62 569 läst ·
321 svar
63k läst
321 svar
Skilsmässa och bodelning efter 30 år, behöver råd. Särskilt gällande lösöret.
Väldigt tråkig situation och jag förstår att du är ledsen. Jag försöker förstå hur hon tänker/känner för att kunna förstå och komma med nya infallsvinklar. Det är alltså inte för att göra dig ännu mer ledsen jag försöker tänka hur hon tänker men några små saker till vill nämna.nizzehult skrev:
1. Väldigt många kvinnor tvingas acceptera att männen är otrogna ibland. Väldigt många män tycker också det är ok. Det behöver inte alls vara slutet på en relation. Har ni provat parterapi?
2. Jag håller inte med dig om att "Det är ytterst ovanligt att det inte finns en tredje part inblandad". Vissa människor behöver känna passion i livet för att inte känna sig "levande döda". Du skriver själv att kärleken tog slut för många år sen. Kanske tycker hon då att det är du som inte älskar henne längre och är orsaken till skilsmässan?
3. Du tycker att du har bevis men vad säger hon då du visar bevisen? Många kan ha en manlig vän utan att det är något. En av mina allra bästa vänner är man och bög så vi är inte alls ihop men har en väldigt nära kompisrelation i alla fall.
4. Du vill att hon går ut publikt med att hon varit otrogen... vad menar du med det? Ska hon bekänna på Facebook? Har du tänkt på att mannen hon träffat kanske har en situation som gör att hon måste hålla det hemligt? Hon kanske skyddar någon/några andra genom att inte erkänna.
5. Du pratar om att inte dra in era barn men snälla du era barn är ju vuxna! De klarar av det. Nästan värre om ni försöker avsluta det odramatiskt för det signalerar ju bara likgiltighet inför ert äktenskap.
nizzehult
Allvetare
· Västerbotten
· 1 222 inlägg
nizzehult
Allvetare
- Västerbotten
- 1 222 inlägg
Känns som jag hört och ventilerat dessa argument många gånger på andra forum men OK, jag svarar.MissMuffet skrev:Väldigt tråkig situation och jag förstår att du är ledsen. Jag försöker förstå hur hon tänker/känner för att kunna förstå och komma med nya infallsvinklar. Det är alltså inte för att göra dig ännu mer ledsen jag försöker tänka hur hon tänker men några små saker till vill nämna.
1. Väldigt många kvinnor tvingas acceptera att männen är otrogna ibland. Väldigt många män tycker också det är ok. Det behöver inte alls vara slutet på en relation. Har ni provat parterapi?
2. Jag håller inte med dig om att "Det är ytterst ovanligt att det inte finns en tredje part inblandad". Vissa människor behöver känna passion i livet för att inte känna sig "levande döda". Du skriver själv att kärleken tog slut för många år sen. Kanske tycker hon då att det är du som inte älskar henne längre och är orsaken till skilsmässan?
3. Du tycker att du har bevis men vad säger hon då du visar bevisen? Många kan ha en manlig vän utan att det är något. En av mina allra bästa vänner är man och bög så vi är inte alls ihop men har en väldigt nära kompisrelation i alla fall.
4. Du vill att hon går ut publikt med att hon varit otrogen... vad menar du med det? Ska hon bekänna på Facebook? Har du tänkt på att mannen hon träffat kanske har en situation som gör att hon måste hålla det hemligt? Hon kanske skyddar någon/några andra genom att inte erkänna.
5. Du pratar om att inte dra in era barn men snälla du era barn är ju vuxna! De klarar av det. Nästan värre om ni försöker avsluta det odramatiskt för det signalerar ju bara likgiltighet inför ert äktenskap.
1. Parterapi? Vi är skilda och hon har flyttat efter ca 1 års processande. Finito. Över. Lite väl sent alltså. Vi har också varit ute i diket tidigare om man säger så (flyttat ifrån varandra) och även tillämpat parterapi. Men det är länge sen och det gav föga. Även jag har varit och kollat om inte gräset kanske är grönare på andra sidan (också för länge sen) men det var ju inte det tyckte jag och i och med detta bestämde jag mig för att försöka satsa på ett livslångt förhållande med henne.
2. Man har ett gemensamt ansvar att hålla liv i passionen och förhållandet och signalera för om nåt är fel. Har inte funnits några såna tecken från henne, tvärtom så köpte vi ju en stuga nyligen - främst på hennes initiativ - som vi skulle åldras i. Jo tjena... Men visst har vi varit dåliga på att underhålla kärleken. Båda två. Som i de flesta förhållanden skulle jag säga. Dock vill jag nog påstå att vi haft ett mycket bättre liv som par än många andra där det mesta har funkat riktigt bra!
3. Hon blir ursinnig om jag visar bevisen och hon tror också att jag numera har förstört dem. Har du ens läst mitt svar i inlägg #258? Är det OK? Hon hann banne mig knappt stänga dörren här när hon flyttat in till sig förrän han kom dit och sov över där hela helgen. Är det OK? Du ska sen se deras konversationer...snacka om nyförälskat par säger jag.
4. Inte på Facebook och inte att hon varit otrogen utan att hon har en ny relation med en annan man så att framför allt barnen kan förstå logiken i vad som har hänt. Att man skljer sig och träffar en ny är inget unikt eller att hängas upp i skampålen för och det har rent teoretiskt även kunnat hända mig. Mannen är ensamstående och har inget att dölja. Dom är f ö kollegor.
5. Barnen lär få veta ändå men det är bättre att det kommer från henne.
Grubblar mycket på hur jag ska komma vidare och det är nog bättre att vara rak. Jag sätter mig med henne och säger att nu ska vi ha ett snack där vi antingen skiljs som vänner eller som bittra fiender och det är hon som bestämmer. Sen berättar jag att jag vet betyldigt mer om deras relation än att jag har avslöjat och att jag vill att hon står för det för om det inte kommer från henne så kommer det ändå att komma ut på nåt sätt och då blir det bara värre. Sen kommer det känsligaste: jag kommer också att berätta sanningen för alla som frågar och jag vill att barnen ska veta det. Men det är inte tal om någon smutskastning utan ett tydligt konstaterande att hon träffat en annan man och att detta har lett till det gemensamma beslutet att vi separarar. Odramatiskt men sant. Köper hon inte detta vet jag inte vad jag gör.
Den ekonomiska diskussionen kan vi ta separat och helst före detta för den har egentligen inget med detta att göra.
Jag skall inte lägga mig i eller ens försöka förstå din relation men jag måste säga att ditt syfte att använda pengarna för att få ett erkännande och skapa skuldkänslor låter destruktivt.nizzehult skrev:
@harry73 Hon tog konsekvensen av sin affär? Pyttsan heller, hon erkänner inte ens idag att dom har en affär! Fast jag har bevis. Nä, det är nog jag som har insett att loppet är kört och att skilsmässa är enda lösningen, hon ville både äta kakan och ha den kvar men det funkar givetvis inte. Otrohet är inget brott i lagens mening men i ett äktenskap är det definitivt det.
Nu är det här ingen bitter separation, vi har aldrig direkt bråkat och försöker göra det någorlunda civiliserat men just detta att hon försöker mörka bakomliggande orsaker och inte kan vara ärlig om detta och erkänna sin attraktion till denna karl får mig att se rött. Hon skäms och försöker förneka det. För alla.
Nu är det här en tråd om juridik och separationen har jag under flera månader diskuterat på andra typer av forum med alla dess förvecklingar och dikeskörningar så de flesta av alla argument här har jag hört tidigare.
Jag bråkar inte om kronor och ören utan funderar på att använda pengarna som påtryckning för att få henne att slutligen erkänna och förlåta. Jag vill att hon ska få skuldkänslor och känna att hon gjort mig och familjen illa. Handlat fel.
Det är det enda jag egentligen kräver och vill ha.
En publik och ärligt menad ursäkt.
Det kan inte vara för mycket begärt.
Då är jag beredd att jämka. Inte tidigare.
Jag hade garanterat accepterat och svalt en ärlig separation där hon lagt korten på bordet på en gång men det här taskspelandet kan jag bara inte tolerera.
Min självkänsla är inte alls i botten utan jag tycker bara att om vi ska kunna fortsätta ha en nykter relation (då vi har gemensamma barn) så måste vi få tillbaka tilliten och kunna rannsaka lögnerna.
Jag har redan börjat planera och lägga kraft på mitt nya liv och där har hon en väldigt perifer roll men vi måste fortfarande kunna umgås tillsammans och vara med våra barn.
Varför lägga pengar på ett erkännande när du vet sanningen och vet att hon göt det med.
Nej, vill du få henne att må skit så behåll vad du ser minsta värde i. Hyr eller köp en käck liten sportbil och skaffa dig (eller låna tillfälligt) en lite för vältränad, snygg och ung ny flickvän. Då jävlar skall du få se på ångest och demoner.
R
RalleB
Husägare
· Jönköpings län
· 1 169 inlägg
RalleB
Husägare
- Jönköpings län
- 1 169 inlägg
Been there, done that.
Först måste jag bara säga att barnen var i lågstadie ålder när min fd träffade en ny så lite skillnad.
Ursinnig var jag men gick ändå med på parterapi, inte för att bli tillsammans utan för att kunna ha en bra relation för barnen.
Värdelöst tyckte jag då, guld i efterhand.
Inför vänner och familj så brände jag ner henne till grunden och berättade för alla exakt vilken skitstövel hon var och vad hon gjort.
Var dock mån om att barnen inte skulle få reda på något. Likadant från mitt ex.
I efterhand var detta jävligt omoget men för stunden oerhört skönt, dock gjorde detta att det tog ca 3 år av trevande och samtalande till där vi är idag.
Idag så har vi en fantastisk relation, kunde inte önska mig bättre och livet är så mycket bättre för oss båda än det var tillsammans.
Det bästa är 2 barn som har 2 lyckliga föräldrar och som slipper bråk m.m
Idag har jag ny sambo samt vi väntar barn, ex:et är fortfarande ihop med killen hon var otrogen med.
Barnen bor varannan vecka men har bara ca 1,5km mellan oss.
De trivs och mår väldigt bra med båda familjerna och som numera även träffas och umgås ibland.
Mitt råd till dig är följande:
radera ex:et från alla sociala medier. Skit i henne, träffa andra för lite bekräftelse och ta det lugnt med spriten.
Samt det viktigaste av allt, sluta förihelvete vara så snäll. Dumsnäll kallas det!
Hon SKA ut med alla sina grejor ur DITT hus annars kan du inte gå vidare samt att det är fan inte ditt problem om hon inte har plats.
Om hon nu är miljonär nu så får hon väl hyra ett förrråd men grejorna SKA ut.
Du kan inte gå vidare om inte allt är ute samt att hon då kommer springa där o hämta saker ibland.
Ge henne ett datum när det ska vara ute annars slänger du skiten, så gjorde jag och det stod även i våran bodelning. När datumet var passerat så hivade jag allt hon inte hämtat.
Så jävla skönt att ingenting i huset var hennes mer.
Först måste jag bara säga att barnen var i lågstadie ålder när min fd träffade en ny så lite skillnad.
Ursinnig var jag men gick ändå med på parterapi, inte för att bli tillsammans utan för att kunna ha en bra relation för barnen.
Inför vänner och familj så brände jag ner henne till grunden och berättade för alla exakt vilken skitstövel hon var och vad hon gjort.
I efterhand var detta jävligt omoget men för stunden oerhört skönt, dock gjorde detta att det tog ca 3 år av trevande och samtalande till där vi är idag.
Idag så har vi en fantastisk relation, kunde inte önska mig bättre och livet är så mycket bättre för oss båda än det var tillsammans.
Idag har jag ny sambo samt vi väntar barn, ex:et är fortfarande ihop med killen hon var otrogen med.
De trivs och mår väldigt bra med båda familjerna och som numera även träffas och umgås ibland.
radera ex:et från alla sociala medier. Skit i henne, träffa andra för lite bekräftelse och ta det lugnt med spriten.
Samt det viktigaste av allt, sluta förihelvete vara så snäll. Dumsnäll kallas det!
Hon SKA ut med alla sina grejor ur DITT hus annars kan du inte gå vidare samt att det är fan inte ditt problem om hon inte har plats.
Du kan inte gå vidare om inte allt är ute samt att hon då kommer springa där o hämta saker ibland.
Ge henne ett datum när det ska vara ute annars slänger du skiten, så gjorde jag och det stod även i våran bodelning. När datumet var passerat så hivade jag allt hon inte hämtat.
nizzehult
Allvetare
· Västerbotten
· 1 222 inlägg
nizzehult
Allvetare
- Västerbotten
- 1 222 inlägg
Det där med sociala media är inget större problem, det enda jag själv använder är Facebook och jag skriver kanske ett inlägg i månaden, läser mest. Hon kopplar kanske upp sin någon gång i veckan och skriver i princip aldrig nåt.R RalleB skrev:Been there, done that.
Jag planerar redan att träffa andra (ja inte under jul) och har redan några "prospekt" som jag ska jobba på.
Jodå, jag vet att man inte ska sitta och kröka själv som någon slags tröst.
Inte snäll? Ska jag vara elak då? Avskärmar jag mig från henne så blir detta inget problem åt nåt håll.
Javisst, jag vill också dra ett streck och känna att nu är huset mitt och allt som finns där är min egendom. Det står förresten också i bodelningsavtalet. Men jag kan ju inte kräva att det händer nu i jul...
Så ja, jag tänker sätta upp ett sånt datum och berätta vad som gäller. Det måste hon banne mig respektera.
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Moderator
· Stockholm
· 57 851 inlägg
Jo, men det är kanske lite onödigt hårt att sätta strecket så här 2 - 3 dagar före Jul, då har alla annat att stressa över. Men de senare mellandagarna är väl rätt praktiska för att flytta saker, ev. till ett förråd.
Självklart inte! Det stackars lilla livet har säkert fullt upp nu till jul! Och snart är det nyårsafton. Och till trettonhelgen är det inte tal om att turturduvorna skall orka upp! Därefter är det inte långt till påska, första Maj, midsommar, semester, svärmors liktornsoperation. Och så är det jul igen...nizzehult skrev:
Man eller mus?
När jag läser alla dina bortförklaringar om varför du inte skickar eländet åt skogen. Du skyller till och med på era vuxna barn!
Då kom jag att tänka på denna text.
Redigerat:
Löjligt, snålt och omoget, både att kräva "bevis" för att din före detta fru träffat en annan vilket hon har all rätt till och det är inte din sak, kallat henne för miljonär (du har ju blivit tilldelad lika mycket i värde) och inte vill förstå att skilsmässa är en ekonomisk, juridisk uppgörelse där bohag har ringa, om inget värde alls.
Redigerat:
Det är inte ofta du och jag är överens Hemmakatten!Hemmakatten skrev:
Löjligt, snålt och omoget, både att kräva "bevis" för att din före detta fru träffat en annan vilket hon har all rätt till och det är inte din sak, kallat henne för miljonär (du har ju blivit tilldelad lika mycket i värde) och inte vill förstå att skilsmässa är en ekonomisk, juridisk uppgörelse där bohag har ringa, om inget värde alls.
Nästan iallafall. Mycket kan man klandra TS för när han går på om "bevis" hit, och "tvinga fram erkännanden" dit. Men snål, det är han inte (var har du fått det ifrån?)!
Och Om frugan hans, hoppar över skänklarna, är det definitivt TS business!
Men "löjligt och omoget", det är det. För att inte tala om självförnedrande och destruktivt.
-går du på med stackarsmiggråtvalsen, inför dina parningsvilliga honor TS, kommer du mycket snart inse att det är en dålig taktik.
Redigerat:
Snål är man om man ska räkna och prissätta varenda skruvmejsel och brödrost.
När man ansöker hos tingsrätten så är ankonstdatumet det datum som är det datum när skild ekonomi börjar gälla.
De kostnader, och intäkter, som uppkommit innan skall fördelas lika, så även bilrekond och liknande. Att bråka om ett par tusenlappar och hur mycket äggklockan är värd är snålt. Att dessutom hota med att vägra dela upp lösöret är riktigt lågt efter 30 års äktenskap.
När man ansöker hos tingsrätten så är ankonstdatumet det datum som är det datum när skild ekonomi börjar gälla.
De kostnader, och intäkter, som uppkommit innan skall fördelas lika, så även bilrekond och liknande. Att bråka om ett par tusenlappar och hur mycket äggklockan är värd är snålt. Att dessutom hota med att vägra dela upp lösöret är riktigt lågt efter 30 års äktenskap.
Redigerat:
Har vi läst samma tråd?
Enl. TS är det frun som länsar huset på braochhasaker, medans han står brevid och tittar på. Det är tydligen så mycket, att hon inte hinner med att frakta bort allt innan jul. Han kompenserar henne även för utebliven pension. Med tanke på att han dessutom blivit lurad av sin hustru på det mest patetiska sätt, är han ett under av givmildhet och vilja till sammarbete.
Enl. TS är det frun som länsar huset på braochhasaker, medans han står brevid och tittar på. Det är tydligen så mycket, att hon inte hinner med att frakta bort allt innan jul. Han kompenserar henne även för utebliven pension. Med tanke på att han dessutom blivit lurad av sin hustru på det mest patetiska sätt, är han ett under av givmildhet och vilja till sammarbete.
nizzehult
Allvetare
· Västerbotten
· 1 222 inlägg
nizzehult
Allvetare
- Västerbotten
- 1 222 inlägg
Tycker du ska läsa hela tråden innan du yttrar dig.Hemmakatten skrev:
Snål är man om man ska räkna och prissätta varenda skruvmejsel och brödrost.
Så du menar på fullt allvar att ens fru kan och har rätt att kuckla med en annan man under pågående äktenskap? Bör inte detta avslutas först?
Vem har pratat om att prissätta varje pinal eller vägra att dela upp lösöret? Vi har gemensamt delat upp lösöret och prissatt och fördelat de stora sakerna. Jag har tvärtom erbjudit en rejäl summa för allt övrigt, alltså främst garageprylar och sånt som hon inte velat eller kunnat ta men hon flyttar hela tiden fram pjäserna för det hon vill ha totalt sett och jag har dessutom erbjudit henne pengar som hon rent juridiskt inte har rätt att kräva. Ändå blir hon inte nöjd.
Nej, man ska inte använda ansökningsdatum när ansökan till tingsrätten inkommer som startdatum för delad ekonomi men man kan göra det. I en strikt juridisk process som sköts av en bodelningsman är det så (ofta när man inte är överens) men annars får man göra precis som man vill. Detsamma gäller uppkomna kostnader/intäkter fram till det datum som man gör själva regleringen, alltså avräkningen. Inte ens bodelningsavtalet behöver vara uppdelat strikt 50/50 utan det kommer man överens om själva.
Man behöver inte vara omänsklig med att kräva att hennes pinaler är väck före nyår (även om det vore önskvärt). Att få fram ett förråd när större delen av landet är stängt kan bli knepigt. Finns inga förråd lediga häromkring, det är redan kollat. Nä jag tycker att man ska välja sina strider och den här är det knappast lönt att driva i någon större grad innan storhelgerna är över.
Menar absolut inte att anklaga dig "Nizzehult". Jag förstår att hela situationen är jobbig och att du är ledsen men det är några detaljer i din berättelse som jag reagerar på.nizzehult skrev:
Du verkar ha lagt ner ganska mycket tid att "hitta bevis". Du är så säker på att mannen har varit här eller där vid vissa tidpunkter att jag måste dra slutsatsen att du har spionerat på din fru ganska länge. Eller? Hur vet du annars det du påstår att du vet? Snälla bara släpp det. Det är inte sunt att smyga på någon så.
Jag förstår inte heller varför du reagerar så starkt på just själva otroheten? Du har själv skrivit att ni slutade älska varandra för ganska länge sen. Ni levde alltså i ett kärlekslöst äktenskap. Av den anledningen tycker jag inte att du kan ha så mycket synpunkter på att hon till slut föll för någon annan.
Jag förstår inte heller varför du inte kan respektera henne längre? Det kan finnas massor av helt logiska skäl till varför de inte vill avslöja att de har en romans. En del arbetsgivare ogillar tex romanser på jobbet så när det uppstår så säras personerna åt dvs någon av dem tvingas byta avdelning osv.
Sen ber jag om ursäkt för jag har inte hunnit läsa riktigt alla inlägg inte heller andra trådar men jag förstår inte riktigt det här med att hon ska ut då eller då. Eftersom ert barn fortfarande bor hemma så antar jag att ni har 6 månaders prövotid innan skilsmässan går igenom. Jag tror inte du har rätt att stänga ute henne innan dess. Jag vill varan för alla råd du får att typ "skickar eländet åt skogen". De råden är faktiskt bara generellt kvinnohat.