3 666 läst ·
5 svar
4k läst
5 svar
Skillnad mellan cellplast XPS300 och XPS300SL?
Hej!
Jag ska köpa isolering till mitt spabad som ska stå på vår altan. Tillverkaren av spat rekommenderar någon form av cellplast under och på sidorna av spabadet. XPS cellplast har jag hört ska vara ett av de bättre alternativen. Dock ser jag att vissa återförsäljare säljer XPS300 cellplast och andra återförsäljare XPS300SL cellplast.
Jag undrar jag vad skillnaden är mellan XPS300 och XPS300SL?
Vänlig hälsning
Nicklas
Jag ska köpa isolering till mitt spabad som ska stå på vår altan. Tillverkaren av spat rekommenderar någon form av cellplast under och på sidorna av spabadet. XPS cellplast har jag hört ska vara ett av de bättre alternativen. Dock ser jag att vissa återförsäljare säljer XPS300 cellplast och andra återförsäljare XPS300SL cellplast.
Jag undrar jag vad skillnaden är mellan XPS300 och XPS300SL?
Vänlig hälsning
Nicklas
Är det inte lite overkill med XPS för enbart isolering. Den typen av cellplast är extra trycktålig och används under husgrunder med flera våningar. Vanlig EPS används ju under villagrunder och borde duga till ditt spabad!
Jag har pratat med två isoleringstillverkare, Bewi och Isover. Bewi sa XPS (minst 250) och Isover sa att både EPS och XPS är bra men att XPS är bättre för tryck och för att hålla bort fukt bättre.
Overkill med XPS för mitt spa, mycket möjligt, men hellre det för att optimera isoleringen i största möjliga mån. Har även hört att Neoprene-skivor ska isolera väldigt bra men att det är dyrt som fasen.
Overkill med XPS för mitt spa, mycket möjligt, men hellre det för att optimera isoleringen i största möjliga mån. Har även hört att Neoprene-skivor ska isolera väldigt bra men att det är dyrt som fasen.
Vill du ha bästa isolerförmåga så ska du välja PIR-isolering.L Lenick skrev:Jag har pratat med två isoleringstillverkare, Bewi och Isover. Bewi sa XPS (minst 250) och Isover sa att både EPS och XPS är bra men att XPS är bättre för tryck och för att hålla bort fukt bättre.
Klicka här för att svara