D
Magnus Filip skrev:
Litar blint på hantverkarna. De är rädda om sitt rykte ute på landet.

Frågasätter folk dig mycket på ditt jobb? Eller låter de dig göra ditt bästa?

Får se vad systemet går på bara. Det ska ju bli lägre pris än klassiska brytare m.m.
ja folk ifrågasätter mig på mitt jobb, inte hela tiden kanske men ganska ofta. Det hjälper mig att tänk efter en extra gång, utveckla mig och helt enkelt bli bättre.

• Gilla
Pin
  • Laddar…
D
Du sparar ganska exakt kostnaden för arbete, dosa och FK tråd.

Allt annat är lika.

Eftersom elektrikern ska dra slang till taket och vägguttag så är de få metrarna och en dosa inte en stor kostnad.

DU kan ha IKEA, PLEJD osv även om du drar fram tråd och dosa till plats för brytare.

Plejd och Zigbee kanske fungerar bättre men såhär funkar trådlös trappa med zwave. På slutet visar jag med trådad. Jag har funderat på att dra om trappan med trådat men inte orkat.

• Gilla
  • Haha
Peterssk och 2 till
  • Laddar…
P
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Plejd och Zigbee kanske fungerar bättre men såhär funkar trådlös trappa med zwave. På slutet visar jag med trådad. Jag har funderat på att dra om trappan med trådat men inte orkat.[video]
Plejd och Zigbee kanske fungerar bättre men såhär funkar trådlös trappa med zwave. På slutet visar jag med trådad. Jag har funderat på att dra om trappan med trådat men inte orkat.[video]
Smart!
Bara för att testa var jag precis på IKEA och köpte komplett paket: Trådfri 1055, 149 kr.
Installerade det på 2 minuter.
Fantastiskt! Tre olika ljustemperaturer med dimmer.

Menar att om man någon gång får problem med någon armatur så kan man har en IKEA i reserv.

Hur kan någon ens argumentera för att inte ha trådlöst? Ofattbart.

• Haha
guggen och 1 till
  • Laddar…
Magnus Filip skrev:
Smart!
Bara för att testa var jag precis på IKEA och köpte komplett paket: Trådfri 1055, 149 kr.
Installerade det på 2 minuter.
Fantastiskt! Tre olika ljustemperaturer med dimmer.

Menar att om man någon gång får problem med någon armatur så kan man har en IKEA i reserv.

Hur kan någon ens argumentera för att inte ha trådlöst? Ofattbart.
Ingen som argumenterar mot att ha trådlöst
Argumenten mot handlar om att bara ha trådlöst :cool:

• Gilla
Kristina FS och 6 till
  • Laddar…
Tycker att du ska göra som du själv tycker blir bäst.
Det är ju du som ska leva med det
Hoppas också att du slutar med att ställa frågor hä, eftersom att du inte lyssnar på andras åsikter och de råd som du får.
Jag för min del kommer aldrig någonsin mer att svara på ett inlägg från dig :cool::rofl:

• Gilla
MrJay och 6 till
  • Laddar…
Aaaaaahhhhhh skulle få krupp av att vänta och/eller inte veta om knapptryckningen tagit.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…

Det där ser inget vidare ut i ärlighetens namn. Jag kör Plejd och har bla "trådlös trappkoppling" och det är precis lika snabbt som trådad och det spelar ingen som helst roll vilken brytare som användes senast för till-/frånslag.

P
U Uffe A skrev:
Tycker att du ska göra som du själv tycker blir bäst.
Det är ju du som ska leva med det
Hoppas också att du slutar med att ställa frågor hä, eftersom att du inte lyssnar på andras åsikter och de råd som du får.
Jag för min del kommer aldrig någonsin mer att svara på ett inlägg från dig :cool::rofl:
???????? och skrattar?????
Har ju fått kanontips och råd här om trådlöst system. Mkt tacksam för det. Tack "lat" med flera!

Skattar bäst som skrattar sist är ett mkt bra uttryck som passar förträffligt dig vs. mig.

P
U Uffe A skrev:
Ingen som argumenterar mot att ha trådlöst
Argumenten mot handlar om att bara ha trådlöst :cool:
Man kan ha en Trådlös kit i reserv för 149 kr.

Ser inte poängen i att ha sladd alls.

richardtenggren
Du har inte funderat på att ha ett gäng pannlampor i en skål i hallen åt familjen och eventuella gäster? Det skulle kapa kostnader på eldragning för belysning i resten av huset ;)
Du kan ju få ner kostnaden genom att bara ha enstaka eluttag och istället använda dig av grendosor också :D

Jag skulle förstå om man valde mellan KNX och trådat, men den där lilla Ikea-fjärren kännas lite Ove Sundberg:p

• Gilla
  • Älska
  • Haha
pacman42 och 6 till
  • Laddar…
P
richardtenggren richardtenggren skrev:
Du har inte funderat på att ha ett gäng pannlampor i en skål i hallen åt familjen och eventuella gäster? Det skulle kapa kostnader på eldragning för belysning i resten av huset ;)
Du kan ju få ner kostnaden genom att bara ha enstaka eluttag och istället använda dig av grendosor också :D

Jag skulle förstå om man valde mellan KNX och trådat, men den där lilla Ikea-fjärren kännas lite Ove Sundberg:p
Skall/vill inte ha nåt permanent i huset från IKEA, har växt ifrån det.

Ove Sundberg? Ser att det är en rollfigur på TV4.
Kollar nästan aldrig på den kanalen. Leider, vet inte vad han med trådlöst att göra?

J jonko skrev:
Det där ser inget vidare ut i ärlighetens namn. Jag kör Plejd och har bla "trådlös trappkoppling" och det är precis lika snabbt som trådad och det spelar ingen som helst roll vilken brytare som användes senast för till-/frånslag.
Synd att plejd är så begränsade i övrigt. Nej det där är riktigt segt. Hubben är heller inte inblandad så det är inte den som är problemet

Intressant nog går det momentant via appen

• Gilla
erik147 och 1 till
  • Laddar…
tommib
Eftersom TS har rätt stora problem med att backa när han har fel så är det nog helt meningslöst att diskutera detta med honom. Här är ett exempel, det som jag mest minns TS för. Det startar på inlägg #8 och fortsätter i några sidor.

TS, kör hårt. Installera trådlösa brytare om det är vad som får din båt att flyta.

Övriga som ev läser och funderar: Gör det inte, det är dumsnålt och opraktiskt. Större delen av befolkningen vill inte hålla på och krångla med trådlöst. Det kommer gå sönder förr snarare än senare och har man ingen fallback kommer man få köpa andra grejer och till slut har man en ohelig blandning av system i huset. Dessutom går det som sagt inte att matcha utseende eller använda standardprodukter utan man är hänvisad till de knappar som leverantören förser en med.

Vill man absolut kunna styra belysningen trådlöst så skulle jag säga att man installerar vanliga dosor och brytare och sätter puckar bakom, som någon tidigare i tråden nämnde. Då får man det bästa av båda världarna. Om man inte anser att pengar är ett problem installerar man ett KNX-system som (tyvärr) fortfarande är det säkraste kortet för framtiden.

• Gilla
Satsuki och 18 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.