314 läst ·
3 svar
314 läst
3 svar
Regionala skillnaderna i val av verktygsmärke?
En liten tramsig fundering som slog mig när jag kollade på de två senaste avsnitten av Husdrömmar. Hantverkarna använde i stor utsträckning elverktyg från Dewalt, jag tänkte på det i förra veckans avsnitt när de byggde om en lägenhet i Göteborg och även när de i veckans avsnitt var i Ulricehamn.
Jag har inte reagerat på verktygsvalen i tidigare program.
Så, den stora frågan är om Dewalt generellt har blivit mer populärt eller om det är de västra delarna av Sverige som har en speciell dragning åt märket? 😁
Ett ytterligare bevis av en något anekdotiskt karaktär är att min bror boendes västerut har ett rätt bra uppsättning Dewaltverktyg.
Så, är det någon annan som noterat samma sak och finns det andra regionala skillnader mellan val av verktygsmärke?
Så, den stora frågan är om Dewalt generellt har blivit mer populärt eller om det är de västra delarna av Sverige som har en speciell dragning åt märket? 😁
Ett ytterligare bevis av en något anekdotiskt karaktär är att min bror boendes västerut har ett rätt bra uppsättning Dewaltverktyg.
Så, är det någon annan som noterat samma sak och finns det andra regionala skillnader mellan val av verktygsmärke?
Redigerat:
Jag skulle tro att proffs köper de verktyg som de kan få bäst pris på. Dessutom slits verktyg ut och behöver bytas. Då gäller samma sak igen. Med resultat att i praktiken struntar nog hantverkarna i vilket märke det är på grejorna. De klarar att jobba med vilket märke som helst för de är proffs. Så då blir det ekonomin som styr.B Boxer63 skrev:En liten tramsig fundering som slog mig när jag kollade på de två senaste avsnitten av Husdrömmar. Hantverkarna använde i stor utsträckning elverktyg från Dewalt, jag tänkte på det i förra veckans avsnitt när de byggde om en lägenhet i Göteborg och även när de i veckans avsnitt var i Ulricehamn.
Så, är det någon annan som noterat samma sak?
I fallet med vad som "visas upp" i TV-program utgår jag från att valet uteslutande är en fråga om produktplacering. Dvs den som betalar bäst får visa upp sina verktyg i rutan.
I de program där byggarna är knutna till produktionen är det så klart produktplacering.O skrev:
Annars håller jag inte med. Hantverkare väljer gärna batterimaskiner och håller sig då till ett märke, av samma anledning som alla andra - de vill inte släpa runt på 48 olika batterier och laddare.
Dessutom tror jag inte de sitter och fyndar på nätet, utan man köper nåt som proffsbutiken man har avtal med säljer. Troligen till ett rejält överpris. Och på många orter är urvalet inte så stort, ofta bara ett märke.
Klicka här för att svara