Hej,

Vad är skillnaden mellan Hager-dvärgbrytarna på bild? Jag tänker att den ena är av nyare modell och den andra är äldre. Stämmer det?

• Fyra Hager-dvärgbrytare på en elcentral, två nyare modeller till höger och två äldre till vänster.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det ser ut som att centralen har kompletterats med två grupper. Kanske renoverades ett badrum och hallen fick golvvärme vilket ledde till kompletteringen. Antagligen är det en nyare modell med samma spec. Eller så är det en annan modell som också fungerar för ändamålet.

• Gilla
oakleafh
  • Laddar…
tommib
Weird. De till vänster är vad jag vet den aktuella modellen. De till höger tror jag är en äldre modell.

Man kanske har återanvänt dem när man har byggt om centralen vid något tillfälle?

Edit: De till höger är definitivt en äldre modell. Serien heter Hager M6 och det är hopplöst att hitta något online om gamla produkter från Hager men jag hittar åtminstone en forumtråd från 2006 där de redan då anges som "discontinued".

Redigerat:
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Tack för svaret Avemo.

Ja, vad som hänt har jag full koll på samt varför. Min förhoppning var att någon kunde bekräfta min gissning. Din gissning är lika bra som min så vi är på samma spår.

tommib tommib skrev:
Weird. De till vänster är vad jag vet den aktuella modellen. De till höger tror jag är en äldre modell.

Man kanske har återanvänt dem när man har byggt om centralen vid något tillfälle?
De till vänster är aktuell modell - jag har köpt fler likadana. Centralen är inte ny utan har kompletterats och justerats över tid och därför finns det några olika varianter av dvärgar.

Jag har fått byta ut många av de två till höger när de slutat fungera. De är bra mycket äldre än de till vänster. Problemet med de gamla var att det inte gick att fälla upp efter att säkringen löst ut eller slagits av manuellt.

• Gilla
oakleafh
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.