J
H hempularen skrev:
Det är fullt möjligt att Jansson har rätt om den juridiska tolkningen av "reglerbart", men jag förstår inte varför det kan stå "uppskattas" ex. 350 ton, om det INTE är en uppskattning. Det blir väldigt otydligt för kunden.

Och jag förstår inte resonemanget om varför en mer realisitisk uppskattning som uppskattat pris skulle bli dyrare för kunden, Entreprenören skall ju debitera för den mängd som faktiskt går åt, inte den uppskattade mängden. Ingen vill ha fastpris för en så osäker arbetsuppgift. Men en uppskattning som överskrids med ex. 100% tyder inte på fackmannakunskap.
Man behöver ha grävt ett tag för att förstå att markförhållanden är omöjliga att uppskatta..
Ena gången tar man i för mycket så nästa gång kanske man sänker mängden men så visar sig marken, berget vara helt annorlunda det är en gissningslek och därför har man reglerbara mängder som regleras efter verklig mängd..

Det behöver inte alls vara otydligt för kunden utan detta med reglerbar mängd är ju ganska tydlig och brukar förtydligas när man skriver avtal alternativt att det står i avtalet, det hade varit bra om TS la in sitt avtal så vi kunde läsa..

Hade jobbet varit på löpande räkning så hade kunden betalt för alltihopa då med så det är ingen skillnad..

Visst kan man lämna ett fast pris men i och med att det slår så lätt med mängderna så blir det inte rättvist mot kunden att alltid gardera sig därav så använder man sig utav reglerbara mängder..

Reglerbara mängder och A-pris är djupt rotat i AB04 och ABT06 där det använd i mycket större omfattning än i konsument entreprenad..

Du vill prata om uppskattade mängder men den terminologin används inte i fastpris..
Utan uppskattat pris är något som tas upp en del i olika forum, jag förstår att du vill härleda det till det för att begränsa tillägskostnaden men det är inte tillämpligt i ett fastprisavtal..
När jag drev eget för ett antal år sedan så använde jag det aldrig utan antingen fast pris eller löpande ifall förutsättningarna inte fanns för ett fast pris,

Hej!

Tack alla för input!

Det lutar åt att vi helt enkelt får svälja kostnaden för reglering av utlassning. Trist, men jag börjar misstänka att denne markentreprenör har satt det i spel att ge för låga estimat för att offerten ska se mer smaksam ut. Jag har nu hört om liknande fall från olika källor med samma entreprenör.

Baserat på diskussionen här i tråden om att man i förväg inte kan veta markens beskaffenhet, så bör det i detta fall snarare slå åt andra hållet: Vi hade i samband med rivning av det tidigare huset grävt två testgropar och entreprenören hade därmed god koll på vilken typ av mark vi hade att göra med (han har vid flertal tillfällen efter de satte igång lovordat vilka fina massor vi har - och detta har alltså varit i linje med vad vi redan visste från testgroparna). Därtill visade det sig att mängden berg vi i slutändan behövde spränga i själva verket bara var hälften av vad vi befarade, och det om något borde ju snarare resultera i en mindre mängd massor att köra bort... Entreprenören har helt enkelt gjort en katastrofal uppskattning, och skulle jag i min egen yrkesroll begå en motsvarande blunder så skulle jag skämmas ögonen ur mig och göra allt jag kunde för att minimera min kunds olägenhet (men inte om man har satt det i spel att uytnyttja, så klart).

Tyvärr är ovan problem inte det enda, utan var bara vad jag ville ha information om primärt. Jag har en snarlik fråga som jag gärna tar er input kring:

:::::::::::
Vi vill i framtiden bygga pool och eftersom vi visste att vi hade berg på tomten ansåg vi att det var smartast att spränga bort detta i samband med att vi sprängde för källaren. Innan vi tog något beslut skulle vi dock undersöka hur det faktiskt såg ut där poolen ska ligga. Efter att de hade schaktat bort alla massor och fått berget i dagen frågade jag entreprenören vad det skulle kosta att spränga och forsla bort. Jag fick svaret "ungefär 100 000kr". Han har nu fakturerat 129 000kr för detta plus 12 400kr för "utplanering och utlastning". När jag fick siffran 100 000kr hänvisades aldrig till någon reglerbar kostnad, utan det var en siffra rakt upp och ner. Kan jag i detta fall hänvisa till konsumenttjänstlagens skrivelse om +15% som jag refererade till i mitt första inlägg? I sammanhanget är detta tyvärr småpotatis, men det vore ju trevligt att få rätt åtminstone någonstans... Tyvärr finns detta estimat inte i skrift, utan var något som sades på plats på tomten.
:::::::::::

För den intresserade har vi ytterligare omständigheter:

1. Avseende bortforsling hade markentreprenören under alla våra träffar innan bygget satte igång talat sig varm om hur han har flera olika parallella projekt och alltid brukar kunna köra massor till något annat bygge som behöver dem. På så sätt skulle vi kunna spara pengar då vi enbart behöver betala en halv lastbilshyra (delat med mottagarna) och slippa tippavgifter. Facit så här långt? Ett drygt 50-tal lastbilar körda direkt till tippen och TRE lastbilar körda till en tomt i närheten - men denna tomt tillhör mina vänner så det var jag som ordnade att markentreprenören kunde tippa där...

2. I alla möten under upphandlingsfasen som vi har haft med våra potentiella husleverantörer och deras föreslagna grund- och markkillar har jag varit väldigt tydlig med hur vi vill att tomten ska planas ut (det är en sluttningstomt, så vi vill få den plattare genom att flyta massor från utgrävningen av källaren till baksidan på tomten). Dessvärre föll några marklinjer bort när hustillverkaren uppdaterade de slutgiltiga bygglovshandlingarna som vi sedermera fick bygglov för. Markentreprenören har planerat marken i stort ungefär så som vi vill ha det, men vill nu ha extra betalt för att detta inte ingår i bygglovet. Han uppdaterade alltså aldrig sin offert efter att dessa linjer tyvärr föll bort, utan har utfört ett arbete som är i enlighet med vad vi har varit överens om från första början, men ska ändå ha extra betalt. Lyckligtvis har hustillverkaren varit med i alla dessa diskussioner och har på ett vänligt sätt förklarat att markentreprenören är dum i huvudet som försöker fakturera detta. Vi får se var det slutar, än så länge står han på sig... Det tragikomiska i det hela är ju att ifall han INTE hade planerat ut massorna så som vi var överens om så hade det ju varit ÄNNU FLER lastbilar som hade körts bort från tomten...

3. Markentreprenören ansvarar också för att bygga vår grund och källare. Här har de avtalet direkt med den småhustillverkare vi använder och har totalentréprenad med, så där var jag inte så orolig för överraskningar. Huset byggs på en rullstensås som har väldokumenterat höga radonhalter. Jag har därför i alla våra möten med hustillverkare och underentreprenören varit noga med att förhöra mig om radontätning av grunden. Helt plötsligt i samband med startbesked påstår mark- och grundkillen att vi måste betala extra för radontätning om vi vill ha det eftersom det inte är något som ingår i hans offert på grund och källare till vår husleverantör (denna offert är inte något jag har sett eftersom jag egentligen inte bryr mig om vem som bygger åt vår leverantör). Lyckligtvis kunde husleverantören snabbt ta honom i örat så att åtminstone denna kostnad kunde strykas.

4. Vi har ett flertal mindre poster som har fakturerats som jag menar är principiellt fel, men som jag har valt att inte bråka om då det rör så små belopp.

Nöjer mig där tills vidare. Vi får se var det landar.

• Gilla
nevinator
  • Laddar…
Problemet blir när "uppskattad mängd" bredvid (R) förmedlas till kund att det är ungefärlig mängd, men på faktura utan ytterligare kommunikation debiteras 2-10ggr mer. När entreprenören insett att den uppskattade mängden kommer överskridas med mer än ex. 25 % vill kunden få information och förslag på var man kan dra in. Man kanske då vill minska terrassen med 50kvm, eller byta stenläggning mot grus för att motverka. Eller man kanske vill sänka höjden på Färdigt Golv med 30cm. Kommer infon först på slutfakturan av mindre nogräknade entreprenörer, som verkar vara TS fall, så har det handlingsutrymme fråntagits kunden. Då betraktas "uppskattad mängd" som marknadsföring som inte behöver hållas, och kunden betraktas som en vandrande uttagsautomat.

Detta är satt i system av vissa, speciellt av entreprenörer till husföretag.

Ang poolen är det bara att påpeka vad du vill till entreprenören. Du behöver skriftlig uppgift att hänvisa till om du ska processa. Bevisbördan ligger på dig för sådana uppgifter.

/omgrävning av avlopp skulle kosta cirka 35k enligt muntlig uppgift i markarbete, landade på 145k

• Wow
stais
  • Laddar…
N nevinator skrev:
Ang poolen är det bara att påpeka vad du vill till entreprenören. Du behöver skriftlig uppgift att hänvisa till om du ska processa. Bevisbördan ligger på dig för sådana uppgifter.

/omgrävning av avlopp skulle kosta cirka 35k enligt muntlig uppgift i markarbete, landade på 145k
Jag vill absolut inte processa, men vill ha lite koll på vad som gäller för min kommande väldigt trevligt formulerade argumentation...

• Gilla
nevinator
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.