Mikael_L
Daniellinus och andersmc, förutom konstruktionsklassat virke (som är klassat map på hållfasthet), C14, C18, C24 osv så finns det kvalitetsklassning.

Klasserna har lite olika namn beroende på vilken standard man väljer.
T.ex. I till VII
eller
A - D
eller
G2/G4-0 till G2/G4-4

Se här:
http://www.traguiden.se/TGtemplates/popup1spalt.aspx?id=935&contextPage=925
Kolla även här:
http://ama.byggtjanst.se/Default.aspx?articleId=82&Typ=AmaNytt

Det finns säkert mycket mer att orda om detta, men mer än så här vet inte jag.

Daniellinus skrev:
Hej alla erfarna brädgårds gubbar! :)
Skulle någon kunna upplysa en glad amatör på vilka olika virkeskvalitéer som finns. Är det samma "skala" på allt virke även tryckimpregnerat (C18, 24, 30 som Anders pratade om).

Tänkte beställa tryckimpregnerad trall av sorten Prima. Är prima en kvalitet eller bara en benämning för att hemmafixarna ska tro det är bra kvalitet?

Hade varit väldigt glad ifall man kunde bli lite kunnigare innan man beställde då jag tycker det låter bökigt att skicka tillbaka massa virke eller att leva med skeva brädor och kvistar.
det finns olika kvalitet på trall
vad klassningen heter är jag oxå nyfiken på,norrlandsfur säljer en del som första klass,visst är det skillnad på den o smålandsfur,bäst att kolla på brädgårn

Mikael_L skrev:
Daniellinus och andersmc, förutom konstruktionsklassat virke (som är klassat map på hållfasthet), C14, C18, C24 osv så finns det kvalitetsklassning.

Klasserna har lite olika namn beroende på vilken standard man väljer.
T.ex. I till VII
eller
A - D
eller
G2/G4-0 till G2/G4-4

Se här:
[länk]
Kolla även här:
[länk]

Det finns säkert mycket mer att orda om detta, men mer än så här vet inte jag.
Jo, givetvis måste man sortera träråvaran under tillverkningsprocessen. Man kan inte använda allt trä till vad som helst.

Man kan ju tänka sig en indelning beroende på vad man ska göra av träråvaran: pellets, ved, spånskiva, pappersmassa, emballage, råspont, reglar, ytterpanel, innerpanel, dörrkarmar, golv, lister, möbler...

Men den här klassningen är väl redan gjord när träprodukterna når konsumenten? Vi kan inte välja mellan "fina" och "fula" reglar; någon annan har redan gjort det valet.

Mikael_L
Jag antar att jag kan kliva in till bygghandlarn och beställa ett paket av 45x95 i 4,8 meters längd och kvalitet G2/G4-1, t.ex. Eller någon annan kvalitet och/eller dimension.

Ja längder har jag ju flera gånger beställt i just rätt längd för mig. Men kvalitet har jag aldrig angett. Ofta har jag väl fått OK kvalla, men en 20-30% av levererat eller nåt sånt har varierat mellan lite tveksamt till riktigt uselt.

Jag har returnerat en del, särskilt sen efter jag ursprungligen startade denna tråd. Inte ett ord har hörts om detta, så jag behöver inte slåss för min åsikt om ev dålig kvalitet. Men jag hade ju hoppats att dom skulle börja lära sig att det blir dubbeljobb om dom skickar mig skit, men än verkar det inte ha gått in. :confused:

De säljer väl det bara till nästa kund.

Thomas Lundquist
Matnyttig info Micke. Säkert många som lärt sig något.

Ser att jag tillhör "oldschool" med den gröna boken trots att det var på 80-talet som jag jobbade på brädgård.

Mikael_L
Tja, 80talet var väl för ...
...30 år sen ... ;)
Shit va gammal jag plötsligt kände mig :eek:

Men äldre sorteringskunskap verkar vara helt Ok att ha, det verkar bara vara nya namn på det.
Typ som att en hyvlad 2"4 numera heter 45x95 ... :)

Mikael_L
Jag nekrobumpar väl lite då ... :D

Men alltsedan jag startade denna tråd har jag försökt få tag på SS-EN 1611-1 (standard för handelssortering) på något gratis vis. T.ex. låna på bibliotek.

Men nu fann jag följande två PDF'er hos Svenskt trä
http://www.svenskttra.se/siteassets/6-om-oss/publikationer/pdfer/guide_klasser_150.pdf
http://www.svenskttra.se/siteassets/6-om-oss/publikationer/pdfer/handelssortering_150.pdf

Som jag tror ger oss det korrekta svaret när en planka håller måttet eller när den utan diskussion ska kunna reklameras.

Så beställ enligt en handelsklass, eller fråga vilken klass det är du kommer att få.

Ta gärna ner PDF'erna lokalt på din egen dator, dessa kan ju försvinna...

Kan inte hålla mig från att skriva några rader.

Jag tycker att det är väldigt fånigt att leta efter rakt virke eller syna årsringar. Väldigt sällan man behöver rakt virke. Är man inte helt värdelös kan man enkelt forma vid fastsättning. Måste man vid enstaka tillfällen ha rakt så köper man limträ eller stålreglar.

Jag ser det som en självklarhet att välja produkter efter vad de ska användas till. Avvikande grönsaker och rotfrukter då det ändå blir uppskuret eller mosas, kantstötta kartonger och konserver för de ska ändå slängas. Virke och skivmaterial för det ska ändå skruvas fast, spacklas döljas eller målas.

Det värsta måste väl vara om det man väljer bort får lov att slängas. Det kan ingen miljödiesel eller kravodlad paprika kompensera.

Du får gärna köpa de reglar som vi andra lämnar kvar på brädgården. För nog är det betydligt lättare att få en rak innervägg när man har raka reglar istället för propellervirke.

Jag har i alla fall sparat ner pdf:erna och läser dem med nöje nördig som jag är. :)

• Gilla
-RB-
  • Laddar…
Mikael_L
Jag är ju framförallt intresserad över vilka krav man rimligen kan ställa på sitt virke.

Det är ju lätt att känna sig som "grinig kund" när man fått mycket skitvirke i ett lass.

När jag bygger nästa hus ska jag fråga om/ange kvalitetsklass när jag beställer virke, och så får dom helt enkelt leverera nytt om det jag fått väsentligen avviker ifrån det jag beställt.

• Gilla
DejvidK
  • Laddar…
I vissa fall måste man acceptera skitvirke. Jag har innertak av råspont. Då var det inte mer än drygt hälften av paketet jag kunde använda, men eftersom råspont är tänkt till annat var det bara att se glad ut.
Det andra paketet hämtade jag bräda för bräda...

Mikael_L
haavard skrev:
I vissa fall måste man acceptera skitvirke. Jag har innertak av råspont. Då var det inte mer än drygt hälften av paketet jag kunde använda, men eftersom råspont är tänkt till annat var det bara att se glad ut.
Det andra paketet hämtade jag bräda för bräda...
Ja man måste ju inse att råspont inte är av sådan sorterad kvalitet att den öht kan vara synlig.
Du köpte fel virke helt enkelt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.