62 569 läst ·
321 svar
63k läst
321 svar
Skilsmässa och bodelning efter 30 år, behöver råd. Särskilt gällande lösöret.
nizzehult
Allvetare
· Västerbotten
· 1 222 inlägg
nizzehult
Allvetare
- Västerbotten
- 1 222 inlägg
ylven skrev:
En metod som jag använder i ett medlaruppdrag jag är engagerad i (du vet vilket) är att sätta siffror på sådana där svepande antaganden. Sätt siffror på vad som köpts nytt till henne och jämför vad du kan hitta motsvarande begagnade på blocket till dig. Låt henne sätta siffror på allt i garaget. Har hon ingen aning, låt henne komma dit och titta med dig som sällskap. Självklart ska du inte betala hennes bilrekond.
Vad säger hon om du tar upp att du upplever att hon roffar åt sig?
Jodå, jag vet vilket
Vi satte siffror på allt i huset - det har jag f ö beskrivit rätt ingående i min "guide" och det blev inte många tusenlappar i skuld.
Jag har (ännu) inte tagit upp att jag upplever henne småaktig och roffar åt sig utan jag vill att hennes pinaler ska vara väck innan vi gör det.
Då hamnar vi i ett slags förhandlingsläge och då kommer jag att rapa upp en massa andra saker:
- Gått med på att värderingen av huset höjts till 100' mer än vi först sa - trots att tidningarna skrev och skriver om vikande och fallande bostadspriser (värderingen är från september).
- Som jag nämnt: införskaffat en massa saker för gemensamma pengar som hon skulle ha i sitt nya hushåll. Allt nytt har hon sen lagt beslag på.
- Accepterat att hon ska få ekonomisk kompensation för pensionsbortfallet under den tid hon var hemma med barnen (finns inga krav på detta).
- Dragit till en rejäl summa för det som finns i garaget fast hon inte är intresserad av det.
- Sen har hon köpt en säng och fixat sin bil för gemensamma pengar.
Utöver detta så har det nu ännu tydligare framkommit att hon vill komma bort från mig för att hon har en annan, nåt som har förnekats hela tiden.
Detta kort kommer jag också att blanda in i leken.
Där finns också Svarte Petter om jag berättar om detta för barnen och alla andra (har bevis) men då kommer vi heller aldrig att bli sams.
Visst är det så att vi krigar om den sista procenten rent siffermässigt när det gäller bodelningen men jag vill behålla värdigheten och få ett erkännande från hennes sida att separationen främst beror på en tredje part, annars kommer hon aldrig att kunna få min respekt och (det som finns kvar av vår) tillit. Rent konkret kan jag säga att hon inte får en spänn till om hon inte gör det och ett mindre belopp än hon krävt först om hon gör det. Påtryckningsmedel så gott som något.
Jag vill inte att detta ska bli en smutsig separation men ger hon sig aldrig på någon punkt så kommer vi att hamna där. Inför julen ooch allt.
Helt ärligt. Om det beror på tredjepart eller bara på om hon har tröttnat på dig spelar ingen roll när det gäller uppdelningen. Det handlar om något helt annat. Vill du att hon ska böta för dig för det?
nizzehult
Allvetare
· Västerbotten
· 1 222 inlägg
nizzehult
Allvetare
- Västerbotten
- 1 222 inlägg
Inte böta men jag vill ha upprättelse och få min värdighet upprättad att hon har uppträtt svinaktigt mot mig och inte tvärtom. Det handlar om självkänsla och att få kvittens på att man själv agerat korrekt. Få henne att erkänna lögner och svek. Vi pratar etik och inte juridik nu.ylven skrev:
Pengar har alltid fungerat som påtrycksmedel och det här fallet är inget undantag.
Sen vill jag givetvis gå vidare när allt är klart men riktigt där är vi ännu inte.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 234 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 234 inlägg
Är du intresserad av att ni ska kunna samarbeta i fortsättningen, t.ex. när det gäller barnen?
I så fall ska du inte gå ut så aggressivt för det leder bara till ändå större motsättningar där båda parter sätter hårt mot hårt. Om du i stället för att samla på dig en massa argument pratar med ditt ex om hur du upplever situationen kan det finnas en väg ut.
Man blir inte intresserad av någon annan om allt fungerar bra i äktenskapet, så om en tredje person är inblandad så är det sekundärt och mest ett tecken på att hon inte mått bra i ert äktenskap.
I så fall ska du inte gå ut så aggressivt för det leder bara till ändå större motsättningar där båda parter sätter hårt mot hårt. Om du i stället för att samla på dig en massa argument pratar med ditt ex om hur du upplever situationen kan det finnas en väg ut.
Man blir inte intresserad av någon annan om allt fungerar bra i äktenskapet, så om en tredje person är inblandad så är det sekundärt och mest ett tecken på att hon inte mått bra i ert äktenskap.
nizzehult
Allvetare
· Västerbotten
· 1 222 inlägg
nizzehult
Allvetare
- Västerbotten
- 1 222 inlägg
BirgitS skrev:
Är du intresserad av att ni ska kunna samarbeta i fortsättningen, t.ex. när det gäller barnen?
Jag är intresserad att vi ska kunna ha en bra relation men inte på vilka premisser som helst.
Barnen är vuxna så de kan vi lämna utanför.
Aggresivt? Ska jag bara acceptera att hon har gått bakom ryggen på mig och ljugit och förnekat denna karl i över ett år och sen också gå med på hennes hela tiden eskalerande ekonomiska krav?
Vi har pratat om detta i snart ett år och "hur jag upplever situationen" men hon ger sig inte. Alla vägar och lösningar är uttömda.
Jag har verkligen försökt att vara schysst och få till en rättvis bodelning och vad har jag för det?
Att inte hon har mått bra? Jaha, så då berättigar detta henne till otrohet? Vad fan är det du säger?? Hon har ju förnekat detta från första början och det har tagit mig flera månaders pusslande och snokande innan jag hade bilden klar och kunde bevisa detta. Ändå så förnekas det. Inte att dom träffas men att dom har en relation.
Hon hinner bara flytta ut så flyttar han in där. Samma kväll. Har bott där hela helgen. Men inte har dom nån relation heller...
"Barnen är vuxna".
Jamen dåså -be faanskapet att dra dit pepparn växer och skaffa dig ett liv. Hur i hela friden tror du att du kan du ha en bra relation med en som lurar och utnyttjar dig?
Såsom du beskriver henne, är enligt mig, loppet kört!
Staffan
Jamen dåså -be faanskapet att dra dit pepparn växer och skaffa dig ett liv. Hur i hela friden tror du att du kan du ha en bra relation med en som lurar och utnyttjar dig?
Såsom du beskriver henne, är enligt mig, loppet kört!
Staffan
nizzehult
Allvetare
· Västerbotten
· 1 222 inlägg
nizzehult
Allvetare
- Västerbotten
- 1 222 inlägg
Inte i sak kanske.BirgitS skrev:
Hon har skrivit på bodelningsavtalet där det står ordagrant att båda parter är nöjda och några ekonomiska krav hädanefter inte kan ställas av någon part gentemot den andre.
Vill jag vara elak så kan jag vifta med detta papper men då upphör också möjligheterna till någon som helst godartad relation inom överskådlig framtid.
Jag vill bara få upprättelse och höra en ursäkt och ett erkännande och bli publikt rentvådd. Då kan jag också gå med på vissa av de ekonomiska kraven.
Visst har det det.BirgitS skrev:
Skiljs man åt som vänner, är det lätt att vara givmild. För man vill ju sin vän väl!
Men en som bestulit mig på min tillit, självkänsla och pengar...
Tänk på att ett erkännande under galgen inte är mycket till erkännande. Det falska stycket kanske säger vad som helst för att kunna roffa åt sig lite till.nizzehult skrev:
Inte i sak kanske.
Hon har skrivit på bodelningsavtalet där det står ordagrant att båda parter är nöjda och några ekonomiska krav hädanefter inte kan ställas av någon part gentemot den andre.
Vill jag vara elak så kan jag vifta med detta papper men då upphör också möjligheterna till någon som helst godartad relation inom överskådlig framtid.
Jag vill bara få upprättelse och höra en ursäkt och ett erkännande och bli publikt rentvådd. Då kan jag också gå med på vissa av de ekonomiska kraven.
Sålunda. Strunta i det!
Det är inte olagligt att ha en affär och hon tog i alla fall konsekvensen iom att det blev skilsmässa. Sedan går det utmärkt att berätta sanningen för barnen. Det funkar även för små barn, lägg bara inte för mycket känslor i det, det gör bara att du verkar vara småsint.
I övrigt vill jag gratulera att den stora biten är avklarad och att ni känner att båda fick sin del (=hälften). I och med att du har pappret på avslutad bodelning behöver du inte gå med på allt hon föreslår. Så ta det lugnt och börja titta framåt igen.
God Jul
I övrigt vill jag gratulera att den stora biten är avklarad och att ni känner att båda fick sin del (=hälften). I och med att du har pappret på avslutad bodelning behöver du inte gå med på allt hon föreslår. Så ta det lugnt och börja titta framåt igen.
God Jul
Husägare
· Jönköping
· 5 863 inlägg
@nizzehult , shit happens. det måste man acceptera ibland. Inget "yttre" kommer att få dig att känna den upprättelsen, inga pengar, inget erkännande från henne, ingenting. Det kanske känns bra ett tagf, men det går snabbt över, och sen är självkänslan i botten igen.
Jag säger inte att du ska vara dörrmatta. Verkligen inte. Tvärtom, hon får packa och dra. Du har redan visat henne vad du tycker om hennes affär. Men självkänslan och värdigheten måste komma inifrån, vad för skit livet än slänger på en. Den kommer du inte att kunna bygga på att bråka om kronor hit och ören dit.
Tvärtom kommer du att må bättre av att bara klippa, låta henne trilskas om hon nu vill det, genom att du vet att du inte låter dig dras ner till den nivån. Sen är det tack o hej. Satsa energin på ditt nya liv. Slösa inte energin på ditt gamla.
Om hon har tagit så mycket från dig - låt inte henne ta ännu mer. Det gör hon, om du låter dig dras ner i karusellen.
Det finns ett talesätt - "försök aldrig brottas med en gris, det enda som händer är att du blir skitig medan grisen har kul". Drastiska ord kanske, men i sak är det förmodligen tillämpbart.
Din upprättelse kommer när du lyfter huvudet igen, rätar på ryggen, och bestämmer dig för att hon inte ska dra ner dig.
Jag säger inte att du ska vara dörrmatta. Verkligen inte. Tvärtom, hon får packa och dra. Du har redan visat henne vad du tycker om hennes affär. Men självkänslan och värdigheten måste komma inifrån, vad för skit livet än slänger på en. Den kommer du inte att kunna bygga på att bråka om kronor hit och ören dit.
Tvärtom kommer du att må bättre av att bara klippa, låta henne trilskas om hon nu vill det, genom att du vet att du inte låter dig dras ner till den nivån. Sen är det tack o hej. Satsa energin på ditt nya liv. Slösa inte energin på ditt gamla.
Om hon har tagit så mycket från dig - låt inte henne ta ännu mer. Det gör hon, om du låter dig dras ner i karusellen.
Det finns ett talesätt - "försök aldrig brottas med en gris, det enda som händer är att du blir skitig medan grisen har kul". Drastiska ord kanske, men i sak är det förmodligen tillämpbart.
Din upprättelse kommer när du lyfter huvudet igen, rätar på ryggen, och bestämmer dig för att hon inte ska dra ner dig.
nizzehult
Allvetare
· Västerbotten
· 1 222 inlägg
nizzehult
Allvetare
- Västerbotten
- 1 222 inlägg
@harry73 Hon tog konsekvensen av sin affär? Pyttsan heller, hon erkänner inte ens idag att dom har en affär! Fast jag har bevis. Nä, det är nog jag som har insett att loppet är kört och att skilsmässa är enda lösningen, hon ville både äta kakan och ha den kvar men det funkar givetvis inte. Otrohet är inget brott i lagens mening men i ett äktenskap är det definitivt det.ricebridge skrev:
@nizzehult , shit happens. det måste man acceptera ibland. Inget "yttre" kommer att få dig att känna den upprättelsen, inga pengar, inget erkännande från henne, ingenting. Det kanske känns bra ett tagf, men det går snabbt över, och sen är självkänslan i botten igen.
Nu är det här ingen bitter separation, vi har aldrig direkt bråkat och försöker göra det någorlunda civiliserat men just detta att hon försöker mörka bakomliggande orsaker och inte kan vara ärlig om detta och erkänna sin attraktion till denna karl får mig att se rött. Hon skäms och försöker förneka det. För alla.
Nu är det här en tråd om juridik och separationen har jag under flera månader diskuterat på andra typer av forum med alla dess förvecklingar och dikeskörningar så de flesta av alla argument här har jag hört tidigare.
Jag bråkar inte om kronor och ören utan funderar på att använda pengarna som påtryckning för att få henne att slutligen erkänna och förlåta. Jag vill att hon ska få skuldkänslor och känna att hon gjort mig och familjen illa. Handlat fel.
Det är det enda jag egentligen kräver och vill ha.
En publik och ärligt menad ursäkt.
Det kan inte vara för mycket begärt.
Då är jag beredd att jämka. Inte tidigare.
Jag hade garanterat accepterat och svalt en ärlig separation där hon lagt korten på bordet på en gång men det här taskspelandet kan jag bara inte tolerera.
Min självkänsla är inte alls i botten utan jag tycker bara att om vi ska kunna fortsätta ha en nykter relation (då vi har gemensamma barn) så måste vi få tillbaka tilliten och kunna rannsaka lögnerna.
Jag har redan börjat planera och lägga kraft på mitt nya liv och där har hon en väldigt perifer roll men vi måste fortfarande kunna umgås tillsammans och vara med våra barn.
Nja, riktigt äkta matsilver upplever väl en renässans i vissa kretsar. Hos oss som upptäckt hur tråkigt det är att duka med rostfria "finbestick"H hempularen skrev:
Så jag betalar mer än skrotvärdet. Som även det är ganska mycket för 830 eller 925 silver.