4 706 läst ·
5 svar
5k läst
5 svar
skillnad mellan multimaster och supercut?
en skillnad som jag vet är att multimasterns sågklinga har en benägenhet att röra sig ur sitt läge av alla vibrationer hur mycket man än spänner den.detta problem finns inte på den mer utvecklade supercut som också har ett högre pris.
Den största skillnaden är att Supercuten har en starkare motor och lämpar sig bättre för tyngre uppgifter som att t.ex. göra hål i 22 mm spånskiva.
Tillbehören passar på båda, fast Supercuten har bättre infästning, precis som ikeasnubben säger. Tidigare var det olika blad till maskinerna men numer passar bladen oavsett maskin.
Supercuten har även fått ett mer ergonomiskt grepp på den senare modellen.
Tillbehören passar på båda, fast Supercuten har bättre infästning, precis som ikeasnubben säger. Tidigare var det olika blad till maskinerna men numer passar bladen oavsett maskin.
Supercuten har även fått ett mer ergonomiskt grepp på den senare modellen.
Stämmer detta fortfarande..?ACME skrev:
Råkade beställa fel (supercutsågblad till min Multimaster) och ser när jag tittar på dem att hålet är rejält mycket större på de bladen än på de "vanliga" jag har till Multimastern.!?
Jag har den gamla multimastern, där verktygen ska träs på ett runt rör, diameter 10mm eller så tror jag. På denna maskin passar dock även blad som har följande utseende:ACME skrev:
http://www.highlandwoodworking.com/ProductImages/shopaccessories/636114.jpg
Däremot passar inte blad med följande fästhål (vilka jag antar är de till supermaster?):
http://www.berthet.fr/images/produits/556/556-40-25-0.jpg
Det har jag dock löst genom att köpa till en liten bricka (original fein-tillbehör) som sätts mellan skruvhuvudet på skruven som spänner fast bladet och själva bladet. Denna bricka har på insidan (mot bladet) en knottrig yta, lite som ett fint sandpapper vilket gör att bladet sitter fast otroligt bra (är bra för alla blad till multimastern, oavsett typ!).
Centrera bladet, på med brickan och skruv sen funkar det bra, även om det självklart int eär optimalt. Skulle det ändå vara så att bladet lossnar så kanske man skulle kunna lösa detta med dubbla fästbrickor...vet inte om det går, satt bara och funderade på det.
Scheisse..ACME skrev:
Då får vi hoppas att Ahlsell tar tillbaka bladen - annars får jag väl köpa en Supercut - vilken anledning jag fick till det nu.
Klicka här för att svara