi har både, det skrämmer inte skatorna, och de har dödat några av våra småkycklingar. Nu de kommer och äter maten, precis under ugglan vi har på tomten!

Snyggt trådlyft! ;)

Men skatproblemet är ju alltid aktuellt så jag läste om vad jag skrev tidigare och måste komma med uppdatering. Dansk skatfälla är "da shit". Kråkbåset kan fås att fungera men efter att ha jämfört några år så anser jag inte det egentligen inte vara värt besväret för att få bukt med skator.

Jag har nu två dubbelburar med rum för lockfågel i mitten köpta i England (när de var med i EU) och får en helt annan effektivitet i fångandet.*) För ganska många år sedan nu så tog jag en handfull i min och grannarnas trädgård när grannen tvärsöver beklagade sig. Så jag erbjöd mig att köra en kampanj i hans trädgård och jag förstod då vidden av deras problem.

Jag tog tjugo skator på fem dagar, alltså fulla fällor med fyra fångster per dag, fem dagar i sträck. Då hade vi stora flockar som ständigt krigade om revir, men efter det så har belastningen varit betydligt mindre. Jag har bara behövt ta några enstaka per år, eller vartannat år, för att hålla stammen på lagom nivå.

Så jag tar tillbaka allt jag sagt om tidigare fällor och hävdar nu istället motsatsen. ;)

1782204331481.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

För att lyckas så finns det några knep som är bra att ha i bakhuvudet. För det första låt fällan stå ogillrad men betad några dagar innan första fångstförsök. Skator är som sagt både intelligenta och varska. Så locka med något som glittrar, någon tom plastpåse (ser ut som soppåse) och lägg upp hundmat (ICA Basic fungerar bra) runt och på buren. Gillra sedan fällan och beta på samma sätt, men nu även nere i fällan.

Tag sedan första fågeln och håll den i lockfågelburen (måste som sagt ha mat och vatten, skugga och vindskydd samt en pinne att sitta på, och kollas morgon och kväll) samt beta som vanligt så kommer följande fångster att gå betydligt fortare. (Se till att fågeln inte smiter mellan händerna när du flyttar den, fråga mig hur jag vet... ;) Den fågeln kommer aldrig att gå i någon fälla igen...) Bäst om man kan få fågel ur annan flock som lockfågel, skator är starkt revirhävdande.

Och till sist, låt inte skatorna se dig vid buren, så var snabb och kolla/ställ upp efter mörkrets inbrott. Om de ser aktivitet vid buren så blir de mycket mera skeptiska. Ställ också gärna buren där skatorna naturligt uppehåller sig på marken, dvs där de känner sig trygga nog att göra det. Man bör ha buskar osv. nära så de kan sitta säkert och titta ner på fällan, då blir de modigare och går lättare i den.

*) De är iaf snarlika de här fällorna. Ja, man kan bygga själv, men mina får stå ute och har klarat väder och vind utan synligt slitage, något som träramar inte gör. Så jag är nöjd med att jag köpte istf att bygga. Helt annan kvalitet. De är inte helt lagliga som de kommer från "fabrik" i Sverige, men det är lätt att lägga till vindskydd osv. så att de uppfyller NVV:s regelverk.

Redigerat:
  • Gilla
breakman och 5 till
  • Laddar…
J John McRea skrev:
Det funkar inte, vi har både, det skrämmer inte skatorna, och de har dödat några av våra småkycklingar. Nu de kommer och äter maten, precis under ugglan vi har på tomten!
Nej, man måste flytta Ugglan nästan varje dag, för att den skall ha någon som helst effekt. Och den måste se betydligt bättre ut för att den skall lura kråkfåglar. Man vet att man lyckats när den blir mobbad av kråkor, då har man istället för att göra en skrämma lyckats göra sig en uvbulvan. ;)

KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Så här skriver Wikipedia:
"Jakt utan jakträtt
Jakt kan även vara tillåten utan jakträtt. Det är tillåtet att döda husmöss, till exempel.

• Den som bor på en gård eller har en trädgård men saknar jakträtt där har rätt att under delar av året döda eller fånga och behålla följande djur som kommer in på gården eller i trädgården:
    vildsvin, rödräv, mårdhund, grävling, mård, iller, mink, hermelin, vessla, vildkanin, mullvad, sorkar, bisam, lämlar, råttor, skogsmöss, husmus, kråka, råka, kaja, skata, björktrast (snöskata), gråsparv eller pilfink. För den som har handelsträdgård eller liknande gäller särskilda bestämmelser.
  • Den som innehar mark men saknar jakträtt där får fånga vildkanin och behålla de fångade djuren.[2]
Jakt ska bedrivas på ett sådant sätt att vilt inte utsätts för onödigt lidande och så att människor och egendom inte utsätts för fara. Detta är fastslaget i jaktlagen och reglerat i jaktförordningen. Av denna anledning är endast vissa typer av vapen tillåtna för jakt."
[länk]

Men det vanliga, och kanske effektivaste sättet att hålla nere dessa djur är väl att man river skatbona i närheten, så inga nya skatungar kläcks.

Skatorna är för övrigt ett elände också för oss med höns.
De tar sig in i hönshuset, hackar sönder ägg och har ihjäl småkycklingar.
Vad avses med "fånga och behålla"? Fånga ett vildsvin och ha som husdjur?

lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
Snyggt trådlyft! ;)

Men skatproblemet är ju alltid aktuellt så jag läste om vad jag skrev tidigare och måste komma med uppdatering. Dansk skatfälla är "da shit". Kråkbåset kan fås att fungera men efter att ha jämfört några år så anser jag inte det egentligen inte vara värt besväret för att få bukt med skator.

Jag har nu två dubbelburar med rum för lockfågel i mitten köpta i England (när de var med i EU) och får en helt annan effektivitet i fångandet.*) För ganska många år sedan nu så tog jag en handfull i min och grannarnas trädgård när grannen tvärsöver beklagade sig. Så jag erbjöd mig att köra en kampanj i hans trädgård och jag förstod då vidden av deras problem.

Jag tog tjugo skator på fem dagar, alltså fulla fällor med fyra fångster per dag, fem dagar i sträck. Då hade vi stora flockar som ständigt krigade om revir, men efter det så har belastningen varit betydligt mindre. Jag har bara behövt ta några enstaka per år, eller vartannat år, för att hålla stammen på lagom nivå.

Så jag tar tillbaka allt jag sagt om tidigare fällor och hävdar nu istället motsatsen. ;)

[bild]

För att lyckas så finns det några knep som är bra att ha i bakhuvudet. För det första låt fällan stå ogillrad men betad några dagar innan första fångstförsök. Skator är som sagt både intelligenta och varska. Så locka med något som glittrar, någon tom plastpåse (ser ut som soppåse) och lägg upp hundmat (ICA Basic fungerar bra) runt och på buren. Gillra sedan fällan och beta på samma sätt, men nu även nere i fällan.

Tag sedan första fågeln och håll den i lockfågelburen (måste som sagt ha mat och vatten, skugga och vindskydd samt en pinne att sitta på, och kollas morgon och kväll) samt beta som vanligt så kommer följande fångster att gå betydligt fortare. (Se till att fågeln inte smiter mellan händerna när du flyttar den, fråga mig hur jag vet... ;) Den fågeln kommer aldrig att gå i någon fälla igen...) Bäst om man kan få fågel ur annan flock som lockfågel, skator är starkt revirhävdande.

Och till sist, låt inte skatorna se dig vid buren, så var snabb och kolla/ställ upp efter mörkrets inbrott. Om de ser aktivitet vid buren så blir de mycket mera skeptiska. Ställ också gärna buren där skatorna naturligt uppehåller sig på marken, dvs där de känner sig trygga nog att göra det. Man bör ha buskar osv. nära så de kan sitta säkert och titta ner på fällan, då blir de modigare och går lättare i den.

*) De är iaf snarlika de här fällorna. Ja, man kan bygga själv, men mina får stå ute och har klarat väder och vind utan synligt slitage, något som träramar inte gör. Så jag är nöjd med att jag köpte istf att bygga. Helt annan kvalitet. De är inte helt lagliga som de kommer från "fabrik" i Sverige, men det är lätt att lägga till vindskydd osv. så att de uppfyller NVV:s regelverk.
Har du några bilder, mått, video med bygge ?

J John McRea skrev:
Har du några bilder, mått, video med bygge ?
Njae, jag har bilden och länken ovan där jag köpte. Annars så sök på dansk skatfälla, eller så finns typritningarna på NVV:s sida här. (PDF)

T Troberg skrev:
Vad avses med "fånga och behålla"? Fånga ett vildsvin och ha som husdjur?
Ja det vore ju något! ;)

Nej, det har med jaktlagens regler kring vem ett vilt tillfaller. Om du t ex skjuter en gris på din mark och den springer över till grannens mark och dör där, så tillfaller viltet faktiskt grannen, inte dig. (Ja, jakträttsinnehavaren.) Samma med trafikdödat vilt. Det tillfaller jakträttsinnehavaren (om det inte är statens vilt).

Så här har man förtydligat att om man fångar och dödar vildsvin enligt ovan så tillfaller även viltet den som fångat det. Dvs du behöver inte lämna över det till jakträttsinnehavaren utan kan äta skinka tills du tröttnar i godan ro.

Detta är främst aktuellt för bönder och skogsägare som arrenderat ut jakträtten. Trots att man har det så har lagstiftaren skrivit in en säkerhetsventil så att man fortfarande kan ta "skadedjur" av daga på sin egen gård, utan att blanda in den man arrenderat ut jakten till.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Njae, jag har bilden och länken ovan där jag köpte. Annars så sök på dansk skatfälla, eller så finns typritningarna på NVV:s sida här. (PDF)
Ok. Då fixar jag själv, tack för tipset med fällan.

Ja det vore ju något! ;)

Nej, det har med jaktlagens regler kring vem ett vilt tillfaller. Om du t ex skjuter en gris på din mark och den springer över till grannens mark och dör där, så tillfaller viltet faktiskt grannen, inte dig. (Ja, jakträttsinnehavaren.) Samma med trafikdödat vilt. Det tillfaller jakträttsinnehavaren (om det inte är statens vilt).

Så här har man förtydligat att om man fångar och dödar vildsvin enligt ovan så tillfaller även viltet den som fångat det. Dvs du behöver inte lämna över det till jakträttsinnehavaren utan kan äta skinka tills du tröttnar i godan ro.

Detta är främst aktuellt för bönder och skogsägare som arrenderat ut jakträtten. Trots att man har det så har lagstiftaren skrivit in en säkerhetsventil så att man fortfarande kan ta "skadedjur" av daga på sin egen gård, utan att blanda in den man arrenderat ut jakten till.
Om man fångar utan att döda det?

T Troberg skrev:
Om man fångar utan att döda det?
Ja det skulle man ju tänka sig att man fångar för att släppa ut på annan plats, men redan det stöter på patrull. Enligt jaktlagstiftningen så är det enda du kan göra med ett fällfångat djur att antingen släppa ut det (du har t ex fånga fel djur), avliva det på platsen, eller flytta buren till annan plats för att där på ett lämpligare sätt kunna avliva djuret.

Om du skall göra något annat så krävs tillstånd från länsstyrelsen. Så om du fångar utan att döda och inte har dylikt tillstånd så har du begått ett brott mot jaktlagstiftningen. (Jaja, det finns ett undantag för att hålla lockdjur en kortare tid under vissa omständigheter).

Men att starta tamgrisfarm mha fångade vildsvin tror jag stöter på patrull.

Dock: Vi har vildsvinshägn här i Sverige (det är från sådana alla vildsvin kommer ifrån från början) men jag vet inte hur svårt det är att få tillstånd för det. Men det kostar bara ~8000 SEK att söka, så kör på! ;)

Djur i vilthägn får dock (iaf vad jag vet) inte släppas ut i det fria om hägnet skall läggas ner, utan måste slaktas ut. Men det kan finnas undantag; jag är inte inläst.

• Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
Och jag kan här tillägga att det går inte flytta kråkfåglar, de hittar hem igen. Vi hade en tam kråka när jag var liten och den klarade sig själv, den gillade bara att vara runt oss hela tiden. Så vi tänkte att vi gör oss av med den genom att släppa ut den när vi ändå skulle 50 km bort. Sgt och gjort vi lämnade fågeln där och körde hem igen. När vi kom hem så tog det inte lång stund innan fågeln var tillbaka. Den flög dessutom mellan vår sommarstuga och vårt hus beroende på vart vi var för tillfället. Det slutade med att vi behövde avliva den...

• Ledsen
  • Wow
  • Gilla
  • Arg
Klantskalle och 6 till
  • Laddar…
H Henri skrev:
Diskussioner om olika sätt att döda skator.
Jag gillar rådjur, men - när det rör sig 7 stycken på 4-5 villatomter, plundrar allt, och knappt rycker på örat när man kommer ut så får man göra något. När någon jaga bort dem så gick de bara till grannen och sedan var de tillbaka senare samma dag. Då var det dags ringa jägaren och gallra beståndet.

Jag gillar sädessärlor, men - en hane fick fnatt och attackerade och sket ner fönstren för den såg sin spegelbild. Började 4.30 på morgonen och körde nonstop till kvällningen och höll på så i två månader, då tog vårt tålamod till ända och luftgeväret fick göra sitt.

Man skall ha hög toleransnivå när det gäller djur men det får inte tippa över till att de blir skadedjur.

Redigerat:
  • Gilla
  • Haha
  • Arg
speed296 och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.