Hej!
Håller på att renoverar ett gammalt hus, och har rivit ner gammalt ytsikt för att sätta upp nytt.
I vardagsrummet vill jag ha tapet och kommer därför gipsa väggarna. Vet inte hur jag skall göra runt kaminen.
Kan jag sätta upp OSB och sen gips för att sedan tapetsera enligt bild?
Det är 20cm mellan sidan av kaminen till sidan av skivmaterialet. (Databladet från kamin leverantör säger 40cm till brännbart material)
Håller på att renoverar ett gammalt hus, och har rivit ner gammalt ytsikt för att sätta upp nytt.
I vardagsrummet vill jag ha tapet och kommer därför gipsa väggarna. Vet inte hur jag skall göra runt kaminen.
Kan jag sätta upp OSB och sen gips för att sedan tapetsera enligt bild?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är 20cm mellan sidan av kaminen till sidan av skivmaterialet. (Databladet från kamin leverantör säger 40cm till brännbart material)
Om kamin leverantören säger 40 cm så får man hålla sig till det.P Pontus Sundberg skrev:Hej!
Håller på att renoverar ett gammalt hus, och har rivit ner gammalt ytsikt för att sätta upp nytt.
I vardagsrummet vill jag ha tapet och kommer därför gipsa väggarna. Vet inte hur jag skall göra runt kaminen.
Kan jag sätta upp OSB och sen gips för att sedan tapetsera enligt bild?
[bild]
Det är 20cm mellan sidan av kaminen till sidan av skivmaterialet. (Databladet från kamin leverantör säger 40cm till brännbart material)
Men jag tycker det låter mycket när det gäller sidorna.
Gips på OSB hjälper inte att minska avståndet, då måste man ha en brandskyddskiva.
Nej jag förstår, om men enligt bild skulle sätta brandsäker skiva närmast kaminen. Kan man tapetsera på den då? Eller blir det också brandfarligt?D Danne824 skrev:
Mvh
Medlem
· Stockholm
· 4 631 inlägg
Hej
Jag kan tycka att det är fint när man gör något ordentligt brandskydd runt kaminen.
Kör på Minerit eller någon numer godkänd brandsskyddsskiva.
Klä in allt med tjock plåt med någon snygg design som ramar in kaminen.
Tapet närmast kaminen är ganska fult, hur säkert det än må vara........
Lycka till.
/W
Jag kan tycka att det är fint när man gör något ordentligt brandskydd runt kaminen.
Kör på Minerit eller någon numer godkänd brandsskyddsskiva.
Klä in allt med tjock plåt med någon snygg design som ramar in kaminen.
Tapet närmast kaminen är ganska fult, hur säkert det än må vara........
Lycka till.
/W
Man kan måla en kalciumsilikatskiva med silikatfärg.P Pontus Sundberg skrev:
En tapet är eldfängt.
Hör med fejarmästaren som kommunen utsett, de är normalt väldigt hjälpsamma och kan ge tips.
En bra folder/bok är "Sotarens lilla röda" den kan man få gratis från sotare och kaminåterförsäljare.
Jag tycker inte att man ska tumma på reglerna, de finns där för att skydda egendom och liv.
Om tapeten på minerit-skivan skulle bli så varm att det ens teoretiskt kan börja brinna så kommer du dels känna det på doften långt innan dess och att det brunfärgas av värmen (~190 grader C om det är papperstapet) vid dom första eldningarna med hyffsad fart och längd i tid. Så länge du kan hålla handen mot tapeten/väggen i mer än ett par sekunder när det hettar på som mest från kaminen så är risken mycket låg att det skulle vara en framtida brandrisk.
Nej det hade jag inte behövt egentligen, problem är att timmerväggen och murstocken ligger ”flush” med varandra.Z z_bumbi skrev:
Så när jag isåfall klär timmerväggen så kommer det bli ett steg ner till murstocken. Men detta man kanske kan släta ut med murbruk?
Se bild
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Såhär ser det ut på riktigt, om det hjälper. Tidigare satt det masonit skiva + tapet. Och det har funkat i 100år 🤣
Det jag har gjort nu är att satt upp OSB + gips för att styva/räta upp väggarna innan tapetsering.
Men vet inte hur jag ska göra runt om kaminen…
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det jag har gjort nu är att satt upp OSB + gips för att styva/räta upp väggarna innan tapetsering.
Men vet inte hur jag ska göra runt om kaminen…
Klicka här för att svara