3 159 läst ·
4 svar
3k läst
4 svar
Skiva som håller att gå på med 120cc?
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 7 433 inlägg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 7 433 inlägg
15mm takplywood kan väl användas till 120cc så det borde vara beprövat men nog sviktar det en del när man går på det.
Jag tycker det borde vara enklare med ändspont.
Hur brett tänker du lägga? Blir det bara en skivbredd så ändras såklart förutsättningarna.
Jag tycker det borde vara enklare med ändspont.
Hur brett tänker du lägga? Blir det bara en skivbredd så ändras såklart förutsättningarna.
Redigerat:
Det som finns idag är en gång i mitten, ca. 1,5m bred, 16m lång, av överblivet spont från taket. Huset byggt på 70-talet, måtten på råsponten är under 15mm uppskattningsvis. Det sviktar duktigt, min tanke var att slänga ut det skräpet och lägga skivor hela vägen och bygga en lite bredare yta på 4x4m över det partiet där takstolarna bärs upp av innerväggarna. Men det kanske är bättre att lägga skivor, kanske osb 11mm’s, ovanpå råsponten för bra bärighet och köpa liknande råspont till den större ytan och sedan skivor över där också?
Optimala hade naturligtvis varit 45x95 längsgående med 60cc och skivor på det, men då tappar jag så mycket i takhöjd så det är inget alternativ. Men osb ovanpå råsponten gör väl inte det sämre direkt.
Optimala hade naturligtvis varit 45x95 längsgående med 60cc och skivor på det, men då tappar jag så mycket i takhöjd så det är inget alternativ. Men osb ovanpå råsponten gör väl inte det sämre direkt.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Det är en smakfråga, vad man står ut med. Vanlig råspont 20-23 mm tjock duger utmärkt. Kostar ca 100 kr/kvm. Bland skivmaterial är k-plywood bäst. 12 mm funkar men 18 mm är bättre. Undvik 15 och 21 mm som inte motsvarar kostnadsökningen. Samma antal skikt som 12 respektive 18 mm.
Klicka här för att svara