Magnus Filip skrev:
????????????????????????????????
Är det du som driver med mig? Visst finns det trådlös el. Konstigt att du har missat det? Var har du varit på planeten? HAr ju funnits induktionsuttag med sladd i minst 20 år vad jag har sett. Säkert är det över 100 år gammal teknologi. El-tandborsten hade det, var första gången jag såg det.Nu finns det tom bilvägar med trådlös el, iaf som experiment.
Kolla IKEA Livboj tex, fast den är lös med sladd.
Men har tänkt ha dem inbyggda på smarta ställen, man slipper sladden.
Alla dessa installerad ju med sladd till ett uttag. Det är tex mobilen som sedan laddas induktivt.

Eller har du tänkt klippa sladden till dessa och montera dem fast anslutna i väggen? Det är ju definitivt en dyrare lösning och helt inflexibel. Laddaren sitter fast i en vägg och tandborsten i en annan. Återkom gärna på med bilder efteråt som visar hur det ter sig estetiskt.

Ska du ladda bilen trådlöst på garageuppfarten nu också?

Lägg in länkar till de induktionsuttagen du avser så undviker missförstånd.

• Gilla
Pin
  • Laddar…
J
Magnus Filip skrev:
Är det du som driver med mig? Visst finns det trådlös el. Konstigt att du har missat det? Var har du varit på planeten? HAr ju funnits induktionsuttag med sladd i minst 20 år vad jag har sett. Säkert är det över 100 år gammal teknologi. El-tandborsten hade det, var första gången jag såg det.Nu finns det tom bilvägar med trådlös el, iaf som experiment.
Du menar att du bygger in en QI-laddare (Typ Livboj) i väggen? Är det detta du kallar trådlöst uttag? Det är många nyfikna som svävar i ovisshet just nu.

• Gilla
GoGetLost och 1 till
  • Laddar…
Magnus Filip skrev:
Du har förstått fel. Skall försöka förklara tydligare så du förstår.
De är för att slippa stickkontakter till precis allt som inte är fast installerat. Istället för några vanliga stickuttag är några uttag av induktionstyp.
Ok. Vilken dyr kabeldragning sparar man in då?

• Gilla
Pin
  • Laddar…
P
A AndersS skrev:
Lägg in länkar till de induktionsuttagen du avser så undviker missförstånd.
Här är några induktionsuttag. Länkar inte, vill inte göra reklam för någon speciell
Induktionsuttag installerat på en vit vägg.
Hand placerar en smartphone på ett induktionsuttag för trådlös laddning.
Hand håller en surfplatta nära en väggmonterad induktionsladdare.

Finns lösa också:
https://www.pricerunner.se/sp/induktionsladdare.html

• Haha
JSten
  • Laddar…
P
useless useless skrev:
Ok. Vilken dyr kabeldragning sparar man in då?
ingen dyr alls, men opraktiskt, se ovan bilder.

Magnus Filip skrev:
Du har inte så stor koll på detta va?
Tandborsten laddas inte trådlöst. Där har du induktiv laddning. Men tandborsten måste stå i sin laddare.
Du har induktiv laddning av vissa mobiler. Men du måste lägga telefonen på plattan.
Men induktiva uttag...
Nu är vi flera som önskar länk.

P
Bananskalare Bananskalare skrev:
Du har inte så stor koll på detta va?
Tandborsten laddas inte trådlöst. Där har du induktiv laddning. Men tandborsten måste stå i sin laddare.
Du har induktiv laddning av vissa mobiler. Men du måste lägga telefonen på plattan.
Men induktiva uttag...
Nu är vi flera som önskar länk.
?????????????????
detta är trådlöst. eller driver du med mig?

Magnus Filip skrev:
Här är några induktionsuttag. Länkar inte, vill inte göra reklam för någon speciell
[bild]
[bild]
[bild]
Vi pratar om induktions laddning till mobil eller surfplatta. Det bygger på att mobilen ligger på plattan. Det borde räcka med en i sovrummet.... Men du blir bara av med sladden till mibilen påminner lite om uttagen med både usb och 230v

Men det här är inget nytt.... Nej det är inte trådlöst. Så länge du måste ha något på så är det inte trådlöst

• Gilla
Uffe A och 2 till
  • Laddar…
P
Vi pratar om induktions laddning till mobil eller surfplatta. Det bygger på att mobilen ligger på plattan. Det borde räcka med en i sovrummet.... Men du blir bara av med sladden till mibilen påminner lite om uttagen med både usb och 230v

Men det här är inget nytt.... Nej det är inte trådlöst. Så länge du måste ha något på så är det inte trådlöst
Vet att det inte är nytt. Ändå känner många inte till det här.

Visst är det trådlöst! Vad snackar du om?

Jaha, menade du dessa. Jo de har ju funnits men nu behöver du ju tråda i väggarna ändå.
Eller så får du dra tråd till den plana ytan om man fäller in dem i en skiva som t.ex. IKEA kört med.
Men visst är det smidigt att bara lägga mobilen ovanpå.(y) har två jag fällt in bänkskiva med dolda vägguttag under där adaptrarna sätts.

Redigerat:
  • Gilla
  • Älska
Uffe A och 2 till
  • Laddar…
Nej det är inte trådlöst. Så länge du måste ha något på så är det inte trådlöst
Så länge du inte överför den elektriska energin med en "elektriskt ledande tråd", mellan exempelvis eltandborste och laddare, så är det trådlöst enligt min uppfattning om betydelsen av den allmänna definitionen av begreppet.

En mobil som Qi-laddar laddar även trådlöst då det inte finns någon "tråd/kabel" mellan mobil och laddplatta. Att laddplattan är ansluten med "tråd" är en helt annan sak.

Magnus Filip skrev:
[bild]
[bild]
[bild]

Finns lösa också:
[länk]induktionsladdare.html
Du vill ladda telefonen på en förutbestämd plats på väggen, men kunna flytta runt strömbrytaren till takbelysningen? Tekniskt möjligt naturligtvis, men jag tänker tvärtom vad gäller behovet av detta.

• Gilla
elmontören
  • Laddar…
Magnus Filip skrev:
ingen dyr alls, men opraktiskt, se ovan bilder.
Ok. Men jag förstår ändå inte hur kabeldragningen till uttaget skiljer jämfört med ett vanligt vägguttag?

• Gilla
Uffe A och 2 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Ok. Men jag förstår ändå inte hur kabeldragningen till uttaget skiljer jämfört med ett vanligt vägguttag?
Inte alls, eller möjligen mer komplicerat om dessa laddare inte drivs av 230V AC, eller om de kopplas in på något udda sätt.

• Gilla
Uffe A
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.