79 037 läst ·
231 svar
79k läst
231 svar
Skilsmässa tvinga sälja huset
Projicerar du inte lite egna problem här? Kanske någon dålig separation som ligger i grunden?H Herrn123 skrev:Nu är det ju så att han ägde huset INNAN hon träffade honom. Mao ingår det inte vid en separation. Däremot ingår bohaget. Så gold digger kärringen åker på pumpen. Hon får heller ingen andel av eventuell tjänstepension eller av sparkapital. Så hon kan lycka till med den nya mannen. Dessutom så kan mannen förvägra/ gå med på att barnen skriver sig på annan adress och då ryker underhållet såvida man inte går till rätten.
Det spelar ingen roll när huset köptes -- är det inte enskild egendom så är det giftorättsgods och ingår i bodelningen.
Tidsgränsen för bodelning enligt rättspraxis är 29 år.Agge87 skrev:
Du kan begära bodelning så sent som 29 år efter skillmässan. Nu vet jag inte hur länge det har gått men det låter som om att det inte var så länge sen.
Altt ni har ägt före och efter äktenskapet ingår i giftrorättsgodset om ni inte kommer överens om något annat själva.
Även i ett äktenskap är ni två ekonomiskt självständiga individer. Det innebär att ni var och en äger det ni själva köper eller får både före och efter vigseln. Som huvudregel krävs dock samtycke av make/maka, partner eller sambo vid inteckning, pantsättning eller överlåtelse av fastighet eller bostadsrätt.Nissens skrev:
Medlem
· Södermanland
· 115 inlägg
Och vad lär vi oss av detta.
Om du har egendom...Upprätta ALLTID juridiskt hållbara dokument som klargör vad som händer vid en separation. Gör det INNAN eller i samband med att ni slår ihop era påsar. Kom i håg!!! Kärlek är färskvara. När du inte duger längre så återstår endast analysen av hur mycket du är värd i kronor och ören! Vissa personer är beredda att gå hur långt som helst för att vinna det de inte är moraliskt berättigade till. Gör rätt! Gör det ifrån början. Då får du också klarhet i vad din livskamrat har för agenda med giftemålet. Den som gifter sig av ren kärlek har inga problem med att ingå reglerande avtal. Får du frågan som syftar till att få ditt samvete i gungning "-Litar du inte på mig?" så se det som ett tecken på att någon vill behålla en öppning att kunna blåsa dig på mållinjen. Stå då bergfast vid att du vill genomföra detta av de skäl som du anger och som ni ska komma överens om. Om snyftvalsen "-Älskar du mig inte längre?" går igång för att få dig att mjukna, så.........Släpp taget om den människan och gå vidare. Jag har hört att det finns 5.000.000 av motsatta könet i Sverige. Om du är Bi, så dubblas marknaden direkt. Tänk på det!
Om du har egendom...Upprätta ALLTID juridiskt hållbara dokument som klargör vad som händer vid en separation. Gör det INNAN eller i samband med att ni slår ihop era påsar. Kom i håg!!! Kärlek är färskvara. När du inte duger längre så återstår endast analysen av hur mycket du är värd i kronor och ören! Vissa personer är beredda att gå hur långt som helst för att vinna det de inte är moraliskt berättigade till. Gör rätt! Gör det ifrån början. Då får du också klarhet i vad din livskamrat har för agenda med giftemålet. Den som gifter sig av ren kärlek har inga problem med att ingå reglerande avtal. Får du frågan som syftar till att få ditt samvete i gungning "-Litar du inte på mig?" så se det som ett tecken på att någon vill behålla en öppning att kunna blåsa dig på mållinjen. Stå då bergfast vid att du vill genomföra detta av de skäl som du anger och som ni ska komma överens om. Om snyftvalsen "-Älskar du mig inte längre?" går igång för att få dig att mjukna, så.........Släpp taget om den människan och gå vidare. Jag har hört att det finns 5.000.000 av motsatta könet i Sverige. Om du är Bi, så dubblas marknaden direkt. Tänk på det!
Det var välskrivet !N Nygamla hus skrev:Och vad lär vi oss av detta.
Om du har egendom...Upprätta ALLTID juridiskt hållbara dokument som klargör vad som händer vid en separation. Gör det INNAN eller i samband med att ni slår ihop era påsar. Kom i håg!!! Kärlek är färskvara. När du inte duger längre så återstår endast analysen av hur mycket du är värd i kronor och ören! Vissa personer är beredda att gå hur långt som helst för att vinna det de inte är moraliskt berättigade till. Gör rätt! Gör det ifrån början. Då får du också klarhet i vad din livskamrat har för agenda med giftemålet. Den som gifter sig av ren kärlek har inga problem med att ingå reglerande avtal. Får du frågan som syftar till att få ditt samvete i gungning "-Litar du inte på mig?" så se det som ett tecken på att någon vill behålla en öppning att kunna blåsa dig på mållinjen. Stå då bergfast vid att du vill genomföra detta av de skäl som du anger och som ni ska komma överens om. Om snyftvalsen "-Älskar du mig inte längre?" går igång för att få dig att mjukna, så.........Släpp taget om den människan och gå vidare. Jag har hört att det finns 5.000.000 av motsatta könet i Sverige. Om du är Bi, så dubblas marknaden direkt. Tänk på det!
Egentligne det är lagstiftarna som har ställt till det. Det fanns två alternativ när lagen skulle stiftas- Alternativ 1 var att var och en skulle behålla sina egendomar men det fanns problematik med det eftersom ett hus kunde säljas och andra egendomar som båt och bilar köpas. Då var det svårt att följa tillbaka värdet var de ursprungliga egendomen.
Alternativ 2 är nuvarande lag och det går ut på att både make och maka bidrar mer eller mindre lika mycket till den gemensamma ekonomin. Sen dök det upp lycksökare som gifte sig med rika män bara för att få hälften av deras egendom efter ett par år ''äktenskap''.
Då kom trappsteg lagen om skevdelning vilket innebär 10% per år upp till 5 år.
Det finns fortafarande mycket problem med nuvarande lag eftersom 5 år är inte tillräcklig för att den andra som hoppar in i äktenskapet med noll egendom ska komma ikapp den andra.
Så nu för tiden 5 år har blivit ett mått att hålla ut för att roffa åt sig lätt förtjänta pengar. Om det är värt eller inte, har jag ingen aning om men det är så det ser ut.
Skevelningen ska tilämpas i undandagsfall men i vissa fall tycker jag att den regeln ska ändå tilämpas fast det har gått mer än fem år om man tittar på helheten.
Redigerat:
Det har nog med en äldre bild av vad äktenskap är att göra. Men i dag är det väldigt spretigt vad folk lägger i begreppet.
Du får nog läsa på lite om vad det innebär att vara gift. Enklast är att läsa om vad man har rätt till vid skilsmässa/bodelning. Då gäller absolut inte det du tror. 50% av värdet på allt ägs av vardera parten.G Gabbe1 skrev:Även i ett äktenskap är ni två ekonomiskt självständiga individer. Det innebär att ni var och en äger det ni själva köper eller får både före och efter vigseln. Som huvudregel krävs dock samtycke av make/maka, partner eller sambo vid inteckning, pantsättning eller överlåtelse av fastighet eller bostadsrätt.
Alla är ju överens i sak, men som sagt, du har inte koll på terminologin. Man äger egendom, man äger inte ”värdet”. Men vill du envist inte lära dig så får du väl fortsätta säga fel.Nissens skrev:
Ställt till och ställt till, alternativen öppnar ju också för problem vid praktisk tillämpning. Man får väl ta det för vad det är och göra sina val därefter.J Jens33 skrev:Det var välskrivet !
Egentligne det är lagstiftarna som har ställt till det. Det fanns två alternativ när lagen skulle stiftas- Alternativ 1 var att var och en skulle behålla sina egendomar men det fanns problematik med det eftersom ett hus kunde säljas och andra egendomar som båt och bilar köpas. Då var det svårt att följa tillbaka värdet var de ursprungliga egendomen.
Alternativ 2 är nuvarande lag och det går ut på att både make och maka bidrar mer eller mindre lika mycket till den gemensamma ekonomin. Sen dök det upp lycksökare som gifte sig med rika män bara för att få hälften av deras egendom efter ett par år ''äktenskap''.
Då kom trappsteg lagen om skevdelning vilket innebär 10% per år upp till 5 år.
Det finns fortafarande mycket problem med nuvarande lag eftersom 5 år är inte tillräcklig för att den andra som hoppar in i äktenskapet med noll egendom ska komma ikapp den andra.
Så nu för tiden 5 år har blivit ett mått att hålla ut för att roffa åt sig lätt förtjänta pengar. Om det är värt eller inte, har jag ingen aning om men det är så det ser ut.
Skevelningen ska tilämpas i undandagsfall men i vissa fall tycker jag att den regeln ska ändå tilämpas fast det har gått mer än fem år om man tittar på helheten.
Mitt inlägg var klipp o klistrat från sparbankens egen sida med information om vad som gäller vid äktenskap.Nissens skrev:
Läs själv under "äganderätt"
https://www.sparbankenlidkoping.se/privat/juridiska-tjanster/aktenskapsforord.html
Du blandar ihop begreppen. Om du köper en bil som är värd 500 000:- och skiljer dig veckan efter, så har din fru rätt till 50% av värdet på den bilen, alltså 250 000:- . Vem som är registrerad som ägare spelar liksom ingen roll.G Gabbe1 skrev:
Det finns ingen bank i världen som kan ändra på det.
Är man gift så är grundregeln 50/50.
Jag har aldrig sagt att man äger ett värde -det har du hittat på, men den andra parten har rätt till 50% av värdet på allt giftorättsgods.Jetkokos skrev:
Det verkar som att du gissar friskt, jag har som många andra gått igenom en skilsmässa så jag har koll på detta.
Nej, du har fel. Är man gift äger man fortfarande sina saker till 100%.
Du snackar om vad som händer vid en skilsmässa. Men din före detta partner har fortfarande inte någon rätt till dina prylar, men till hälften av värdet. Det är en signifikant skillnad.
Du snackar om vad som händer vid en skilsmässa. Men din före detta partner har fortfarande inte någon rätt till dina prylar, men till hälften av värdet. Det är en signifikant skillnad.
Du begriper inte vad jag menar. Säg att du är gift och skall skilja dig. Ni skall dela upp värdena mellan er. Säg att du vill bo kvar i huset. Det kan då bli så att du dels får sälja alla prylar, och också utöka bolånet för att köpa ut henne och kunna bo kvar. Om nu banken beviljar det, annars kan ju huset säljas istället.D Daniel 109 skrev:
Det är detta det handlar om, det spelar ingen roll vem som står som ägare den dagen det skall delas, det är inte säkert man kan behålla det ändå.