Hej,
Fick ta på denna bild från Elsäkerhetsverkte.

bilden visar anläggningen delas upp på personskyddade och oskyddade grupper. Denna kopplingen borde stämma med den kopplingen som jag vill ha hemma hos mig. Om man lägger märke till kopplingen för PEN ledare så går den först till HC där den ansluts till jordskena och som sammankopplas med Nollan(observera ordet Frånskiljes). Samtidigt går en PEN ledare från HC jord skena till kombienheten eller nästa central för gruppen utan jfb och där ansluts åter igen till jordskena som är sammankopplad till nollan (obs. ordet Frånskiljes ej).

Min fråga är då vad menas med orden "frånskiljes" och frånskiljes ej". Är det så att dessa tvärgående bleck skall tas bort (i HC) respektive lämnas kvar(central utan jfb) vid Testning av anläggning eller vid driftsättning??. Jag förespråkar den första förstås. Men det vore tryggt att få höra forummets kommentarer.

Bilden bifogas nedan.
 
  • jfbpluskombienhet.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Nu förekommr ju bara ordet "frånsklijes" på bilden, inget "frånskiljs ej". Men Det är oerhört viktigt att nollan och PEN aldrig någonsin får bli isärkopplade OM det finns spänning på faserna i systemet. Därför skall man i en central UTAN jfb alltid ha ett kortslutningsbleck mellan jordskena och nollskena.

När man använder en JFB så ingår nollan i den balansmätning av strömmar som JFBn hela tiden gör, därför skall nollan passera igenom jfb på sin väg till PEN ledaren.

Så när du har jfb så måste du bryta upp bygeln mellan skenorna så att nollan istället kan kopplas igenom jfb. Har du en central med lite blandning, dvs vissa grupper på egen jfb kanske vissa grupper helt utan, då börjar det bli lite komplicerat. För det är bara nollströmmar från, grupper vars fasledare gått iegnom jfbn som får passera som nollströmmar. Så har man flera jfber så gäller det att hålla tungan rätt i mun.

Det som kan hända om man felaktigt bryter upp mellan nollskena och jordskena är att man kommer att få varienade spänningar i sitt system. Spänningen i ett givet väggutatg kommer att slumpvis bli vad som helst mellan 0 och 400V. Och blir det 400V i vägg uttaget så är risken för att något börjar brinna ganska stor.

För att inse att det blir så här behöver man förstå 3 fas väl. Det finns ett antal inlägg i forumet där teorin bakom detta beskrivs.

Om man inte förstår 3 fas tillräckligt väl för att inse mekanismen bakom detta så tycker jag att man som hempulare skall låta bli. 3 fas är lite för avancerat för de flesta hempulare.
 
Blecket ska bort i den del som har jfb.

Detta eftersom nolla och jord är olika saker efter en jfb
 
Det står faktiskt "Frånskiljes ej" i den aktuella bilden på centralen till höger.

I övrigt håller jag med, det är inte så många som bör pula med centralers inkoppling och hur PEN-ledare skall dras. Hängslen och livrem är inte så dumt i dessa lägen milt sagt.

/Kent
 
Sorry, jag missade att scrolla bilden åt höger.
 
Bilden stämmer precis. I centralen med JFB skall strömmen mellan pen och nolla gå genom JFB. I centralen utan JFB skall den gå genom det lilla "blecket" (som således ej skall frånskiljas).
 
Hempulare> om jag tolkar ditt inlägg så innebär det att ordet " frånskiljes" och "frånskiljes ej" skall tillämpas när man skall driftsätta anläggningen, har jag fattat dig rätt ??


Tack för kommentarer.


hempularen skrev:
Nu förekommr ju bara ordet "frånsklijes" på bilden, inget "frånskiljs ej". Men Det är oerhört viktigt att nollan och PEN aldrig någonsin får bli isärkopplade OM det finns spänning på faserna i systemet. Därför skall man i en central UTAN jfb alltid ha ett kortslutningsbleck mellan jordskena och nollskena.

När man använder en JFB så ingår nollan i den balansmätning av strömmar som JFBn hela tiden gör, därför skall nollan passera igenom jfb på sin väg till PEN ledaren.

Så när du har jfb så måste du bryta upp bygeln mellan skenorna så att nollan istället kan kopplas igenom jfb. Har du en central med lite blandning, dvs vissa grupper på egen jfb kanske vissa grupper helt utan, då börjar det bli lite komplicerat. För det är bara nollströmmar från, grupper vars fasledare gått iegnom jfbn som får passera som nollströmmar. Så har man flera jfber så gäller det att hålla tungan rätt i mun.

Det som kan hända om man felaktigt bryter upp mellan nollskena och jordskena är att man kommer att få varienade spänningar i sitt system. Spänningen i ett givet väggutatg kommer att slumpvis bli vad som helst mellan 0 och 400V. Och blir det 400V i vägg uttaget så är risken för att något börjar brinna ganska stor.

För att inse att det blir så här behöver man förstå 3 fas väl. Det finns ett antal inlägg i forumet där teorin bakom detta beskrivs.

Om man inte förstår 3 fas tillräckligt väl för att inse mekanismen bakom detta så tycker jag att man som hempulare skall låta bli. 3 fas är lite för avancerat för de flesta hempulare.
 
  • Gilla
Afsbol
  • Laddar…
Tack mats_o, jag förmodar att du menar att blecket skall bort när man skall driftsätta anl. ??

Hls
/T

mats_o skrev:
Blecket ska bort i den del som har jfb.

Detta eftersom nolla och jord är olika saker efter en jfb
 
Tack igen för kommentarer,
Det är inte frågan om jag skulle hempula med något, snarare vill jag veta vad är det som är fel och inte är fackmässigt gjort. Om det visar sig att bilden som är bifogade är den rätta så kan jag göra en jämförelse med hur det ser ut i vår central nu och därmed kan jag ha strikt bevis på att anläggningen är felaktigt ansluten, Eller ??.

Som sagt när jag frågade besiktningsmannen som var här så kunde han inte ta några juridiska ansvar för att stämma säljaren. Men det han som gav mig länken till säkerhetsverket och bad mig titta på några bilder som liknar anl. som vi har. Därför har jag bifogat denna bild eftersom jag tycker att det liknar vår central idag ???. Med en tillägg som jag inte fattade var just ordet "frångskiljes" frånskiljes ej".
Men det tycks så att belcket där jfb är installerad skall bort när man driftsätter anläggningen (eller ?). Om det är så så har jag bevis på PEN är fel dragen i vår anläggning, jfr den gamla bilden med central a) och b).

Snickarboden skrev:
Det står faktiskt "Frånskiljes ej" i den aktuella bilden på centralen till höger.

I övrigt håller jag med, det är inte så många som bör pula med centralers inkoppling och hur PEN-ledare skall dras. Hängslen och livrem är inte så dumt i dessa lägen milt sagt.

/Kent
 
Jag har väldigt svårt att förstå hur ditt system ser ut och vad du tänkt ändra med ledning av din beskrivning och dina bilder. Kanske de behöriga elinstallatörer som finns här tycker detsamma eftersom de inte har svarat särskilt utförligt eller alls på dina frågor.

I din nuvarande anläggning så sitter ju jordfelsbrytaren i den andra centralen till skillnad mot den på bilden ovan där den sitter i den första vilket gör att de inte går att jämföra exakt.

Om du ändå ska flytta en central spelar det väl ingen roll om det var felkopplat innan. Det blir väl samma kostnad ändå?
 
Det hela startade med att jag ville få råd att flytta en central (a) till en rum i samma paln, så jag ritade en bild på befintlig central (just dem aktuella) och bifogade denna. Men det visade sig att kopplingen var felaktigt och brist börjar kristalierar sig mer och mer. Iom vi hade köpt huset nyligen och El anl. inte är som det skall så är jag tillbaka i rutan noll igen och vill dokumentera bristerna för att eventuellt få ersättning på att åtgärda detta.

Tony2 skrev:
Jag har väldigt svårt att förstå hur ditt system ser ut och vad du tänkt ändra med ledning av din beskrivning och dina bilder. Kanske de behöriga elinstallatörer som finns här tycker detsamma eftersom de inte har svarat särskilt utförligt eller alls på dina frågor.


I din nuvarande anläggning så sitter ju jordfelsbrytaren i den andra centralen till skillnad mot den på bilden ovan där den sitter i den första vilket gör att de inte går att jämföra exakt.

/Templer/ det har du rätt i, men i detta fall så går PEN ledaren till centralen med jfb först och sedan till den andra.


Om du ändå ska flytta en central spelar det väl ingen roll om det var felkopplat innan. Det blir väl samma kostnad ändå?

 
Templer: Ja

Tar du inte bort det blecket så ska jordfelsbrytaren utlösa på fläcken.

Skälet bakom detta är enkelt. Se jordfelsbrytaren som en våg. Det som går ut i fasledarna ska komma tillbaka nollan så att det blir balans i brytaren. Tar strömmen någon annan väg som tex via det bleck som inte ska finnas där blir det inte jämnvikt i jfb:n och den gör vad den ska och bryter då bort strömmen för det områden den skyddar
 
Tack mats_o,
enkel och konsist svar.

Nu kan jag rita om min skiss, självklart skickar jag bilden hit för granskning.

Hls Templer ::)

 
Tack nomis!!
nomis skrev:
Bilden stämmer precis. I centralen med JFB skall strömmen mellan pen och nolla gå genom JFB. I centralen utan JFB skall den gå genom det lilla "blecket" (som således ej skall frånskiljas).
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.