76 204 läst ·
137 svar
76k läst
137 svar
Skjuta skata?
Keexet skrev:
min du har barn kanske luftgevär kan vara kul. Men kolla först upp om djuren äter getingar. Svalor äter tydligen hundratals om dagen.V Vindens skrev:Vi har haft ett skatpar på tomten som hängt här i flera år då föregående ägare förmodligen matade allt med vingar.
I våras tröttnade jag på deras terror och märkte att de byggde bo på toppen av en stor gran.
Efter alla försök att skrämma dom med diverse skrämmor som cd-skivor, ugglor som rör sig i vinden, plastormar (prövade även förgifta dem en gång men de måste ha mage av stål för inget hände) så läste jag att man ska köra något igenom deras bo.
Sagt och gjort körde jag en lång tvättborste med förläningsskaft på 5 m rakt igenom deras bo. Under denna process petade jag även ner en hel del grenar mm från deras bo. Skatparet satt på ett träd vid en granntomt och skrek och svor på mig under denna process.
De fattade vinken och lämnade boet och vår tomt ifred, i alla fall i ett par veckor.
Sedan började de komma tillbaka och bygga bo i nästa lämpliga gran 15m bort. Då gjorde jag om samma process och körde igenom det långa skaftet igenom boet och granens krona. Skatparet fattade även denna vink och därefter hänga mer hos grannarna och förmodligen bygga bo där.
Mellan alla dessa skrämselförsök har jag även upprepade gånger skrämt iväg skatorna genom att bara visa mig vid fönstren och imitera en rovfågel. Detta funkar inte under normala omständigheter då man är på ett kontor större delen av dagarna men vid hemarbete funkar det att titta ut genom fönstret då och då och vifta och veva så fort de är på tomten.
Skatorna är otroligt smarta. De vet exakt var tomtgränsen går och hur jag ser ut. Så fort får syn på mig flyger de iväg. Detta hindrar ej dom från att försöka ge sig in på tomten och terrorisera gräsmattan, men redan jag stört dom med jämna mellanrum har de förstått att de inte är välkomna. Och återkommer alltmer sällan.
Så komiskt att se dom försiktigt vandra in på tomten längst grinden och ställa sig där och titta runt om jag är i närheten.
Det enda jag ej prövat är att skjuta dom, dessvärre har jag varken vapen eller skulle kunna träffa dom på lagom avstånd.
Så mitt tips är att inte investera i massa fågelskrämmor som kostar pengar och skatorna vänjer sig vid. Investera istället på att göra er själv till en fågelskrämma (eller om ni lyckas avliva dom snabbt är det nog effektivast).
Är ni fler i en familj funkar det bäst om alla lär sig att vara direkt på skatorna. De vill ej bli störda. (Skatorna bryr sig ej om vår stora tjocka katt, misstänker att de slutit en deal om att ej interagera med varandra då bägge parter låtsas som den andra ej existerar)
personligen stör jag mig mer på fiskmåsar, även om jag inte skulle skjuta på dom heller.
och jag förstår inte riktigt varför du skrämmer bort katter om du har problem med fåglar..
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 165 inlägg
Du är säker på att det inte är gråtrutar du stör dig på då? Dels är trutar elakare och dels så finns det inte så mycket fiskmås kvar. Trutarna har en livsstil som drar bättre nytta av oss människor.E Erik Salhammar skrev:
Har för sett en havstrut ta en skata en gång mitt på gräsbacken utanför köksfönstret. Det var två andra skator på den allt vad de orkade för att få loss sin artfrände, men havstruten struntade i det och bankade ihjäl skatan allt vad den orkade. (Det kan ha varit en äggtjuv som inte kommit undan i tid. Det var rätt tid på året för det iaf.)
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden