24 419 läst ·
45 svar
24k läst
45 svar
Skiktning i Ackumulatortank
Stagningen är placerad efter utböjningen på plåten.
Tanken är inte svetsad i hörnen av två anledningar:
1: lättare svetsning
2: Möjlighet till minimal böjpåkänning i svetsen från vattentrycket
Så, tvärs sidan är de tre stagen placerade: ett i mitten där påkänningen är som störst och på lika avstånd från mitten är de andra stagen placerade så att böjspänningen i svetsen blir nära noll
På höjden är de olika 3-grupperna placerade på samma sätt, första gruppen på mitten och sedan utplacerad mot topp och botten på "lämpligt" avstånd för att minimera påkänningen på plåten.
Mellan de olika sidorna är de förskjutna en stag-diameter för att möjliggöra montering
Angående stagningen mellan topp och botten så kan man se på tidigare bilder 5 hål i toppen och botten.
Där ett hål är placerat i mitten på plåten där påkänningen är som störst och de andra är placerade längs diagonalen (eller på en linjen mellan hörnen) och placeringen blev här lämplig så att stagen går på insidan i de fyrkanter som tvärstagen bildar vilken underlättar vid montering men ger också en fint bidrag till att minska utböjningen av plåten
Mao, Nej stagningen är inte höftad, där emot är plåten 5mm tjock och av kvalité S355 , stagen är gjorda av bultmaterial kvalité 10.9 och 10mm i diamter, så ur material synpunkt är det tilltaget i överkant
Tanken är inte svetsad i hörnen av två anledningar:
1: lättare svetsning
2: Möjlighet till minimal böjpåkänning i svetsen från vattentrycket
Så, tvärs sidan är de tre stagen placerade: ett i mitten där påkänningen är som störst och på lika avstånd från mitten är de andra stagen placerade så att böjspänningen i svetsen blir nära noll
På höjden är de olika 3-grupperna placerade på samma sätt, första gruppen på mitten och sedan utplacerad mot topp och botten på "lämpligt" avstånd för att minimera påkänningen på plåten.
Mellan de olika sidorna är de förskjutna en stag-diameter för att möjliggöra montering
Angående stagningen mellan topp och botten så kan man se på tidigare bilder 5 hål i toppen och botten.
Där ett hål är placerat i mitten på plåten där påkänningen är som störst och de andra är placerade längs diagonalen (eller på en linjen mellan hörnen) och placeringen blev här lämplig så att stagen går på insidan i de fyrkanter som tvärstagen bildar vilken underlättar vid montering men ger också en fint bidrag till att minska utböjningen av plåten
Mao, Nej stagningen är inte höftad, där emot är plåten 5mm tjock och av kvalité S355 , stagen är gjorda av bultmaterial kvalité 10.9 och 10mm i diamter, så ur material synpunkt är det tilltaget i överkant
Redigerat:
Ok, tack. Vilket tryck kommer du att ha i tanken?
Jag planerar min egen tank så jag hoppas att jag inte stör för mycket med mina frågor hur du tänkt. Själv har jag fyra gamla oljetankar till mitt förfogande, hoppas jag kan använda plåt av dom vilket var tanken eftersom budgeten är låg. Jag kommer att hamna på 8-8.5 mvp.
Jag planerar min egen tank så jag hoppas att jag inte stör för mycket med mina frågor hur du tänkt. Själv har jag fyra gamla oljetankar till mitt förfogande, hoppas jag kan använda plåt av dom vilket var tanken eftersom budgeten är låg. Jag kommer att hamna på 8-8.5 mvp.
Det är det övre inloppsröret vilket kan ses några bilder tidigare i tråden.
Röret har en slits i överkant vilken förhoppningsvis ska placera det varma vattnet som en plym i överst i tanken, på denna rektangulärprofil finns även uttaget för TVA:n
Röret har en slits i överkant vilken förhoppningsvis ska placera det varma vattnet som en plym i överst i tanken, på denna rektangulärprofil finns även uttaget för TVA:n
Klart för tryckprovning, får börja med att fylla på 4000L :eek:
Sedan upp på stegen och en liten slang bit för att komma till det mäktiga trycket av 1.5 mVp
Nästa anhalt tvättning och målning, snart installation
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Sedan upp på stegen och en liten slang bit för att komma till det mäktiga trycket av 1.5 mVp
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nästa anhalt tvättning och målning, snart installation
Lek med vatten 
Här jobbas det för högtryck
Fantastiskt vad lite rengöringsmedel gör
Nu ska det bara slabbas på lite oxidsydd också
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Här jobbas det för högtryck
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Fantastiskt vad lite rengöringsmedel gör
Nu ska det bara slabbas på lite oxidsydd också
Hade det inte varit bättre att svetsa hörnen invändigt?omv.peter skrev:
Har du ett rotfel och trycket varierar så kommer du garanterat få en spricka där som växer.
Risken för spalt korrosion minskar
Enligt min mening:
Svetsning i hörnen innebär att svetsegenspänningarna kommer att böja in plåten med stor påkänningar initialt, samt att påkänningarna som ges av vattnen är störst i mitten på plåten och i hörnet vilket ger en max spänning i hörnet.
Stumsvetsen som jag har gjort vid "nollspännings" linjen är svetsad från båda sidor (X-fog) vilket borde borga för att rotfelen är minimala.
Men det ska bli intressant att se om några år (förhoppningsvis 10-tals) resultatet
Svetsning i hörnen innebär att svetsegenspänningarna kommer att böja in plåten med stor påkänningar initialt, samt att påkänningarna som ges av vattnen är störst i mitten på plåten och i hörnet vilket ger en max spänning i hörnet.
Stumsvetsen som jag har gjort vid "nollspännings" linjen är svetsad från båda sidor (X-fog) vilket borde borga för att rotfelen är minimala.
Men det ska bli intressant att se om några år (förhoppningsvis 10-tals) resultatet
Med skohorn så kom tanken in i pannrummet 
Tanken är 126cm bred porthålet är 129cm, inga problem... om det inte hade varit för diverse stag som är svetsade på utsidan och även ska fungera som lyfttag.....
Nu börjar det intressanta arbetet med att lyfta tanken med den platsbyggda bockkranen
Trucken används som glidsko
Återkommer med fler bilder senare
Tanken är 126cm bred porthålet är 129cm, inga problem... om det inte hade varit för diverse stag som är svetsade på utsidan och även ska fungera som lyfttag.....
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nu börjar det intressanta arbetet med att lyfta tanken med den platsbyggda bockkranen
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Trucken används som glidsko
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Återkommer med fler bilder senare
Hur går det med tanken?