D Dublin skrev:
Man kanske ska tolka rubriken ordagrant ... inga strömbrytare ... alls. Styr belysningen i mobilen. Det blir ju ännu billigare....
Ok Google släck taklampan i vardagsrum.
Okej släcker 3 lampor i vardagsum .

Neeeeeeej :D

• Gilla
  • Haha
guggen och 2 till
  • Laddar…
Bananskalare Bananskalare skrev:
Tja... Jag skulle inte använda vatten från taket i min pool utan att rena det först. Inte använda poolens filter. Just takvatten känns inte så kul att få i poolen.

När det gäller solcellerna, hur mycket har du investerat i dessa?
Det är när du når break even du börjar tjäna.pengar.
Hur mycket el säljer du för under sommaren?
Man tjänar ju pengar direkt !!
Det är inte som en bil direkt där man förlorar pengar direkt!
Eller Thailandsresa
Själv slängt upp 15 kW på taket
Ser det som en investering o skiter fullständigt i återbetalningstid
Bara att det kostar o at bort dessa elräkningar

tommib
J jannebmw skrev:
Gör du det med alla dina investeringar? I så fall har jag ett affärsförslag...

• Gilla
  • Haha
  • Älska
Allmänobildad och 9 till
  • Laddar…
J jannebmw skrev:
Eller Thailandsresa

hoppas du skämtar

• Gilla
Pin och 1 till
  • Laddar…
J jannebmw skrev:
Eller Thailandsresa
Om du inte vet återbetalningstid, hur vet du då att det är en investering och inte bara en kostnadspost till en annan leverantörs plånbok?

• Gilla
Derbyboy och 1 till
  • Laddar…
J jannebmw skrev:
Eller Thailandsresa
Har du så mycket pengar?

P
J jannebmw skrev:
Eller Thailandsresa
Viss ironi kanske? Men i sak har du rätt. De är få saker som man kan investera i som garanterat ger konstant avkastning. Idag "Säkra" saker som hus och aktier kan också backa i värde. Hyresfastigheter är rätt säker och har varit säkert länge. Men i slutet av 1960 talet och 10 år framåt stod massor av lägenheter tomma, även i storstäderna. Liknande var det i slutet av 90-talet, många tomma lägenheter i förorterna/förstäderna till storstäderna och på mång anadra håll i landet. Kan bli så igen.

Mycket få saker där mer muskler i kapitalet krävs är helt säkra att investera i som konstant ger avkastning. En sak är solceller, en annan är värmepump (jfrt med direkt-el), en annan är skog eftersom det växer konstant.
Sedan om återbetalningsperioden kan man bara estimera om. Ingen vet! Förutom att man konstant har avkastning.

Åter till ämnet. Skönt att vara kompledig några dagar nu så man har tid med annat. Har haft kontakt med firman idag och de skall se på ett system där allt är integrerat, värme, ljus, solceller, en del induktionsuttag m.m. Induktionsuttag är rätt nytt som fast installation och vettigt. Istället för sladdar som ligger och dräller. Det blir billigast och innebär ett minimum av dyr kabeldragning. En fiffig detalj är att man kan stänga av allt man vill i huset med en switch, antingen en trådlös vi ytterdörren eller även remote. SMart när man går att slippa springa runt och kolla.

Har du nån länk till induktionsuttagen? Hur strömförsörjs dom för att slippa kabeldragning?

• Haha
  • Gilla
  • Älska
Jocke Best och 3 till
  • Laddar…
P
useless useless skrev:
Har du nån länk till induktionsuttagen? Hur strömförsörjs dom för att slippa kabeldragning?
Du har förstått fel. Skall försöka förklara tydligare så du förstår.
De är för att slippa stickkontakter till precis allt som inte är fast installerat. Istället för några vanliga stickuttag är några uttag av induktionstyp.

Magnus Filip skrev:
De är för att slippa stickkontakter till precis allt som inte är fast installerat. Istället för några vanliga stickuttag är några uttag av induktionstyp.
Men kan du ändå länka?
Vilka apparater kan anslutas via induktion, inte precis allt misstänker jag, men finns ens någonting? (Mer än mobiler som laddas via induktion men laddaren ansluts traditionellt med sladd i vägguttaget).

Magnus Filip skrev:
Nu begriper jag ingenting. Tror du driver med oss. Än så länge finns inte trådlös el.

Än så länge finns inte trådlös el.
Har funnits länge.....:cool:

• Haha
JSten
  • Laddar…
Nu begriper jag ingenting. Tror du driver med oss. Än så länge finns inte trådlös el.
Kanske IKEA har?

K Kane skrev:
Har funnits länge.....:cool:
[media]
Hur har jag kunnat missa det...

P
????????????????????????????????
Är det du som driver med mig? Visst finns det trådlös el. Konstigt att du har missat det? Var har du varit på planeten? HAr ju funnits induktionsuttag med sladd i minst 20 år vad jag har sett. Säkert är det över 100 år gammal teknologi. El-tandborsten hade det, var första gången jag såg det.Nu finns det tom bilvägar med trådlös el, iaf som experiment.
Kolla IKEA Livboj tex, fast den är lös med sladd.
Men har tänkt ha dem inbyggda på smarta ställen, man slipper sladden.

• Haha
Pin
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.