9 762 läst ·
8 svar
10k läst
8 svar
Skillnad mellan Makita 2704 och MLT100?
Jag håller på att titta på bordssåg för att ha i verkstan. Tanken är att jag ska kunna göra lite möbelsnickeri och småpyssel 
Jag har fastnat för MLT100 eftersom den har en så pass stor arbetsyta, men blir misstänksam varför den säljs till nästan halva priset jämfört med 2704. När jag kollar på specifikationerna så är de likvärdiga (150W mindre motor på den billigare). Det enda nackelen jag kan se med MLT100 är att anhållet bara sitter på en sida av bordet, på 2704 ligger den tvärs över och är fäst på båda sidorna.
Finns det någon här som vet mer om vad det är för skillnad?
Jag har fastnat för MLT100 eftersom den har en så pass stor arbetsyta, men blir misstänksam varför den säljs till nästan halva priset jämfört med 2704. När jag kollar på specifikationerna så är de likvärdiga (150W mindre motor på den billigare). Det enda nackelen jag kan se med MLT100 är att anhållet bara sitter på en sida av bordet, på 2704 ligger den tvärs över och är fäst på båda sidorna.
Att anhållet sitter fast på båda sidor om bordet var avgörande för mig när jag köpte min bordssåg för 6-7 år sedan. Åtminstone om man ämnar att köpa en någorlunda bärbar såg. Köper man en "flerahundrakilossåg" i gjutjärn så kan man anta att anhållet är så pass robust byggt att det håller linjeringen när man "trycker på" lite.
Den behöver inte vara det minsta flyttbar, den ska stå på samma ställe hela tiden 
Men man får antagligen bättre precision med anhåll på båda sidor.
Du skriver gjutjärnssåg, jag har varit och letat efter en sån men hittar inte. Vad har du för någon?
Men man får antagligen bättre precision med anhåll på båda sidor.
Du skriver gjutjärnssåg, jag har varit och letat efter en sån men hittar inte. Vad har du för någon?
Ska den inte alls vara portabel hade jag inte alls tittat på dessa utan på en stor gjutjärnssåg. Sök på justersåg så kan du hitta en del på blocket men räkna med ca 10 000 kr och uppåt.chrille112 skrev:
www.duabhuset.se har några kinavarianter som fungerar bra i förhållande till sitt pris. Deras qcr capital ts250 för 6600 kr inkl frakt och den liknande för 8995 kr inkl frakt fast med starkare 3 fas motor har jag testat.
Båda två fungerar till belåtenhet även om de är billiga kinavarianter.
Har du 3 fas hade jag övervägt den för 9000 kr fraktfritt
Tack för tipsen, de där ser ju riktigt fina ut! Jag har tillgång till 3-fas så det kanske skulle vara ett bra val.
Har du en sån själv? Många billiga sågar jag tittat på glappar i anhållet, vet du hur det är med de här?
Har du en sån själv? Många billiga sågar jag tittat på glappar i anhållet, vet du hur det är med de här?
Nej jag velade själv på att köpa en ny kinamaskin eller begagnad och valde till slut att lägga till en slant och köpa en vettig begagnad.
Det jag kommer ihåg från att ha testat denna var att anhållet kändes ok, ingenting jag reflekterade över då under ett kort test varken som att det glappade men inte heller att det var särdeles bra.
Däremot upplevde jag den som stark och stabil men aningens rapplig i justerbordet om man jämför med dyra justersågar.
Men då ska man komma ihåg att jag gav det dubbla för en begagnad såg och fick hämta den själv
Det jag kommer ihåg från att ha testat denna var att anhållet kändes ok, ingenting jag reflekterade över då under ett kort test varken som att det glappade men inte heller att det var särdeles bra.
Däremot upplevde jag den som stark och stabil men aningens rapplig i justerbordet om man jämför med dyra justersågar.
Men då ska man komma ihåg att jag gav det dubbla för en begagnad såg och fick hämta den själv
Var in på den lokala bygghandeln i dag och såg att dom hade Makita 2704 för 6850:- samt den hopfällbara benställningen på hjul för 2100:-. Jämförde priserna mot UK och hittar ingen som är billigare där.
Köpläge?
Någon som vet om det finns några fler skillnader än dom som Chrille112 nämnde här ovan?
Köpläge?
Någon som vet om det finns några fler skillnader än dom som Chrille112 nämnde här ovan?
Hej! Tittar själv på dessa sågar nu. Vilken blev det och är du nöjd?chrille112 skrev:
Jag håller på att titta på bordssåg för att ha i verkstan. Tanken är att jag ska kunna göra lite möbelsnickeri och småpyssel
Klicka här för att svara