13 566 läst ·
48 svar
14k läst
48 svar
Skillnad mellan cellplaster
Vanlig frigolit har öppna celler och binder vatten mycket effektivt, det blev jag varse när jag skulle laga en plastbåt med flytkroppar av just frigolit. Båten låg full med vatten en sommar för att sedan vändas på och ligga upp och ner 2 år. när jag sedan skulle ta bort frigoliten var den så full av vatten att skivorna bröts av pga av vattnets tyngd. Dom nya flytkropparna tillverkades av en helt annan typ av skumplast med slutna celler.
Så frigolit suger i sig vatten men har mycket svårt att släppa ut det igen, vattnet gör att isoleringen blir mycket dålig. Men på dom platser där det är garanterat torrt fungerar den utmärkt.
Så frigolit suger i sig vatten men har mycket svårt att släppa ut det igen, vattnet gör att isoleringen blir mycket dålig. Men på dom platser där det är garanterat torrt fungerar den utmärkt.
Allt beror ju också på förutsättningarna i marken. Ang. Växla upp menar jag att gå upp i styvhet från 65 kpa till 100 kpa ( alltså från grön till röd isodränskiva. Vid schakter över ett visst djup blir trycket så högt när man vibbrar att skivorna kan skadas. Därför rekommenderas att man sätter 100 kpa skivor längst ner. Det tror jag man kan undvika om man är smidig. Appropå packning kan man skita i det om man kan tänka sig vänta i 3-4 år med marksättning... Ska man packa hundra% måste man ofta byta återfyllmaterialet delvis eller hyra fårfotsvält. Kostsamt.. Men kan man tänka sig ev mindre sättningar funkar det ofta att grävmaskinen vid fyllnad packar så gott han kan med skopa sedan vattning och att maskin larvar mycket över massorna så fort uppfyllandet är klart... Kostnadseffektivare...
Om jag va i din situation hade jag absolut kunnat tänka mig att använda gratiseps'en. Utanför en isodrän, eller utanför Platon. Absolut inte innanför..
För jag menar -skulle eps bli så blöt att den förlorar mycket sv sitt isolervärde då gör den ingen skada alls när den ligger längst ut..
Men sen är ju frågan hur viktig den där ev extra värmeisoleringen är för att värma källarn i ditt fritidshus..//
Tillägg: räkna lite på kostnaderna.skullnad Platon/Isodrän. Skulle jag köra Platon hade jag definitivt kört med din frigg.. Nog inte vid isodränskivor då jag nog vid närmare eftertanke inte skulle riskera att ha en blöt skiva emot denna. Tror dock inte att eps-skivor som ligger vertikalt riskerar att bli pöaakvåta så länge dräneringen funkar...
Om jag va i din situation hade jag absolut kunnat tänka mig att använda gratiseps'en. Utanför en isodrän, eller utanför Platon. Absolut inte innanför..
För jag menar -skulle eps bli så blöt att den förlorar mycket sv sitt isolervärde då gör den ingen skada alls när den ligger längst ut..
Men sen är ju frågan hur viktig den där ev extra värmeisoleringen är för att värma källarn i ditt fritidshus..//
Tillägg: räkna lite på kostnaderna.skullnad Platon/Isodrän. Skulle jag köra Platon hade jag definitivt kört med din frigg.. Nog inte vid isodränskivor då jag nog vid närmare eftertanke inte skulle riskera att ha en blöt skiva emot denna. Tror dock inte att eps-skivor som ligger vertikalt riskerar att bli pöaakvåta så länge dräneringen funkar...
Redigerat:
Tacksam för din respons Pette. Jag har lite att fundera över nu och känner mig mer mogen i frågan. Det är ett projekt som kan få ta tid, det viktiga är att det blir bra och anpassat efter de lite knepiga markförhållandena runt huset.
I denna tråd försöker jag beskriva grundförutsättningarna såsom jag känner dem i dagsläget:
https://www.byggahus.se/forum/grund...ranering-isolering-tips-pa-forberedelser.html
Dock har jag nu ändrat mig och siktar på att göra jobbet själv. Har fortfarande inte fått in offert och inser att det nog blir bäst om man gör det själv. Kommentarer och beskrivningar på själva förfarandet tas tacksamt emot i den tråden.
I denna tråd försöker jag beskriva grundförutsättningarna såsom jag känner dem i dagsläget:
https://www.byggahus.se/forum/grund...ranering-isolering-tips-pa-forberedelser.html
Dock har jag nu ändrat mig och siktar på att göra jobbet själv. Har fortfarande inte fått in offert och inser att det nog blir bäst om man gör det själv. Kommentarer och beskrivningar på själva förfarandet tas tacksamt emot i den tråden.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden