4 593 läst ·
8 svar
5k läst
8 svar
skippa servitut?!
Hej, framför min fastighet är det en remsa mark som är ca 5 meter bred innan
det kommer en väg som går längs tomten.
marken ägs av ett fondbolag som har skogen runt omkring och då jag tidigare
har hört mig för om det är ok att bredda min infart och fälla lite träd har jag fått
till svar att jag mer eller mindre kan göra vad jag vil på den remsan då
det inte finns något ekonomiskt intresse för dem. Dem bryr sig inte om den lilla
biten mark.
Nu ska jag anlägga nytt avlopp och då är frågan om jag ska lägga markbädden
på fondbolagets mark eller upprätta ett servitut för att lägga det där?
Iom att det redan kostar multum har jag egentligen ingen lust att punga ut ytterligare
flera tusen för att lantmäteriet ska upprätta ett servitut... när ingen ändå säkert kommer
märka detta... hur skulle ni gjort?
kan tillägga att i vägföreningensstadgar står att fastighetsägaren ansvarar för marken utanför
sin fastighet fram till vägen och ser till att den sköts...
det kommer en väg som går längs tomten.
marken ägs av ett fondbolag som har skogen runt omkring och då jag tidigare
har hört mig för om det är ok att bredda min infart och fälla lite träd har jag fått
till svar att jag mer eller mindre kan göra vad jag vil på den remsan då
det inte finns något ekonomiskt intresse för dem. Dem bryr sig inte om den lilla
biten mark.
Nu ska jag anlägga nytt avlopp och då är frågan om jag ska lägga markbädden
på fondbolagets mark eller upprätta ett servitut för att lägga det där?
Iom att det redan kostar multum har jag egentligen ingen lust att punga ut ytterligare
flera tusen för att lantmäteriet ska upprätta ett servitut... när ingen ändå säkert kommer
märka detta... hur skulle ni gjort?
kan tillägga att i vägföreningensstadgar står att fastighetsägaren ansvarar för marken utanför
sin fastighet fram till vägen och ser till att den sköts...
Köpa loss marken låter bäst. I andra hand skulle jag skriva ett avtalsservitut. Det är stor skillnad på att 'vårda markbiten' och att lägga en markbädd där. Servitutet skriver ni själva. Lämna in det till Inskrivningsmyndigheten i Norrtälje för att få det registrerat, kan inte kost mer än nån hundralapp.
Vad säger kommunen? Är nog lite tveksamt att få tillstånd att lägga en markbädd så nära vägen.
Vad säger kommunen? Är nog lite tveksamt att få tillstånd att lägga en markbädd så nära vägen.
Redigerat:
Kommunen säger inget om att det är nära vägen, det är en liten landsväg med åker på andra sidan...
Nu har jag även hört mig för lite granna om jag lägger markbädden där idag utan servitut och OM det
nångång uppmärksammas kommer det ställas ett krav på upprättande av servitut.
Ingen böter eller dylikt alltså, då känns det verkligen som att man kan chansa och den dagen (om den kommer)
servitut krävs så ansöker man om det då.
Nu har jag även hört mig för lite granna om jag lägger markbädden där idag utan servitut och OM det
nångång uppmärksammas kommer det ställas ett krav på upprättande av servitut.
Ingen böter eller dylikt alltså, då känns det verkligen som att man kan chansa och den dagen (om den kommer)
servitut krävs så ansöker man om det då.
Om nu markägaren säger att det är okej så är det väl inget större besvär att skriva ner på ett papper det ni kommit överens om? Ett skriftligt servitut behöver faktiskt inte vara mer krångligt än så. Servitutet behöver inte ens registreras hos Inskrivningsmyndigheten (även om det rekommenderas), men det är väldigt bra att du har ett sådant papper i byrålådan. Servitut skriver man enkelt själv, viktigt är att det står hur lång tid avloppet får vara där (20 år, 50 år, för all framtid).
Om du skriver det själv och inte registrerar servitutet, så kostar det dig inte en krona.
Om du skriver det själv och inte registrerar servitutet, så kostar det dig inte en krona.
Klicka här för att svara