Hej! Var uppe på vinden och kollade lite. Haft vitmögel förut men sanerades av förra ägaren. Hittade en planka som såg ut såhär. Tror ni det bara är smuts/missfärgning eller begynnande mögel. Eller fukt?

• Träplankor på vinden med möjliga mögel- eller fuktfläckar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Träplankor på vind med en mörkare fläck som kan vara smuts, missfärgning eller mögel.
    Skapa konto
Här är en till bild

• Träpanel på snedtak i en vind eller oinredd del av ett hus, med viss missfärgning.
    Skapa konto

Bästa svaret

Düsseldorff
Ser ju fint ut generellt. Men visst, den mörka fläcken skulle kunna vara fukt. Har du någon fuktmätare så att du kan kolla fuktkvot? Om det är fuktigt så får du upp på taket och inspektera var det kommer ifrån.

Annars kan du ringa in fläcken med en penna för att kunna hålla koll på om det ökar.

Du kan också slipa bort det mörka, om det går, och därefter markera med en penna för att kunna se om det återkommer.

Tack för svar! Har ingen fuktmätare tyvärr. Ja, vinden är fin i övrigt har dock sanerats för vitmögel en gång tidigare.

bra förslag med pennan, ska göra det.
Den lite mörkare fläcken känns möjligen lite just fuktig. Dock kan man ju se in lite på sidan om råsponten, liksom i fogarna mellan dem, och där är det inte missfärgat på nåt sätt.

Düsseldorff Bergendorff skrev:
Ser ju fint ut generellt. Men visst, den mörka fläcken skulle kunna vara fukt. Har du någon fuktmätare så att du kan kolla fuktkvot? Om det är fuktigt så får du upp på taket och inspektera var det kommer ifrån.

Annars kan du ringa in fläcken med en penna för att kunna hålla koll på om det ökar.

Du kan också slipa bort det mörka, om det går, och därefter markera med en penna för att kunna se om det återkommer.

Düsseldorff
Om fläcken känns fuktig (vilket iofs kan vara svårt att avgöra om det inte är dyngsurt förstås) skulle jag absolut skaffa mig en fuktmätare om jag var du, för att kunna bekräfta om det verkligen är fuktigt. Kostar inga jättepengar men ett pågående takläckage kan kosta en bra slant, särskilt om man låter det vara för länge.

Yes, ska skaffa

Vad tror ni om fläckarna på dessa bilder?

• Mörka fläckar på träbjälklag under takisolering i vindutrymme.
    Skapa konto
  • Träbjälklag med mörka fläckar och isolering synlig, möjlig vattenskada eller mögel.
    Skapa konto
  • Tak med träpanel och fläckar som syns, samt isolering synlig under takstolarna på vinden.
    Skapa konto
Staffans2000
Bli passionerad med plankan. Kyss den! Fast med torra läppar (och ingen tunga). Sedan gör du likadant på en planka bredvid. Läppar är väldigt bra på att känna av även mycket små värmeskillnader.

Staffans

• Gilla
JonasJN och 1 till
  • Laddar…
Voightkampff Voightkampff skrev:
Kan vara skador från uppsättningen eller transporten av brädorna. Ser ej ut som någon fuktskada.

• Gilla
postkontrollen och 1 till
  • Laddar…
Staffans2000 Staffans2000 skrev:
Bli passionerad med plankan. Kyss den! Fast med torra läppar (och ingen tunga). Sedan gör du likadant på en planka bredvid. Läppar är väldigt bra på att känna av även mycket små värmeskillnader.

Staffans
haha, strålande

Fuktmätare beställt, Luxorparts.

Düsseldorff Bergendorff skrev:
Om fläcken känns fuktig (vilket iofs kan vara svårt att avgöra om det inte är dyngsurt förstås) skulle jag absolut skaffa mig en fuktmätare om jag var du, för att kunna bekräfta om det verkligen är fuktigt. Kostar inga jättepengar men ett pågående takläckage kan kosta en bra slant, särskilt om man låter det vara för länge.

Voightkampff Voightkampff skrev:
Detta ser helt perfekt ut. Somna om.

• Gilla
ClasseClas och 1 till
  • Laddar…
Düsseldorff
Hur gick det? Var det fukt?

Düsseldorff Düsseldorff skrev:
Hur gick det? Var det fukt?
ingen fukt! Fuktmätaren visade ingen förhöjning och fläcken hade inte letat sig utanför ritade strecken :)

• Gilla
Düsseldorff
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.