32 021 läst ·
307 svar
32k läst
307 svar
Skippa strömbrytare i nybyggt hus?
Magnus Filip skrev:Har kollat med snickarn nu och de säger att de drar flex vp extra till dörrposterna som är dolda i väggen, om man nån gång ångrar sig. Kostar inget extra.
De har idag talat sig varma för att skippa brytare. Och vi har De är proffs och de kan sin sak 100X bättre än vi. Litar på dem helt. Kör på det.
Batterier kan man ha som rutin att byta 1 gång om året även om de ska hålla 2-3 år. 3,75 kr/st är ju inget.
Skall fundera lite till. Pendlar mellan typ IKEAs ovan fast inte så låg kvalitet, utan från en grossist som snickarn fixar.
Eller trådlöst via central kontroll, blir blir ju dubbla brytare/ dimmer då! Han ska ta reda på vad det kostar extra först.
Åhhh herre jävlar det här är så dum idé att klockorna precis stannade.
Läs trådarna om hur dåligt IKEA:s trådlösa system fungerar……
Verkligen verkligen dumsnålt att skippa brytare. Du sänker garanterat värdet på huset.
Ju mer jag tänker på det ju dummare framstår det att skippa brytare.
Vill man vara bäst på något, ligga i absolut framkant av dumhet då skippar man brytare. Vill man ligga på gränsen till att spärras in då skippar man brytare och kör IKEAS: trådlösa system.
- alla smarta brytare oavsett modell eller protokoll fungerar i daglig dags sämre än trådade brytare.
- smarta brytare går sönder oftare
-smarta brytare behöver batteri. Har det hänt någon gång att man saknar batteri hemma!?
-batterier tar slut och det finns en tendens att det sker när det är som minst lämpligt.
-de flesta jag känner skulle värdera vanliga brytare högre än en smart brytare. Jag hade lagt smarta brytare och avsaknaden av vanliga brytare i minuskolumnen vid utvärderingen inför ett köp.
Har du ens använt smarta brytare, smarta puckar osv under en längre tid för att kunna avgöra vad du ger dig in på.
Vill man vara bäst på något, ligga i absolut framkant av dumhet då skippar man brytare. Vill man ligga på gränsen till att spärras in då skippar man brytare och kör IKEAS: trådlösa system.
- alla smarta brytare oavsett modell eller protokoll fungerar i daglig dags sämre än trådade brytare.
-smarta brytare behöver batteri. Har det hänt någon gång att man saknar batteri hemma!?
-batterier tar slut och det finns en tendens att det sker när det är som minst lämpligt.
-de flesta jag känner skulle värdera vanliga brytare högre än en smart brytare. Jag hade lagt smarta brytare och avsaknaden av vanliga brytare i minuskolumnen vid utvärderingen inför ett köp.
Har du ens använt smarta brytare, smarta puckar osv under en längre tid för att kunna avgöra vad du ger dig in på.
D Derbyboy skrev:
Hey Google: Tänd i köket.
Google: På grund av förhöjda fraktkostnader meddelar IKEA att du ska betala in ytterligare 10% på alla trådfri-komponenter som du har i dagsläget, först då får du en firmware som fungerar
D Derbyboy skrev:Ju mer jag tänker på det ju dummare framstår det att skippa brytare.
-batterier tar slut och det finns en tendens att det sker bör det är som minst lämpligast.
Haha du hann rätta felskrivningen IKEA trosfriD Derbyboy skrev:
Inte en tråd på kroppen
Renoverare
· Stockholm
· 20 306 inlägg
Inget är snabbare än trycka på en knapp.
Jag har återfjädrande knappar med zwave puckar bakom på alla mina brytare. Bästa av två världar.
Att ha smart lampa uppe i armaturen är idioti. Om någon är framme och slår av matningen via kanppen så går lampan från smart till efterbliven.
Jag har återfjädrande knappar med zwave puckar bakom på alla mina brytare. Bästa av två världar.
Att ha smart lampa uppe i armaturen är idioti. Om någon är framme och slår av matningen via kanppen så går lampan från smart till efterbliven.
Renoverare
· Stockholm
· 20 306 inlägg
Vi har trappbrytare trådlöst på några ställen. Det är reliable med sk eventuell consistently, så till slut kommer lampjäveln reflektera knapptryckningen. Men vi människor är inte maskiner och händer inget så trycker vi igen.
Svarade i ditt inlägg, ovan.D Derbyboy skrev:Ju mer jag tänker på det ju dummare framstår det att skippa brytare.
TOTALFEL!! FUNKAR BÄTTRE FÖR DET ÄR INBYGGD DIMMER I, GÅR ATT FLYTTA. PÅ JOBBET HAR VI SÅDANA I LAGRET SEDAN FLERA ÅR FUNKAR BRA.
RÄKNAR DE HÅLLER 20 ÅR
-smarta brytare behöver batteri. Har det hänt någon gång att man saknar batteri hemma!? ALDRIG, SAMMA SOM ATT MAN HAR GLÖDLAMPOR (Led) HEMMA,
-batterier tar slut och det finns en tendens att det sker när det är som minst lämpligt. MAN HAR SOM RUTIN BYTA EN GÅNG OM ÅRET. 3,75 kr/st.
HAR DU FRÅGAT?
Har du ens använt smarta brytare, smarta puckar osv under en längre tid för att kunna avgöra vad du ger dig in på. VI HAR PÅ JOBBET I LAGRET SEDAN FLERA ÅR. MEN VISSTE INTE OM DET FÖRRÄN I GÅR. NÄR NÅGON BERÄTTADE DET. HADE INTE MÄRKT DET SJÄLV INNAN.
Tycker det är dummare att inte ha dem.
Väldigt vad det har triggat igång flera här. Antar att de är rätt traditionella, vanemänniskor. Helt ok.
Själv är jag motsatt det. Alla är olika.
Redigerat av moderator:
Låter som du har bestämt dig…..då är det bara köra!
Verkligen kul att du så högt värdesätter att en smart brytare kan flyttas. När gör man det liksom? Sätt brytaren på bästa stället direkt så slipper du byta.
Verkligen kul att du så högt värdesätter att en smart brytare kan flyttas. När gör man det liksom? Sätt brytaren på bästa stället direkt så slipper du byta.
Ej säkert det blir så. Offert m.m. kommer nästa vecka.D Derbyboy skrev:
Även en del induktionsuttag kikar de på.
Redigerat av moderator: