Hej,
Köpte en ny induktionshäll, fick inte loss kabeln från förra hällen så jag köpte en ny med 5 ledare.
På bilden så finns det endast plats för 4 ledare. Vad gör jag med den femte?
Huset är byggd 2010 och kopplingen ska vara 3-fas.
Färgerna på ledarna är brun, svart, blå, grå och gul/grön.
Tacksam för vägledning.
Köpte en ny induktionshäll, fick inte loss kabeln från förra hällen så jag köpte en ny med 5 ledare.
Tacksam för vägledning.
Plinten märkt 3 är en (blindplint) här kan du ”parkera” den grå ledare som är L3 fasen.
Det är den vänstra bilden som används.
Hällen består av 2 separat 230V delar, oftast vänster/höger.
Det är den vänstra bilden som används.
Hällen består av 2 separat 230V delar, oftast vänster/höger.
Första bilden är det från nya hällen?
För då är där kanske ingen skruv monterad på #3.
I så fall får man klippa av den gråa ledaren och isolera ändan med eltejp .
För då är där kanske ingen skruv monterad på #3.
I så fall får man klippa av den gråa ledaren och isolera ändan med eltejp .
Produkter som diskuteras: "eltejp"
Eltejp
Eltejp, även känd som isoleringstejp, är ett tryckkänsligt tejp som används för att isolera elektriska ledningar och andra material som leder elektricitet. Den har en rad egenskaper som gör den idealisk för användning inom elinstallation
Läs mer
Stämmer, bilden är från den nya hällen. Finns ingen skruv. Då gör jag så, sätter eltjep runt.L Leif i Skåne skrev:
Tack så mycket för hjälpen.
Vad betyder ”2N” resp ”1N”?
Hade samma problem i mitt gamla hus. Trodde det bara var att koppla in stickkontakten som vanligt. Men fick kalla dit elektriker. Spisarna är av någon anledning inte 3-fas längre, 400 Volt Alltså 3 faser, nolla och jord.Sepehr Shafai skrev:
Hej,
Tacksam för vägledning.
Numera är spisarna 2-fas 230 +230 volt. Du har om jag tror mig se rätt 2 faser, nolla och jord.
Men du har väl inte tänkt att koppla in detta själv hoppas jag? Händer något, som brand eller annat, garantiärende, måste du kunna visa upp kvitto på att behörig elektriker har kopplat in. Det man riskerar om man drar elen själv är fängelse upp till 1 år eller höga böter.
Försäkringbplaget betarar inte ut något om det blir brand och du dragit elen själv, bra att veta kanske.
”Ska vara” är inte bra nog…Men om den gamla hällen också var 230V 2-fasrer + nolla måste ju uttaget vara okay.Sepehr Shafai skrev:
Problemet med spisuttagen är att det förr fuskades med att dra fram nollan då den inte behövs i en ”äkta 3-fasspis”.
Man måste(!) försäkra sig om att nollan finns i uttaget!
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 856 inlägg
Kan du visa upp några belägg på dina påståenden?Magnus Filip skrev:Men du har väl inte tänkt att koppla in detta själv hoppas jag? Händer något, som brand eller annat, garantiärende, måste du kunna visa upp kvitto på att behörig elektriker har kopplat in. Det man riskerar om man drar elen själv är fängelse upp till 1 år eller höga böter.
Försäkringbplaget betarar inte ut något om det blir brand och du dragit elen själv, bra att veta kanske.
Har du egen erfarenhet?
Jag hävdar att allt du skriver är helt grundlöst.
Vet inte direkt vad du syftar på? Du verkar själv orolig över något, av ditt inlägg att döma!Bo.Siltberg skrev:
Sök själv efter information om du inte tror!
Köpte ny spis för några år sedan hade samma problem. Kolla vad som gäller om installationer själv och påföljd om obehörig. Här eller var du vill:
https://www.elsakerhetsverket.se/yr...-du-upptacker-olagligt-elinstallationsarbete/
http://www.dinaelektriker.se/2012/09/12/hemmafixare-far-boter-for-olovliga-elinstallationer/
Det är inte behörighetskrävande att skruva med en apparat. Det finns ingen som har blivit dömd för att skruva med sin anläggning vad jag känner till.
Tillverkaren kan inte neka garanti reparation utan att visa att felet beror på kunden.
Tillverkaren kan inte neka garanti reparation utan att visa att felet beror på kunden.
Att montera en kabel på en spishäll och koppla in den i ett uttag (vilket vi får hoppas är det som ska göras, eftersom kabeln på bilden har en perilex-kontakt) är inte elinstallationsarbete: https://www.elsakerhetsverket.se/fragor-och-svar/arkiv-fragor/vad-ar-elinstallationsarbete/
Har du gjort el-jobb utan behörighet eller?e02jr skrev:
Man får inte utan behörighet ÄNDRA en kontakt från trefas till tvåfas.
Du bara får ersätta sladd, stickpropp och skarvuttag med SAMMA slags material som tidigare. Har du en lampa som du vill byta stickpropp på till annat slag – exempelvis en ojordad till en jordad – (eller på hushållsapparater) ska den lämnas till en fackman.
Samma hemsida:
Detta får du göra själv
- Byta trasig proppsäkring och återställa utlöst automatsäkring
- Byta glödlampor
- Byta lamphållare
- Montera skarvsladdar
- Montera sladdströmbrytare och stickproppar
- Reparera och byta ut delar i trasiga skarvsladdar och apparatsladdar
- Byta befintlig strömbrytare för högst 16 A som är placerad i en egen kapsling eller dosa
- Byta befintligt vägguttag för högst 16 A som är placerat i en egen kapsling eller dosa.
Det ska inte ändras någon kontakt.
Men du har helt fel. Behörighetskravet gäller fasta anläggningar. Inte lampor, skarvsladdar, spisar mm.
Men du har helt fel. Behörighetskravet gäller fasta anläggningar. Inte lampor, skarvsladdar, spisar mm.