1 087 läst ·
11 svar
1k läst
11 svar
Är jag totalt värdelös som inte kan slå i betongkrokar?
Min mor har flyttat till en lägenhet byggd i början av 1990-talet. Jag ska hjälpa henne att sätta upp tavlor på väggarna. Problemet är att de väggar som är av betong verkar vara av bunkerkvalitet! Stenhårda alltså. Jag kan inte minnas att jag haft problem med att slå i betongkrokar i tidigare bostäder, men här går det inte!
Har ni några bra tips? Har läst olika, ibland står det att man ska slå ett enda hårt slag (då går inte stiften in ordentligt för mig). Andra hävdar att man ska slå många försiktiga slag (då smular sig betongen kring stiften till slut för mig).
Har sett att det numera finns självhäftande krokar från exempelvis 3M. Funkar de i längden?
Har ni några bra tips? Har läst olika, ibland står det att man ska slå ett enda hårt slag (då går inte stiften in ordentligt för mig). Andra hävdar att man ska slå många försiktiga slag (då smular sig betongen kring stiften till slut för mig).
Har sett att det numera finns självhäftande krokar från exempelvis 3M. Funkar de i längden?
Undrar om så kallade slagspikar är lättare att slå in än vad XB-krokar är?
https://www.clasohlson.com/se/Slagspik-elforzinkad/p/21-2549
Efter att ha läst recensionerna så är jag tveksam. För en del funkar spiken bra men andra får inte in den i väggen ordentligt. Kan säkert bero på hur hård betongen är.
Jag får nog testa Tesas självhäftande spikar/tavelkrokar även om de är dyra.
https://www.clasohlson.com/se/Slagspik-elforzinkad/p/21-2549
Efter att ha läst recensionerna så är jag tveksam. För en del funkar spiken bra men andra får inte in den i väggen ordentligt. Kan säkert bero på hur hård betongen är.
Jag får nog testa Tesas självhäftande spikar/tavelkrokar även om de är dyra.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 966 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 966 inlägg
Avsedd för hårda material som tegel, betong ...M mielo skrev:
Tegel är inte så hårt i min värld.
Jag tror det är där problemet ligger.M mielo skrev:
Jag minns en lägenhet jag hade från början på 90-talet, det var verkligen stenhårt. Hopplöst med spikar, det gick knappt att borra med slagborrmaskin.
Kan kanske vara värt ett försök, har ingen erfarenhet.M mielo skrev:
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 966 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 966 inlägg
Klicka här för att svara