Hej! Var uppe på vinden och kollade lite. Haft vitmögel förut men sanerades av förra ägaren. Hittade en planka som såg ut såhär. Tror ni det bara är smuts/missfärgning eller begynnande mögel. Eller fukt?
Bästa svaret
Düsseldorff
Byggnadsvårdare
· Bromma
· 2 704 inlägg
Düsseldorff
Byggnadsvårdare
- Bromma
- 2 704 inlägg
Ser ju fint ut generellt. Men visst, den mörka fläcken skulle kunna vara fukt. Har du någon fuktmätare så att du kan kolla fuktkvot? Om det är fuktigt så får du upp på taket och inspektera var det kommer ifrån.
Annars kan du ringa in fläcken med en penna för att kunna hålla koll på om det ökar.
Du kan också slipa bort det mörka, om det går, och därefter markera med en penna för att kunna se om det återkommer.
Annars kan du ringa in fläcken med en penna för att kunna hålla koll på om det ökar.
Du kan också slipa bort det mörka, om det går, och därefter markera med en penna för att kunna se om det återkommer.
Produkter som diskuteras: "fuktmätare"
Fuktmätare
Fuktmätare är precisionsverktyg som används för att mäta fuktnivåer i olika material, som exempelvis trä, betong och gips. Detta är särskilt viktigt inom byggbranschen för att förebygga mögel- och rötskador, men även inom jordbruket
Läs mer
Tack för svar! Har ingen fuktmätare tyvärr. Ja, vinden är fin i övrigt har dock sanerats för vitmögel en gång tidigare.
bra förslag med pennan, ska göra det.
Den lite mörkare fläcken känns möjligen lite just fuktig. Dock kan man ju se in lite på sidan om råsponten, liksom i fogarna mellan dem, och där är det inte missfärgat på nåt sätt.
bra förslag med pennan, ska göra det.
Den lite mörkare fläcken känns möjligen lite just fuktig. Dock kan man ju se in lite på sidan om råsponten, liksom i fogarna mellan dem, och där är det inte missfärgat på nåt sätt.
Bergendorff skrev:
Ser ju fint ut generellt. Men visst, den mörka fläcken skulle kunna vara fukt. Har du någon fuktmätare så att du kan kolla fuktkvot? Om det är fuktigt så får du upp på taket och inspektera var det kommer ifrån.
Düsseldorff
Byggnadsvårdare
· Bromma
· 2 704 inlägg
Düsseldorff
Byggnadsvårdare
- Bromma
- 2 704 inlägg
Om fläcken känns fuktig (vilket iofs kan vara svårt att avgöra om det inte är dyngsurt förstås) skulle jag absolut skaffa mig en fuktmätare om jag var du, för att kunna bekräfta om det verkligen är fuktigt. Kostar inga jättepengar men ett pågående takläckage kan kosta en bra slant, särskilt om man låter det vara för länge.
Yes, ska skaffa
Vad tror ni om fläckarna på dessa bilder?
Fuktmätare beställt, Luxorparts.
Bergendorff skrev:
Om fläcken känns fuktig (vilket iofs kan vara svårt att avgöra om det inte är dyngsurt förstås) skulle jag absolut skaffa mig en fuktmätare om jag var du, för att kunna bekräfta om det verkligen är fuktigt. Kostar inga jättepengar men ett pågående takläckage kan kosta en bra slant, särskilt om man låter det vara för länge.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden