79 035 läst ·
231 svar
79k läst
231 svar
Skilsmässa tvinga sälja huset
Du får nog läsa på vad det innebär att vara gift. Man har delad ekonomi oavsett. Det handlar inte om hur man delar lönen som kommer varje månad. Alla inkomster och värdet av allt du köper när du är gift är bådas till 50% vardera. Strikt juridiskt är det så.S sjoelund skrev:
Jo rättvisa är ibland svårtNissens skrev:
Ja, har man inte koll på ekonomi o annat så är det ju bra. Men vill man vara säker så…
Sedan kan man ju fundera på vad som är rättvist. Tex har jag i alla år haft mycket högre lön, är det rättvist att dela allt 50/50 då? Jag har aldrig haft så bra ekonomi som jag fått efter skilsmässan. Mängder med utgifter försvann.
Obs, vi delade 50/50, och det kändes ok.
Nu är det ju så att är man gifta så SKA man lägga bådas inkomster i en korg och dela på det och dela det solidariskt det säger lagenS sjoelund skrev:
Och naturligtvis dela på utgifter som ex hyra,
det är iaf som jag kommer ihåg det.
Nja...K kortis skrev:
Äktensksapsbalken 6e kapitel 1a och 2a paragrafer lyder såhär:
1 § Makarna skall, var och en efter sin förmåga, bidra till det underhåll som behövs för att deras gemensamma och personliga behov skall tillgodoses ...
2 § Om det som den ena maken skall bidra med inte räcker till för den makens personliga behov eller för de betalningar som den maken annars ombesörjer för familjens underhåll, skall den andra maken skjuta till de pengar som behövs
Delad ekonomi är inte det du beskriver. Du beskriver gemensam ekonomi.Nissens skrev:
Delad ekonomi är när ni delar på utgifter, men inte inkomster. Är vanligt för sambos och tidigt i äktenskap.
Man måste inte sätta in allting i en pott (gemensam ekonomi) om man inte vill.
@sunqan ovan klippte in från lagen. Där borde du se att man kan lägga upp ekonomin på olika sätt.
Du märker ord. Med den definitionen du beskriver så menar jag naturligtvis gemensam ekonomi.S sjoelund skrev:Delad ekonomi är inte det du beskriver. Du beskriver gemensam ekonomi.
Delad ekonomi är när ni delar på utgifter, men inte inkomster. Är vanligt för sambos och tidigt i äktenskap.
Man måste inte sätta in allting i en pott (gemensam ekonomi) om man inte vill.
@sunqan ovan klippte in från lagen. Där borde du se att man kan lägga upp ekonomin på olika sätt.
Hur man delar inkomsterna mellan sig spelar liksom ingen roll eftersom det man tjänar och köper tillhör det gemensamma boet. Precis som utgifterna är gemensamma.
Vill du inte förstå så kommer du inte heller att göra det.
Dock är det ett bra exempel på att det är viktigt att använda rätt ord, för delad ekonomi kan ju faktiskt mycket väl tolkas som två separata halvor. ”Vi har delad ekonomi så du har din del för dig där borta och jag har min del för mig själv.”
Nu är ju vi på juridikforumet och om det är någonstans det är viktigt att säga rätt så är det inom juridiken. Ta tillfället i akt och lär dig, istället för att backa från skriftliga påståenden och försvara felsägningar.Nissens skrev:
Du märker ord. Med den definitionen du beskriver så menar jag naturligtvis gemensam ekonomi.
Hur man delar inkomsterna mellan sig spelar liksom ingen roll eftersom det man tjänar och köper tillhör det gemensamma boet. Precis som utgifterna är gemensamma.
Vill du inte förstå så kommer du inte heller att göra det.
Du kan skriva äktenskapsförord som ändrar på det också. I ett äktenskap är man inte samma juridiska person. Man kan ha delad ekonomi också. Det är därför det är viktigt att märka ord eftersom det är två ganska skilda förfaranden. (Edit: Varför tror du att jag vet att det är skillnad? Jag har gjort samma fel flera gånger och fått det påpekat...)Nissens skrev:
Du märker ord. Med den definitionen du beskriver så menar jag naturligtvis gemensam ekonomi.
Hur man delar inkomsterna mellan sig spelar liksom ingen roll eftersom det man tjänar och köper tillhör det gemensamma boet. Precis som utgifterna är gemensamma.
Vill du inte förstå så kommer du inte heller att göra det.
Om man separerar är man fortfarande gifta. Skulle du då anse att man fortfarande har gemensam ekonomi?
I slutändan när man skiljer sig åt och gör bodelningen så delas pengarna lika om det inte fanns äktenskapsförord eller enskild egendom. Men innan dess kan du hålla undan pengar från din make/maka så de t.ex. inte kan spela bort dem.
Husägare
· Småländska höglandet
· 5 639 inlägg
Om en tjänar hundra tusen och en femtio så innebär det inte att en behållet femtio o en tjugofem, utan båda läggs ihop o delas lika sjuttiofemtusen och och sedan läggs lika mycket av varje till omkostnader.Nissens skrev: