Hej!

En fråga som jag inte riktigt kunnat googla fram ett bra svar på:

Är det OK i dagsläget att använda sig av tryckimpregnerat trallvirke att ha som stöd åt trossbotten / blindbotten på hus byggt på plintgrund?

Luktproblem har jag läst lite om men tror nog att jag ej bör få de problemen iom att hela grunden är öppen runt om bortsett från altan som kommer att sitta runt.

Får man helt enkelt använda det i dagsläget?

I detta fall så är jag främst intresserad av vad som är normen idag eller rent av enl. regelverk. Ni får gärna lämna era helt personliga åsikter om detta åt sidan.

Följdfråga:

Vad kan vara lämpligt att använda OM det nu inte är tillåtet att använda?

Min avsikt är att kapa till asfaboard som passar i golvbjälklaget som sedan vilar på 28x120 eller 28x95mm virke spikat underifrån i bjälklaget och dessutom spika fast asfaboarden från ovansidan med pappspik för att undvika "nedhäng" av boarden med tiden.

L
Normalt brukar det inte vara tryckt , men gör inget i ditt fall , det är öppet och på undersidan bara när det finns risk för väta , tex i syllen är det av ondo att ha där .
En bräda tex 28x120 eller 145 bredd , spikas på undersidan av bjälklagsvirket , sticker utanför så det blir som en hylla för boarden att ligga på , det är den normala metoden
Vad du väljer för att få för hyllbredd avgör du själv
En varning bara , när du fått dit boarden är det väldigt lätt att se fel och kliva på den , då åker du ner med kanske stora skador som följd , boarden bär inte utan går av

Kör hårt, det tryckta kommer ju dels vara skyddat från väta ovanifrån och dels sitta öppet, alltså ej instängt. Gjorde typ samma sak och lade asfa på tryckta 45x45.

Som kuriosa kan jag ju också nämna att ett av puckona som kom och blåste in isolering hos mig gjorde just det som Liteavvarje varnar för; trampade rätt igenom asfaboarden... :rolleyes:

Varför vill du har impregnerat virke där? Dom brädorna ska inte utsättas för fukt om du inte har allvarliga problem.

Som useless påpekar, det finns inget behov av tryckimpregnerat i det läget. Tryckt virke ska man använda utomhus antingen då virket är utsatt för ständig nederbörd (klass AB) eller har markkontakt (klass A). Det tillför inget i det aktuella läget.

Huset står på berg och skrevor i berget är igengjutna, det enda vattnet som kommer att finnas under huset är sånt som blåser in när det regnar på sniskan :) och det i sin tur torkar bort fort efter att det slutat regna.
Då kanske jag skulle spara några kronor på att välja obehandlat virke.
Isf får det bli ytterpanel då den är billigare än råspont

• Gilla
justusandersson och 1 till
  • Laddar…
ClasseClas
Det är ok att använda tryckvirke till syll och även stöd till blindbottenskiva vid öppen plintgrund. Jag skulle aldrig använda asfaboard utan istället använda blindbottenskivor i cement eller 6 alt 9 mm träfiberskivor som är bor- eller vaxbehandlade. De har ju rätt mått anpassade till cc600 så de går snabbt att lägga. På landet använde jag till gäststugan med öppen plintgrund 17x95 tryckvirke som blindbottenbräda och sedan vaxade blindbottenskivor. Detta är 4 år sen och jag kollade till plintgrunden i somras och det såg perfekt ut.

• Gilla
Laolantis
  • Laddar…
Ja, det funkar säkert, men varför ska man använda brädor fulla av kemikalier om det inte behövs?

• Gilla
Robert N
  • Laddar…
Tack för era svar! Det blev normal panel..

T ToRy skrev:
Kör hårt, det tryckta kommer ju dels vara skyddat från väta ovanifrån och dels sitta öppet, alltså ej instängt. Gjorde typ samma sak och lade asfa på tryckta 45x45.

Som kuriosa kan jag ju också nämna att ett av puckona som kom och blåste in isolering hos mig gjorde just det som Liteavvarje varnar för; trampade rätt igenom asfaboarden... :rolleyes:

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.