Vi håller på att renovera ett "rivningsobjekt", en liten stuga byggd 1874. Jag stod idag med spaden i handen och skottade ut material ur grunden som ska göras i ordning. Eftersom det är ett så fantastiskt roligt och stimulerande arbete så övergick jag till att hänga på spaden och dagdrömma istället. På övervåningen är idag bara 2 meter till hanbjälkarna som håller ihop takstolarna och jag är nästan så lång. Inte jättekul. Vi skulle gärna kunna använda övervåningen, men om man flyttar upp bjälkarna på måfå börjar ingenjören i mig att svettas. Istället började jag fundera på att skjuta in ett stockvarv till ovanför bjälklaget.Med detta skulle vi också få upp fönstrena på övervåningen en stockhöjd, vilket skulle kännas mer naturligt.
Det rör sig alltså om en stuga med förhöjt väggliv och ca 33 grader taklutning. Vägglivet går idag ca 70 cm över golvet. Taket hålls uppe av "takstolar" formade som ett A och skorstenen är placerad nästan mitt i huset. Om det underlättar kan jag lätt ta bort taket eftersom det ändå ska bytas. Det finns ingen invändig väggbeklädnad, innerväggar eller elinstallationer. Fönstrena är urtagna för renovering. Någon trappa finnas inte heller att ta hänsyn till. Murstocken ansluten inte till byggnaden någonstans över mellanbjälklaget. Ny ytterpanel (dubbelpärlspont) identisk med originalet är beställd från en forummedlem, så vi kan bortse från påverkan på fasaden.
Skulle någon timmerman kunna tänkas åta sig detta och hur svårt är det?