Hej,

Jag tänkte byta ut vårt växthus mot ett lite större på 18 kvm. För detta kräver kommunen att jag skickar in professionella ritningar på växthuset, professionella ritningar på tomten var växthuset ska stå och sedan betala 4300kr för anmälan. Hur skiljer det sig egentligen mot ett bygglov?

Idag skiljer det inget mellan bygglov och bygganmälan rent praktiskt, det är enklare regler för bygganmälan. Men ritningar är detsamma och kostnaden också. Därför rekommenderar jag att om man vill göra ett projekt tänk om man inte ändå ska ta till en större tillbyggnad och göra ett bygglov utav det.

• Gilla
Oxymoron
  • Laddar…
LaszloToth LaszloToth skrev:
Idag skiljer det inget mellan bygglov och bygganmälan rent praktiskt, det är enklare regler för bygganmälan. Men ritningar är detsamma och kostnaden också. Därför rekommenderar jag att om man vill göra ett projekt tänk om man inte ändå ska ta till en större tillbyggnad och göra ett bygglov utav det.
Nu faller ju växthuset som attefallare. Mannen vill ju bygga en attefallare i framtiden, så om jag förstått det rätt, så kan jag antingen bygga ett mindre växthus på 14,7 kvm eller söka bygglov för ovanstående och ha attefallaren kvar till senare. För visst är det väl så att man inte får bygga växthus som bohlinare och sedan ha attefallaren kvar?

• Gilla
LaszloToth
  • Laddar…
O Oxymoron skrev:
Nu faller ju växthuset som attefallare. Mannen vill ju bygga en attefallare i framtiden, så om jag förstått det rätt, så kan jag antingen bygga ett mindre växthus på 14,7 kvm eller söka bygglov för ovanstående och ha attefallaren kvar till senare. För visst är det väl så att man inte får bygga växthus som bohlinare och sedan ha attefallaren kvar?
Efter den 1:a augusti så kan du ha komplementbyggnader upp till 30 kvm. Det är samma regler och det är den sammanlagda ytan som avgör därför kan du inte ha en "bolundare" och en "attefallshus", utan det är den sammanlagda ytan.

Du kan läsa mer här: https://www.boverket.se/sv/PBL-kuns...ementbyggnad-max-25-m-sa-kallat-attefallshus/

• Gilla
Oxymoron
  • Laddar…
Tack, tänk vad mycket lättare det kunde vara om de bara slog ihop friggeboden också. Inget över 30kvm men dela upp dina 45kvm som du vill. 25 + 20 hade varit idealiskt.

• Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
O Oxymoron skrev:
Hej,

Jag tänkte byta ut vårt växthus mot ett lite större på 18 kvm. För detta kräver kommunen att jag skickar in professionella ritningar på växthuset, professionella ritningar på tomten var växthuset ska stå och sedan betala 4300kr för anmälan. Hur skiljer det sig egentligen mot ett bygglov?
Jag tror inte kommunen kan kräva professionella ritningar. Ritar du upp växthuset tydligt, skalenligt och anger mått så man ser tydligt hur det kommer att se ur och en tomtkarta med växthuset inritat med mått angivna så tror jag inte kommunen kan protestera!

• Gilla
Oxymoron
  • Laddar…
Fackmannamässiga ritningar kommer dom kräva. Alltså att det är uppritat i korrekt skala på en korrekt karta. Den kan du nog ladda ner från lantmäteriet

• Gilla
Oxymoron och 1 till
  • Laddar…
Tänk om vi kunde använda ordet uthus istället för namn på olika sekunda politiker (utom Friggebo då, friggebod är lite för bra för att släppa), och också slippa de otympliga komplementhus och komplementbostadshus.

Men nu är det som det är och ska ni sen bygga ett uthus utöver växthuset får ni väl slåss om vem som ska hålla sig inom 15 kvm och vem som ska kunna få upp till 30. För egen del tycker jag att 15 kvm är rätt stort för ett växthus, men sånt kan förstås skilja sig beroende på intressen.

• Gilla
Oxymoron
  • Laddar…
Bor ni i ett detaljplanelagt område? Tänk i så fall på att om ni ansöker om bygglov kommer byggnadsarean att räknas in i fastighetens byggrätt (tillåten byggnadsarea på fastigheten). Det gör inte en Friggebod eller Attefallsåtgärd, dess area är tillåten utöver byggrätten. De får dessutom placeras på prickad mark, vilket byggnaden inte får om du söker bygglov. Så tänk lite taktiskt när ni planerar era byggprojekt.

Kommunen vill ha fackmannamässiga ritningar, de behöver inte vara ritade av ett proffs. Det klarar ni själva om ni är noggranna. Bra exempel brukar finnas på kommunernas hemsida.

Avgift för anmälan/bygglov skiljer från kommun till kommun. I min kommun är anmälan billigare, vid bygglov görs en mer omfattande granskning och kostnaden blir därför högre.

• Gilla
Hökis78 och 4 till
  • Laddar…
M MetteKson skrev:
Bor ni i ett detaljplanelagt område? Tänk i så fall på att om ni ansöker om bygglov kommer byggnadsarean att räknas in i fastighetens byggrätt (tillåten byggnadsarea på fastigheten). Det gör inte en Friggebod eller Attefallsåtgärd, dess area är tillåten utöver byggrätten. De får dessutom placeras på prickad mark, vilket byggnaden inte får om du söker bygglov. Så tänk lite taktiskt när ni planerar era byggprojekt.

Kommunen vill ha fackmannamässiga ritningar, de behöver inte vara ritade av ett proffs. Det klarar ni själva om ni är noggranna. Bra exempel brukar finnas på kommunernas hemsida.

Avgift för anmälan/bygglov skiljer från kommun till kommun. I min kommun är anmälan billigare, vid bygglov görs en mer omfattande granskning och kostnaden blir därför högre.
Tack, bra att veta. Vi bor utanför detaljplanelagt område men i det som kallas sammanhållande bebyggelse.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.